Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna [W3-PE-MJS-PPIW-PP] semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika przedszkolna [W3-PE-MJS-PPIW-PP]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 203
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 32
Limit miejsc: 31
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Watoła
Literatura:

1. Maria Kwiatowska : red. Podstawy pedagogiki przedszkolnej

2. Krystyna Duraj – Nowakowa : Tematy kompleksowe. Geneza i założenia, planowanie i przykłady

3. Krystyna Lubomirska : Przedszkole. Rzeczywistość i szansa

4. Jolanta Zwiernik : Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno – empiryczne

5. Anna Klim – Klimaszewska :Pedagogika przedszkolna

6. Danuta Siemek : Problemy wychowawcze wieku przedszkolnego

7. Anna Brzezińska, Maria Burtowy : Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej

8. Sabina Guz : Edukacja przedszkolna w okresie przemian

9. Maria Kielar – Turska : Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata

10. Irena Dudzińska : red. Wychowanie i nauczanie w przedszkolu

11. Wacław Gniewkowski, Kazimiera Wlaźnik : Wychowanie fizyczne

12. Emilia i Jan Frątczakowie : Edukacja zdrowotna dzieci przedszkolnych

13. Sebastian Owczarek : Gimnastyka przedszkolna

14. Marta Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyka : Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dzieci

15. Maciej Demel : O wychowaniu zdrowotnym

16. Krzysztof Konarzewski : Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych

17. Wanda Terlecka : Poczucie powinności moralnej dzieci w wieku przedszkolnym

18. J. Szczęsny : Edukacja moralna

19. Mieczysław Łobocki : Świat społeczny dziecka

20. Bronisław Dymara red. : Dziecko w świecie współdziałania

21. J. Lubowiecka : Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola

22. S. Popek : Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży

23. B. Hornowski : Badania nad rozwojem psychicznym dzieci i młodzieży na podstawie rysunku

24. Wanda Hajnicz : Rozwój organizacji zabaw w wieku przedszkolnym

25. Maria Przetacznik – Gierowska : Świat dziecka. aktywność, środowisko, poznanie

26. Wincenty Okoń : Zabawa a rzeczywistość

27. Maria Kielar – Turska, B. Muchacka red. : Stymulacja i terapeutyczna funkcja zabawy

28. A. Jurkowski : Ontogeneza mowy i myślenia

29. M. Donaldson : Myślenie dzieci

30. Leon Kaczmarek : Nasze dziecko uczy się mowy

31. Barbara Bieleń : Rozwój myślenia dzieci

32. J. Pawelczak : Kształtowanie kultury komunikowania się dzieci w wieku przedszkolnym w procesie dydaktyczno – wychowawczym

33. J. Porayski- Pomsta : Umiejętności komunikacji dzieci w wieku przedszkolnym. Studium psycholingwistyczne

34. E. Sachajska : Uczymy poprawnej wymowy

35. A. Watoła : Komputerowe wspomaganie procesu kształtowania gotowości szkolnej dzieci sześcioletnich

36. A. Watoła : Przedszkole-przestrzeń rozwoju dziecka

37. Anna Brzezińska red. : Czytanie i pisanie – nowy język dziecka

38. Maria Burtowy : Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania

39. Krystyna Kamińska : Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym

40. Maria Cackowska : Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych

41. B. Arciszewska : Czytające przedszkolaki – mit czy rzeczywistość ?

42. M. Dmochowska : Zanim dziecko zacznie czytać

43. Irena Majchrzak : Wprowadzenie dziecka w świat pisma

44. Bronisław Rocławski : Nauka czytania i pisania

45. Marta Bogdanowicz : Metoda dobrego startu

46. G.J. Doman : Jak nauczyć małe dziecko czytać ?

47. M. Zahorska (red.) Edukacja przedszkolna w Polsce – szanse i zagrożenia, W-wa 2003.

48. T. Szlendak, Zaniedbana piaskownica. Style wychowania małych dzieci a problem szans edukacyjnych, W-wa 2003.

Zakres tematów:

Pedagogika przedszkolna obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z edukacji przedszkolnej w środowisku i dla środowiska dzieci w wieku przedszkolnym. W wyniku realizowanych zajęć student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie pedagogiki przedszkolnej. Zna prawidłowości psychofizycznego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, zasady wychowania i nauczania dzieci w przedszkolnym, funkcjonowanie systemu opieki i edukacji dzieci przedszkolnych.

Treści zajęć:

1. Pedagogika przedszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna.

2. Proces adaptacji dzieci do środowiska przedszkolnego.

3. Wychowanie zdrowotne w przedszkolu.

4. Wychowanie społeczno-emocjonalne oraz rozwój postaw moralnych u dzieci w wieku przed-szkolnym.

5. Dysharmonie rozwojowe u dzieci w wieku przedszkolnym.

6. Wychowanie estetyczne w przedszkolu.

7. Kierowanie rozwojem mowy i myślenia dziecka przedszkolnego.

8. Przygotowanie do nauki czytania i pisania w przedszkolu.

9. Elementy edukacji matematycznej w przedszkolu.

10. Zabawa w wychowaniu przedszkolnym.

11. Gotowość szkolna dziecka.

12. Planowanie i organizacja pracy opiekuńczej oraz dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu.

13. Ład i dyscyplina w grupie przedszkolnej.

Metody dydaktyczne:

Jak w opisie modułu.

Metody zdalnego prowadzenia zajęć.

Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, felietonu, filmu, wykład zdalny. Dyskusja, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, metoda projektu, wybrane metody problemowe (elementy metod sytuacyjnej i symulacyjnej)

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązuje znajomość prezentowanych podczas wykładów zagadnień, a także literatury obowiązkowej.

1. Aktywność podczas zajęć - zabieranie głosu w dyskusji merytorycznej, zaangażowanie w aktywności proponowane w czasie ćwiczeń. Aktywność realizowana w małych zespołach, parach.

2. Przygotowanie do zajęć (znajomość wskazanej literatury, posiadanie umówionych na dane zajęcia akcesoriów) i aktywny udział w ćwiczeniach,

3. Projekt - wykonanie pracy praktycznej, opracowanie wybranego zagadnienia, upowszechnienie wśród uczestników grupy wybranego zagadnienia.

Uwagi:

POWER - uwzględniono treści dotyczące realizowanego projektu Power - PUNO, Londyn.

POWER - uwzględniono treści dotyczące realizowanego projektu Power - PUNO, Londyn. Analiza i interpretacja zabaw manualnych z wykorzystaniem materiałów naturalnych (błoto, glina, piasek, kamienie, woda itp.)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)