Psychologia rozwojowa [W3-AR-S1-PR]
semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia rozwojowa [W3-AR-S1-PR] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Góźdź | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Bee H. (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Birch A. (2012), Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2016), Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP. Chrzan – Dętkoś (2018). Krótka Skala Rozwoju Dziecka. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych Harwas – Napierała B., Trempała J. (2002), Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (tom 3; red.) Harwas – Napierała B., Trempała J. (2005), Psychologia rozwoju człowieka. Charakerystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (tom2; red.) Murray L. (2019). Psychologia małego dziecka. Jak relacje społeczne wspierają rozwój w pierwszych dwóch latach życia. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G. (1992), Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G. (1980), Psychologia rozwojowa. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996), Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (tom1; red.) Schaffer D.R., Kipp K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Uniwersalis. Schaffer H.R. (2020). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (red.) Turner J. S., Helms D. B. (1999), Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2010), Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Zimbardo P.G., Gerrig R.J. (2011), Psychologia i Życie. Wydanie Nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu rozwoju intrapsychicznego człowieka oraz z mechanizmami związanymi z procesem rozwoju. Podejmowana tematyka zawierać się będzie wokół następujących zagadnień: 1. Wprowadzenie do zagadnień psychologii rozwoju człowieka: przedmiot badań, zadania, związki z innymi dziedzinami, podstawowe pojęcia 2. Przedstawiciele psychologii rozwoju człowieka w Polsce i na świecie 3. Zmiany rozwojowe oraz czynniki wpływające na rozwój 4. Teorie rozwoju człowieka (psychodynamiczne, behawioralne, humanistyczne, poznawcze oraz teoria przywiązania) 5. Rozwój poznawczy oraz problematyka rozwoju inteligencji 6. Rozwój w grupie rówieśniczej, szkoła jako czynnik socjalizacji. Problematyka mediów w rozwoju społecznym. 7. Rozwój emocjonalny i moralny 8. Diagnoza rozwoju dziecka: Wywiad i Krótka Skala Rozwoju Dziecka 9. Diagnoza Gotowości Szkolnej 10. Techniki projekcyjne w diagnozie dziecka 11. Problem dysleksji rozwojowej 12. Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych (MS Teams) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny - test. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów w teście egzaminacyjnym. Skala ocen: 51%-60%=dst 61%-70%-dst+ 71%-80%=db 81%-90%=db+ 91%-100%=bdb 100% to wynik maksymalny w teście |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.