Innowacje w pracy z dzieckiem [W3-PE-EWP-S2-1.3]
semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Innowacje w pracy z dzieckiem [W3-PE-EWP-S2-1.3] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala AULA Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 61 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 64 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Watoła | ||||||||||||||||||
Literatura: |
B. Przyborowska, Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013. G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010. M. Ledzińska, Ewa Czerniawska, Psychologia nauczania – ujęcie poznawcze. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. M.B. Kielar, Integralna wizja Kena Wilbera i jej zastosowanie w edukacji, Wydaw. APS w Warszawie, Warszawa 2012. Young Digital Planet, Coś się dzieje w edukacji. Widzisz to? Księga trendów w edukacji 2013/14. L. Witkowski, Niewidzialne środowisko, Impuls, Kraków 2014. K. Robinson, L. Aronica, Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację, tłum., Aleksander Baj, Wydawnictwo Element, Gliwice 2015. A. Baum, J. Łukasiewicz-Wieleba, J. Wiśniewska, I. Konieczna, Innowacyjne wspieranie rozwoju uczniów. Projekt Edukacja przez szachy w szkole, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017. J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017. D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2018. K. Robinson, L. Aronica, Uchwycić żywioł. O tym, jak znalezienie pasji zmienia wszystko, tłum., Aleksander Baj, Wydawnictwo Element, Gliwice 2017. M. Pomianowska, M. Stańczyk, O szkole od nowa. Rozmowy o edukacji, Wolters Kluwer Polska S.A., Warszawa 2017. K. Robinson, L. Aronica, Ty, Twoje Dziecko i Szkoła. Znajdź drogę do najlepszej edukacji, tłum., Dorota Pomadowska, Wydawnictwo Element, Gliwice 2018. M. Buk-Cegiełka, Elementy dydaktyki akademickiej. Metoda projektów w kształceniu studentów pedagogiki wczesnoszkolnej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2018. M.S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010. D. Siemieniecka, Metoda projektów w budowie i realizacji systemu kształcenia studentów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012. Anna Karpińska, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Karol Kowalczuk (red.), Edukacja w dialogu i perspektywie. Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2019. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Organizacja zajęć. Zagadnienia wstępne dotyczące działalności innowacyjnej w edukacji. 2. Projekt w edukacji; przestrzenie wykorzystywane w tworzeniu projektów. 3. Rola innowacji we współczesnym świecie - wyzwania dla edukacji. 4. Pedagogika innowacyjności – nowe podejście do działań innowacyjnych w edukacji. 5. Innowacje i zmiany: ocenianie w pracy nauczyciela. 6. Personalizacja i jej znaczenie w edukacji. 7. Podstawy prawne działań innowacyjnych w edukacji. 8. Współczesna przestrzeń edukacyjna - przykłady rozwiązań innowacyjnych (sztuczna inteligencja/ technologie w edukacji). |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, felietonu, filmu, wykład zdalny. Dyskusja, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, metoda projektu, wybrane metody problemowe (elementy metod sytuacyjnej i symulacyjnej) Zajęcia są prowadzone również z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość; metoda projektu, metoda problemowa, dyskusja, praca w grupach, prezentacja multimedialna |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywność podczas zajęć - zabieranie głosu w dyskusji merytorycznej, zaangażowanie w aktywności proponowane w czasie ćwiczeń. Aktywność realizowana w małych zespołach, parach. 2. Przygotowanie do zajęć (znajomość wskazanej literatury, posiadanie umówionych na dane zajęcia akcesoriów) i aktywny udział w ćwiczeniach, 3. Projekt - opracowanie i przedstawienie wybranego zagadnienia jako propozycji innowacji lub programu autorskiego, upowszechnienie wśród uczestników grupy. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
POWER - uwzględniono treści dotyczące realizowanego projektu Power - PUNO, Londyn. POWER - uwzględniono treści dotyczące realizowanego projektu Power -Analiza i interpretacja innowacyjnych praktyk pedagogicznych: Plan daltoński. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.