Podstawy teoretyczne arteterapii z metodyką [W3-AR3-S1-5]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy teoretyczne arteterapii z metodyką [W3-AR3-S1-5] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 9 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi wtorek (parzyste), 15:30 - 17:00
sala 6 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Edyta Nieduziak |
Literatura: |
1) „Arteterapia podręcznik”, C. Malchiodi (red.), Harmonia, Gdańsk 2014. 2) „Arteterapia od teorii do terapii. Podręcznik przedmiotu” B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, T. Rudowski (red.), APS, Warszawa 2013 i póź. 3) "Sztuka w terapii, terapia w sztuce", R. Bartel (red.), UA, Poznań 2017. 4) Bartel, Arteterapia i rozwój osobisty, UA, Poznań 2017. 5) Hill, Sen w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2000. 6) Jung, Mandala : symbolika człowieka doskonałego, Grama, Poznań 1993. 7) Oster, Gould, Rysunek w psychoterapii, Gdańsk : GWP2003 8) Rembowski, Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży, Warszawa, PWN 1986 9) M. Braun-Gałkowska, Rysunek projekcyjny, Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2016. 10) Dajek E., Test drzewa a inne metody przegląd badań, Erda, Warszawa 2016. 11) "Metody projekcyjne - tradycja i współczesność" H. Sęk (red.), UAM, Poznań 1984. 12) Buchalter, Terapia sztuką, Zysk i S-ka, Poznań 2006. 13) Sikorski, „Bezsłowne komunikowanie się w arteterapii”, Impuls, Kraków 2004, rozdz. Graficzne techniki zbierania danych, s.204-229. 14) Landreth, Terapia zabawą, Wyd. UJ, Kraków 15) Zindel V. Segal, John D. Teasdale i inni..., Praktyka uważności, Ośmiotygodniowy program ćwiczeń pozwalający uwolnić się od depresji i napięcia emocjonalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016. 16) Schuman „Sztuka dziecka : psychologia twórczości rysunkowej dziecka”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1990. 17) „Płynna tożsamość. Przeszłość i przyszłość w rysunkach dzieci reprezentujących zanikające kultury”, R. Brzoska (red.), UA, Poznań bd 18) Kalbarczyk „Najważniejsze lata czyli jak rozumieć rysunki małych dzieci”, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Karków, 2007. 19) Nieduziak, Obecność archetypów w pracach arteterapeutycznych studentów [w:] red. W. Basak, P. Pacuła Człowiek w opiece i terapii, Wyd. WIĘCESŁAW, Jasło 2012, s.189-216. |
Zakres tematów: |
1. Konstruowanie procesu terapeutycznego. 2. Techniki projekcyjne w arteterapii, genogram, schematyczny rysunek rodziny 3. Techniki swobodnej ekspresji 4. Mandale w arteterapii. 5. Techniki multimodalne, 6. Fenomenologiczna interpretacja prac 7. Techniki relaksacyjne, mindfullness 8. Wykorzystanie ekspresji werbalnej w arteterapii 9. Terapeutyczny walor ekspresji dziecięcej 10. Arteterapeutyczny potencjał prac artystycznych osób chorych psychicznie. 11. Art brut a proces terapeutyczny 13. Artediagnoza. 14. Przygotowanie pracy semestralnej - projektu arteterapeutycznego |
Metody dydaktyczne: |
metody warsztatowe, metoda projektu |
Metody i kryteria oceniania: |
1) Student przygotowuje portfolio, składające się z prac wykonywanych podczas ćwiczeń, ich analizy. W portfolio powinny znaleźć się wszystkie prace cząstkowe. 2) Student przygotowuje projekt postępowania arteterapeutycznego osadzony w wybranej koncepcji teoretycznej dla przygotowanego wcześniej opisu przypadku (diagnozy). |
Uwagi: |
https://informator.us.edu.pl/modules/106611/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.