Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Innowacje w pracy z dzieckiem [W3-PE-EWP-S2-1.3] semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Innowacje w pracy z dzieckiem [W3-PE-EWP-S2-1.3]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 108
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 21
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Watoła
Literatura:

B. D. Gołębniak (red.), Uczenie metodą projektów, WSiP SA, Warszawa 2002.

M.S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2010.

D. Siemieniecka, Metoda projektów w budowie i realizacji systemu kształcenia studentów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

E. Smyrnova-Trybulska, Technologie informacyjno-komunikacyjne i e-learning we współczesnej edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018.

Marta Buk-Cegiełka, Elementy dydaktyki akademickiej. Metoda projektów w kształceniu studentów pedagogiki wczesnoszkolnej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2018.

Renata Brzezińska, Gabriela Obrębska, Metoda projektów w pracy nauczyciela przedszkola, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, Włocławek 2013.

S. Furgoł, L. Hojnacki, Metoda WebQuest. Poradnik dla nauczyciela, Wydaw. Think Global, Warszawa 2013.

D. Waloszek, Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014.

S. Dylak, Architektura wiedzy w szkole, Difin, Warszawa 2013.

Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, red. I. Adamek, J. Bałachowicz, OW Impuls, Kraków 2014

Przedszkole – dobry start dla Twojego dziecka. Rok Przedszkolaka. Jak organizować edukację przedszkolną w nowych formach. Informator. Warszawa 2008.

Frydrychowicz A., (1996): Rysunek rodziny, Warszawa.

Marzec-Holka K., (1990): Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej, Bydgoszcz.

Jarosz E., (2001): Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. WSiP, Warszaw 2004

Kielar-Turska M.: Jako pomagać dziecku w poznawaniu świata ? WSiP, Warszawa 1992

Piaget J., Inherlder B.: Psychologia dziecka. Wyd. Siedmioróg, Wrocław 1993

Zahorska M., Żytko M. (red.): Małe dziecko w systemie opieki społecznej i edukacji. Warszawa 2004.

Dobson J., (1999): Rozmowy z rodzicami, KTECH, Kraków.

Koźniewska E. (2006) – Koordynator merytoryczny Projektu w Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej . Badanie gotowości szkolnej sześciolatków, Copyright by Centrum Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej, Warszawa.

Zakres tematów:

Tematyka zajęć obejmuje szereg zagadnień związanych z następującymi obszarami funkcjonowania przedszkola: Pojęcie innowacji pedagogicznej; innowacja i programy autorskie w pracy wychowawczo – dydaktycznej współczesnego przedszkola. Innowacje programowe, organizacyjne i metodyczne w pracy przedszkola i szkoły – przykłady dobrych praktyk.

Zaznajomienie się z alternatywnymi formami edukacji przedszkolnej ; umocowania prawne, praktyka, dane statystyczne Polski i innych krajów. Rok Przedszkolaka – działania rządu i społeczeństwa w kierunku upowszechnienia edukacji przedszkolnej w Polsce. Diagnoza psychopedagogiczna dziecka w wieku przedszkolnym. Uwarunkowania prawne prowadzenia diagnozy psychopedagogicznej – założenia etyczne. Interpretacja wyników diagnozy, narzędzia diagnostyczne (wystandaryzowane i własnej konstrukcji). Rola środowiska rodzinnego dziecka i alternatywnych form edukacji przedszkolnej w procesie wspierania rozwoju dziecka. Metody i formy wspierania środowiska rozwoju dziecka. Współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczna. Analiza zagrożeń psychospołecznych dziecka. Projektowanie postępowania diagnostycznego. Nabywanie umiejętności prowadzenia dokumentacji diagnostycznej, sporządzanie opinii o poziomie rozwoju dziecka; interpretacja orzeczeń i opinii. Start szkolny dziecka – jako przykład innowacji i programów autorskich twórczych nauczycieli edukacji przedszkolnej.

1. Organizacja zajęć. Zagadnienia wstępne dotyczące pracy metodą projektów w przedszkolu i w szkole.

2. Metoda projektów we wczesnej edukacji dziecka: podstawy teoretyczne metody, jej istota, cechy, rodzaje, warunki realizacji oraz przebieg.

3. Metoda Web Quest w pracy nauczyciela wczesnej edukacji.

4. Web Quest - wymiar praktyczny; struktura projektu, zadania, ewaluacja.

5. Projekty innowacyjne realizowane w przestrzeni przedszkola i szkoły.

6. Wybrane problemy związane z realizacją projektów; przykładowe formy prezentacji projektów.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, felietonu, filmu, wykład zdalny. Dyskusja, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, metoda projektu, wybrane metody problemowe (elementy metod sytuacyjnej i symulacyjnej)

Zajęcia są prowadzone również z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość; metoda projektu, metoda problemowa, dyskusja, praca w grupach, prezentacja multimedialna

Metody i kryteria oceniania:

1. Aktywność podczas zajęć - zabieranie głosu w dyskusji merytorycznej, zaangażowanie w aktywności proponowane w czasie ćwiczeń. Aktywność realizowana w małych zespołach, parach.

2. Przygotowanie do zajęć (znajomość wskazanej literatury, posiadanie umówionych na dane zajęcia akcesoriów) i aktywny udział w ćwiczeniach,

3. Projekt - opracowanie i przedstawienie wybranego zagadnienia jako propozycji innowacji lub programu autorskiego, upowszechnienie wśród uczestników grupy.

Uwagi:

POWER - uwzględniono treści dotyczące realizowanego projektu Power - PUNO, Londyn.

POWER - uwzględniono treści dotyczące realizowanego projektu Power -Analiza i interpretacja innowacyjnych praktyk pedagogicznych: Plan daltoński.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)