Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem. 5) [W3-PE-MJS3-PPIW-5]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem. 5) [W3-PE-MJS3-PPIW-5] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 17:15 - 18:45
sala 6 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 26 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Eugeniusz Szymik | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Bajkoterpia, czyli bajki pomagajki dla małych i dużych. Opr. zbiorowe. Warszawa 2015. 2. Baluch A.: Poezja współczesna w szkole podstawowej. Warszawa 1984. 3. Dyduchowa A.: Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu, model podręcznika. Kraków 1988. 4. Dziecko w świecie języka. Red. B. Dymara. Kraków 2004. 5. Filipiak E. : Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Bydgoszcz 1996. 6. Frycie S., Ziółkowska- Sobecka M.: Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym. Poradnik metodyczny dla nauczycieli. Warszawa 1998. 7. Gloton R., Clero C.: Twórcza aktywność dziecka. Warszawa 1985. 8. Jakowicka M., Kujawińska J.: Twórcza aktywność uczniów klas początkowych. Zielona Góra 1989. 9. Kłakówna A., Z.: Sztuka pisania. Ćwiczenia redakcyjne dla uczniów klas IV – VI. Metodyczny poradnik nauczyciela. Warszawa 1993. 10. Krzyżewska J.: Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. Cz. I. Suwałki 1998; Cz. II Suwałki 2000. 11. Laskowska J.: Rozwój aktywności twórczej dzieci w sferze języka. Kraków 2007. 12. Lenartowicz K., Świętek W.: Praca z tekstem w klasach I – III. Warszawa 1982. 13. Molicka M.: Bajki terapeutyczne. Cz. I. Poznań 1999. 14. Mnich M.: Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków 2002. 15. Nagajowa M.: Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej. Warszawa 1985. 16. Nagajowa M.: Nauka o języku dla nauki języka. Kielce 1994. 17. Nowy słownik poprawnej polszczyzny. Red. A. Markowski. Warszawa 1999. 18. Puślecki W.: Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów. Kraków 1998. 19. Rycaj – Słowik E.: Gry i zabawy językowe. Jak pomagać dziecku w przyswajaniu języka. Warszawa 2001. 20. Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty. Red. nauk. M. Cywińska. Poznań 2017. 21. Stawinoga R.: Twórczość językowa dziecka w teorii i praktyce edukacyjnej. Lublin 2007. 22. Ziółkowska – Sobecka M.: Polubić czytanie. Utwory literackie i ich autorzy na lekcjach języka polskiego w klasach I - III. Poradnik metodyczny dla nauczyciela. Warszawa 2000. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. 2. Twórcza aktywność uczniów klas początkowych – sposoby rozwijania, ocena wypowiedzi. 3. Twórcze zabawy językowe rozwijające płynność i giętkość myślenia. 4. Metoda analizy i twórczego naśladowania wzorów i jej wykorzystanie w pracy z dziećmi najmłodszymi. 5. Metody pozawerbalne – przekład intersemiotyczny. 6. „Oswajanie ze sztuka słowa” – koncepcja W. Żuchowskiej i jej zastosowanie w klasach I – III szkoły podstawowej. 7. Neologizmy dziecięce – przejaw kreatywności czy błąd językowy. 8. Praca z tekstem literackim w klasach początkowych. 9. Dramatyzacje w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej. 10. Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci. 11. Współczesne lektury w edukacji wczesnoszkolnej, Spotkanie dorosłego z dzieckiem na drodze poszukiwania wartości – bajka i baśń w edukacji. 12. Metody aktywizujące w kształceniu aktywności językowej uczniów – propozycje wykorzystania na zajęciach z edukacji polonistycznej. 13. Teksty terapeutyczne – próby konstruowania własnych tekstów psychoedukacyjnych, psychoterapeutycznych i relaksacyjnych. 14. Zabawy z wykorzystaniem tekstów terapeutycznych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda działań praktycznych, metoda oglądowa, metody aktywizujące (np. drama). |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności studentów. Opracowanie i zaprezentowanie w zespołach dwuosobowych przykładów dramatyzacji wybranych tekstów literackich z zakresu polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Brak uwag. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.