Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania [W3-PE-S1-BIOLPOZACH]
semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania [W3-PE-S1-BIOLPOZACH] | ||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
co drugi piątek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala AULA Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi piątek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala AULA Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 86 | ||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 95 | ||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Alina Dworak | ||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Doleżych B., Łaszczyc P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania z elementami higieny szkolnej. Toruń 2003 Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 2001 Jopkiewicz A., Suliga E.; Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Kielce 1998 Jopkiewicz A., Suliga E.; Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Radom-Kielce 2006 Komosińska K., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Olsztyn 1995 Świderska M., Budzyńska - Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Łódź 2008 Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka . W-wa 2005 Wolański N., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 1983 Woynarowska B., Zdrowie i szkoła. W-wa 2000 r. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. W-wa 2010 Wojtowicz S. Zarys anatomii i fizjologii człowieka. Kraków 1985 |
||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia z zakresu biologii rozwoju człowieka: Definicja rozwoju (osobniczy, filogenetyczny, jawny, utajony, progresywny, regresywny). Sfery rozwoju (biologiczna, psychiczna, społeczna, seksualna). Aspekty rozwoju fizycznego: ilościowe, jakościowe i energetyczno-informacyjne. Tendencja przemian w rozwoju. 2. Czynniki rozwoju osobniczego człowieka: Determinanty rozwoju (płeć, rasa, konstytucja). Genetyczne czynniki rozwoju fizycznego. Stymulatory rozwoju. Modyfikatory rozwoju (naturalne, społeczno-kulturowe). Pojęcie dymorfizmu płciowego. 3. Periodyzacja rozwoju osobniczego człowieka: Etapowość w rozwoju osobniczym. Okresy rozwoju ontogenetycznego - zaspokajanie potrzeb w ontogenezie. Przebieg rozwoju motorycznego w ontogenezie. 4. Patomechanizm zaburzeń somatycznych i wad wrodzonych: Okresy krytyczne dla rozwoju. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej. Teratologia i czynniki teratogenne. Poród i ryzyko z nim związane. Uraz okołoporodowy. 5. Wybrane zaburzenia w rozwoju somatycznym i stanie zdrowia: Nieprawidłowości w regulacji neurohormonalnej ustroju ( karłowatość przysadkowa, akromegalia, gigantyzm, choroby tarczycy). Zaburzenia rozwoju somatycznego (otyłość, zaburzenia wzrastania). Inne, wybrane choroby przewlekłe. 6. Aparat koordynacyjno-regulacyjny- układ nerwowy: Funkcja i rozwój układu nerwowego. Komórka nerwowa-neuron- budowa i rodzaje. Budowa mózgowia (ośrodki mózgowe, opony mózgowia i rdzenia kręgowego, komory mózgowia i płyn mózgowo-rdzeniowy, rdzeń kręgowy). Obwodowy układ nerwowy. Wegetatywny (autonomiczny układ nerwowy). 7. Aparat koordynacyjno-regulacyjny- układ hormonalny: Zależność układu nerwowego i hormonalnego w regulacji homeostazy. Rola i podział hormonów. Piętra układu hormonalnego. 8. Aparat koordynacyjno-regulacyjny -układ immunologiczny: Immunologia jako nauka o odporności. Rodzaje odporności. Elementy układu immunologicznego. Odporność humoralna a komórkowa. Wrota zakażenia a odczyn organizmu. Pamięć immunologiczna. 9. Homeostaza: Homeostaza i mechanizmy regulacji stałości środowiska wewnętrznego. Homeostaza energetyczna- metabolizm, zapotrzebowanie energetyczne. Ośrodki sterujące przyjmowaniem pokarmu. Głód i sytość. Homeostaza termiczna- bilans termiczny. Mechanizmy utraty i produkcji ciepła. Mózgowe ośrodki termoregulacyjne. 10. Podsumowanie i ewaluacja zajęć. Pisemny sprawdzian. |
||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student przygotowuje się do napisania testu z zakresu uwarunkowań rozwoju człowieka, zaburzeń rozwoju, roli nauczyciela w opiece nad uczniem z wybranym zaburzeniem rozwojowym, z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami |
||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
link do modułu: https://informator.us.edu.pl/modules/84238/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.