Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa [W3-AR-S1-PR] semestr zimowy 2022/2023
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychologia rozwojowa [W3-AR-S1-PR]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (parzyste), 17:15 - 18:45
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
co drugi wtorek (nieparzyste), 17:15 - 18:45
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Joanna Góźdź
Literatura:

Bee H. (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Birch A. (2012), Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2016), Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.

Chrzan – Dętkoś (2018). Krótka Skala Rozwoju Dziecka. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych

Harwas – Napierała B., Trempała J. (2002), Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (tom 3; red.)

Harwas – Napierała B., Trempała J. (2005), Psychologia rozwoju człowieka. Charakerystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (tom2; red.)

Murray L. (2019). Psychologia małego dziecka. Jak relacje społeczne wspierają rozwój w pierwszych dwóch latach życia. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.

Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G. (1992), Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G. (1980), Psychologia rozwojowa. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996), Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (tom1; red.)

Schaffer D.R., Kipp K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Uniwersalis.

Schaffer H.R. (2020). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.

Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (red.)

Turner J. S., Helms D. B. (1999), Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.

Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2010), Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zimbardo P.G., Gerrig R.J. (2011), Psychologia i Życie. Wydanie Nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zakres tematów:

Zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu rozwoju intrapsychicznego człowieka oraz z mechanizmami związanymi z procesem rozwoju.

Podejmowana tematyka zawierać się będzie wokół następujących zagadnień:

1. Wprowadzenie do zagadnień psychologii rozwoju człowieka: przedmiot badań, zadania, związki z innymi dziedzinami, podstawowe pojęcia

2. Przedstawiciele psychologii rozwoju człowieka w Polsce i na świecie

3. Zmiany rozwojowe oraz czynniki wpływające na rozwój

4. Teorie rozwoju człowieka (psychodynamiczne, behawioralne, humanistyczne, poznawcze oraz teoria przywiązania)

5. Rozwój poznawczy oraz problematyka rozwoju inteligencji

6. Rozwój w grupie rówieśniczej, szkoła jako czynnik socjalizacji. Problematyka mediów w rozwoju społecznym.

7. Rozwój emocjonalny i moralny

8. Diagnoza rozwoju dziecka: Wywiad i Krótka Skala Rozwoju Dziecka

9. Diagnoza Gotowości Szkolnej

10. Techniki projekcyjne w diagnozie dziecka

11. Problem dysleksji rozwojowej

12. Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych (MS Teams)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny - test. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów w teście egzaminacyjnym.

Skala ocen:

51%-60%=dst

61%-70%-dst+

71%-80%=db

81%-90%=db+

91%-100%=bdb

100% to wynik maksymalny w teście

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)