Pedagogika przedszkolna [W3-PE-MJS-PPIW-PP]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika przedszkolna [W3-PE-MJS-PPIW-PP] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 203 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 32 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 31 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Watoła | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Maria Kwiatowska : red. Podstawy pedagogiki przedszkolnej 2. Krystyna Duraj – Nowakowa : Tematy kompleksowe. Geneza i założenia, planowanie i przykłady 3. Krystyna Lubomirska : Przedszkole. Rzeczywistość i szansa 4. Jolanta Zwiernik : Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno – empiryczne 5. Anna Klim – Klimaszewska :Pedagogika przedszkolna 6. Danuta Siemek : Problemy wychowawcze wieku przedszkolnego 7. Anna Brzezińska, Maria Burtowy : Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej 8. Sabina Guz : Edukacja przedszkolna w okresie przemian 9. Maria Kielar – Turska : Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata 10. Irena Dudzińska : red. Wychowanie i nauczanie w przedszkolu 11. Wacław Gniewkowski, Kazimiera Wlaźnik : Wychowanie fizyczne 12. Emilia i Jan Frątczakowie : Edukacja zdrowotna dzieci przedszkolnych 13. Sebastian Owczarek : Gimnastyka przedszkolna 14. Marta Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyka : Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dzieci 15. Maciej Demel : O wychowaniu zdrowotnym 16. Krzysztof Konarzewski : Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych 17. Wanda Terlecka : Poczucie powinności moralnej dzieci w wieku przedszkolnym 18. J. Szczęsny : Edukacja moralna 19. Mieczysław Łobocki : Świat społeczny dziecka 20. Bronisław Dymara red. : Dziecko w świecie współdziałania 21. J. Lubowiecka : Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola 22. S. Popek : Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży 23. B. Hornowski : Badania nad rozwojem psychicznym dzieci i młodzieży na podstawie rysunku 24. Wanda Hajnicz : Rozwój organizacji zabaw w wieku przedszkolnym 25. Maria Przetacznik – Gierowska : Świat dziecka. aktywność, środowisko, poznanie 26. Wincenty Okoń : Zabawa a rzeczywistość 27. Maria Kielar – Turska, B. Muchacka red. : Stymulacja i terapeutyczna funkcja zabawy 28. A. Jurkowski : Ontogeneza mowy i myślenia 29. M. Donaldson : Myślenie dzieci 30. Leon Kaczmarek : Nasze dziecko uczy się mowy 31. Barbara Bieleń : Rozwój myślenia dzieci 32. J. Pawelczak : Kształtowanie kultury komunikowania się dzieci w wieku przedszkolnym w procesie dydaktyczno – wychowawczym 33. J. Porayski- Pomsta : Umiejętności komunikacji dzieci w wieku przedszkolnym. Studium psycholingwistyczne 34. E. Sachajska : Uczymy poprawnej wymowy 35. A. Watoła : Komputerowe wspomaganie procesu kształtowania gotowości szkolnej dzieci sześcioletnich 36. A. Watoła : Przedszkole-przestrzeń rozwoju dziecka 37. Anna Brzezińska red. : Czytanie i pisanie – nowy język dziecka 38. Maria Burtowy : Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania 39. Krystyna Kamińska : Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym 40. Maria Cackowska : Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych 41. B. Arciszewska : Czytające przedszkolaki – mit czy rzeczywistość ? 42. M. Dmochowska : Zanim dziecko zacznie czytać 43. Irena Majchrzak : Wprowadzenie dziecka w świat pisma 44. Bronisław Rocławski : Nauka czytania i pisania 45. Marta Bogdanowicz : Metoda dobrego startu 46. G.J. Doman : Jak nauczyć małe dziecko czytać ? 47. M. Zahorska (red.) Edukacja przedszkolna w Polsce – szanse i zagrożenia, W-wa 2003. 48. T. Szlendak, Zaniedbana piaskownica. Style wychowania małych dzieci a problem szans edukacyjnych, W-wa 2003. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Pedagogika przedszkolna obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z edukacji przedszkolnej w środowisku i dla środowiska dzieci w wieku przedszkolnym. W wyniku realizowanych zajęć student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie pedagogiki przedszkolnej. Zna prawidłowości psychofizycznego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, zasady wychowania i nauczania dzieci w przedszkolnym, funkcjonowanie systemu opieki i edukacji dzieci przedszkolnych. Treści zajęć: 1. Pedagogika przedszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. 2. Proces adaptacji dzieci do środowiska przedszkolnego. 3. Wychowanie zdrowotne w przedszkolu. 4. Wychowanie społeczno-emocjonalne oraz rozwój postaw moralnych u dzieci w wieku przed-szkolnym. 5. Dysharmonie rozwojowe u dzieci w wieku przedszkolnym. 6. Wychowanie estetyczne w przedszkolu. 7. Kierowanie rozwojem mowy i myślenia dziecka przedszkolnego. 8. Przygotowanie do nauki czytania i pisania w przedszkolu. 9. Elementy edukacji matematycznej w przedszkolu. 10. Zabawa w wychowaniu przedszkolnym. 11. Gotowość szkolna dziecka. 12. Planowanie i organizacja pracy opiekuńczej oraz dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu. 13. Ład i dyscyplina w grupie przedszkolnej. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Jak w opisie modułu. Metody zdalnego prowadzenia zajęć. Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, felietonu, filmu, wykład zdalny. Dyskusja, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem, metoda projektu, wybrane metody problemowe (elementy metod sytuacyjnej i symulacyjnej) |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązuje znajomość prezentowanych podczas wykładów zagadnień, a także literatury obowiązkowej. 1. Aktywność podczas zajęć - zabieranie głosu w dyskusji merytorycznej, zaangażowanie w aktywności proponowane w czasie ćwiczeń. Aktywność realizowana w małych zespołach, parach. 2. Przygotowanie do zajęć (znajomość wskazanej literatury, posiadanie umówionych na dane zajęcia akcesoriów) i aktywny udział w ćwiczeniach, 3. Projekt - wykonanie pracy praktycznej, opracowanie wybranego zagadnienia, upowszechnienie wśród uczestników grupy wybranego zagadnienia. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
POWER - uwzględniono treści dotyczące realizowanego projektu Power - PUNO, Londyn. POWER - uwzględniono treści dotyczące realizowanego projektu Power - PUNO, Londyn. Analiza i interpretacja zabaw manualnych z wykorzystaniem materiałów naturalnych (błoto, glina, piasek, kamienie, woda itp.) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.