Innowacje w pracy z dzieckiem [W3-PE-EWP-S2-1.3]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Innowacje w pracy z dzieckiem [W3-PE-EWP-S2-1.3] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 108 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 21 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Watoła | ||||||||||||||||||
Literatura: |
B. D. Gołębniak (red.), Uczenie metodą projektów, WSiP SA, Warszawa 2002. M.S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2010. D. Siemieniecka, Metoda projektów w budowie i realizacji systemu kształcenia studentów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012. E. Smyrnova-Trybulska, Technologie informacyjno-komunikacyjne i e-learning we współczesnej edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018. Marta Buk-Cegiełka, Elementy dydaktyki akademickiej. Metoda projektów w kształceniu studentów pedagogiki wczesnoszkolnej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2018. Renata Brzezińska, Gabriela Obrębska, Metoda projektów w pracy nauczyciela przedszkola, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, Włocławek 2013. S. Furgoł, L. Hojnacki, Metoda WebQuest. Poradnik dla nauczyciela, Wydaw. Think Global, Warszawa 2013. D. Waloszek, Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014. S. Dylak, Architektura wiedzy w szkole, Difin, Warszawa 2013. Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, red. I. Adamek, J. Bałachowicz, OW Impuls, Kraków 2014 Przedszkole – dobry start dla Twojego dziecka. Rok Przedszkolaka. Jak organizować edukację przedszkolną w nowych formach. Informator. Warszawa 2008. Frydrychowicz A., (1996): Rysunek rodziny, Warszawa. Marzec-Holka K., (1990): Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej, Bydgoszcz. Jarosz E., (2001): Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. WSiP, Warszaw 2004 Kielar-Turska M.: Jako pomagać dziecku w poznawaniu świata ? WSiP, Warszawa 1992 Piaget J., Inherlder B.: Psychologia dziecka. Wyd. Siedmioróg, Wrocław 1993 Zahorska M., Żytko M. (red.): Małe dziecko w systemie opieki społecznej i edukacji. Warszawa 2004. Dobson J., (1999): Rozmowy z rodzicami, KTECH, Kraków. Koźniewska E. (2006) – Koordynator merytoryczny Projektu w Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej . Badanie gotowości szkolnej sześciolatków, Copyright by Centrum Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej, Warszawa. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematyka zajęć obejmuje szereg zagadnień związanych z następującymi obszarami funkcjonowania przedszkola: Pojęcie innowacji pedagogicznej; innowacja i programy autorskie w pracy wychowawczo – dydaktycznej współczesnego przedszkola. Innowacje programowe, organizacyjne i metodyczne w pracy przedszkola i szkoły – przykłady dobrych praktyk. Zaznajomienie się z alternatywnymi formami edukacji przedszkolnej ; umocowania prawne, praktyka, dane statystyczne Polski i innych krajów. Rok Przedszkolaka – działania rządu i społeczeństwa w kierunku upowszechnienia edukacji przedszkolnej w Polsce. Diagnoza psychopedagogiczna dziecka w wieku przedszkolnym. Uwarunkowania prawne prowadzenia diagnozy psychopedagogicznej – założenia etyczne. Interpretacja wyników diagnozy, narzędzia diagnostyczne (wystandaryzowane i własnej konstrukcji). Rola środowiska rodzinnego dziecka i alternatywnych form edukacji przedszkolnej w procesie wspierania rozwoju dziecka. Metody i formy wspierania środowiska rozwoju dziecka. Współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczna. Analiza zagrożeń psychospołecznych dziecka. Projektowanie postępowania diagnostycznego. Nabywanie umiejętności prowadzenia dokumentacji diagnostycznej, sporządzanie opinii o poziomie rozwoju dziecka; interpretacja orzeczeń i opinii. Start szkolny dziecka – jako przykład innowacji i programów autorskich twórczych nauczycieli edukacji przedszkolnej. 1. Organizacja zajęć. Zagadnienia wstępne dotyczące pracy metodą projektów w przedszkolu i w szkole. 2. Metoda projektów we wczesnej edukacji dziecka: podstawy teoretyczne metody, jej istota, cechy, rodzaje, warunki realizacji oraz przebieg. 3. Metoda Web Quest w pracy nauczyciela wczesnej edukacji. 4. Web Quest - wymiar praktyczny; struktura projektu, zadania, ewaluacja. 5. Projekty innowacyjne realizowane w przestrzeni przedszkola i szkoły. 6. Wybrane problemy związane z realizacją projektów; przykładowe formy prezentacji projektów. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, felietonu, filmu, wykład zdalny. Dyskusja, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, metoda projektu, wybrane metody problemowe (elementy metod sytuacyjnej i symulacyjnej) Zajęcia są prowadzone również z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość; metoda projektu, metoda problemowa, dyskusja, praca w grupach, prezentacja multimedialna |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywność podczas zajęć - zabieranie głosu w dyskusji merytorycznej, zaangażowanie w aktywności proponowane w czasie ćwiczeń. Aktywność realizowana w małych zespołach, parach. 2. Przygotowanie do zajęć (znajomość wskazanej literatury, posiadanie umówionych na dane zajęcia akcesoriów) i aktywny udział w ćwiczeniach, 3. Projekt - opracowanie i przedstawienie wybranego zagadnienia jako propozycji innowacji lub programu autorskiego, upowszechnienie wśród uczestników grupy. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
POWER - uwzględniono treści dotyczące realizowanego projektu Power - PUNO, Londyn. POWER - uwzględniono treści dotyczące realizowanego projektu Power -Analiza i interpretacja innowacyjnych praktyk pedagogicznych: Plan daltoński. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.