Wprowadzenie do nauk humanistycznych [W3-PE-S1-WDNHUM]
semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do nauk humanistycznych [W3-PE-S1-WDNHUM] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 81 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 95 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Krzysztof Maliszewski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. H.G. Gadamer: Prawda w naukach humanistycznych. W: Idem: Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane. Warszawa 2008. 2. S. Hessen: Składniki wychowania naukowego. W: Idem: Podstawy pedagogiki. Warszawa 1997. 3. M. Janion: Humanistyka: poznanie i terapia. Warszawa 1982, rdz. 9. 4. D. Kubinowski: Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja. Lublin 2010, s. 17-25. 5. O. Marquard: O nieodzowności nauk humanistycznych. W: Idem: Apologia przypadkowości. Warszawa 1994. 6. J. Mizińska: Humanistyka – bezduszna nauka o duchu. W: Eadem: Podnoszenie iskier. Lublin 2010. 7. B. Skarga: O nieutylitarności humanistyki. W: Eadem: O filozofię bać się nie musimy. Warszawa 1999. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Franciszkanie w Monte Carlo, czyli współczesne problemy nauk humanistycznych – krótkie wprowadzenie w humanistykę). 2. Co to znaczy myśleć (pedagogicznie)? – humanistyka jako autorefleksja kultury. 3. Lekcje lektury – strategie czytania w humanistyce. 4. Granice interpretacji – hermeneutyczne podstawy humanistyki. 5. Przełom antypozytywistyczny w nauce. 6. Badania naukowe wspierające edukację. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ZALICZENIE NA OCENĘ: praca pisemna: komentarz do artykułu: B. Skarga: O nieutylitarności humanistyki. W: Eadem: O filozofię bać się nie musimy. Warszawa 1999. 1. streszczenie (główna myśl, poruszane zagadnienia) syntetyczna rekonstrukcja: 2; użycie cytatów: 1 (3) 2. lustro wykładowe (3 wątki z wykładów – każdy odniesiony do jakiegoś wątku artykułu) aktywne słuchanie, efektywne notatki i łączenie wątków: 6 użycie cytatów/przypisów: 1 (7) 9-10 bdb 8 db+ 6-7 db 4-5 dst |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
https://informator.us.edu.pl/modules/84237/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.