Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do nauk humanistycznych [W3-PE-S1-WDNHUM] semestr zimowy 2022/2023
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do nauk humanistycznych [W3-PE-S1-WDNHUM]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 81
Limit miejsc: 95
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Krzysztof Maliszewski
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. H.G. Gadamer: Prawda w naukach humanistycznych. W: Idem: Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane. Warszawa 2008.

2. S. Hessen: Składniki wychowania naukowego. W: Idem: Podstawy pedagogiki. Warszawa 1997.

3. M. Janion: Humanistyka: poznanie i terapia. Warszawa 1982, rdz. 9.

4. D. Kubinowski: Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja. Lublin 2010, s. 17-25.

5. O. Marquard: O nieodzowności nauk humanistycznych. W: Idem: Apologia przypadkowości. Warszawa 1994.

6. J. Mizińska: Humanistyka – bezduszna nauka o duchu. W: Eadem: Podnoszenie iskier. Lublin 2010.

7. B. Skarga: O nieutylitarności humanistyki. W: Eadem: O filozofię bać się nie musimy. Warszawa 1999.

Zakres tematów:

1. Franciszkanie w Monte Carlo, czyli współczesne problemy nauk humanistycznych – krótkie wprowadzenie w humanistykę).

2. Co to znaczy myśleć (pedagogicznie)? – humanistyka jako autorefleksja kultury.

3. Lekcje lektury – strategie czytania w humanistyce.

4. Granice interpretacji – hermeneutyczne podstawy humanistyki.

5. Przełom antypozytywistyczny w nauce.

6. Badania naukowe wspierające edukację.

Metody dydaktyczne:

wykład

Metody i kryteria oceniania:

ZALICZENIE NA OCENĘ:

praca pisemna: komentarz do artykułu: B. Skarga: O nieutylitarności humanistyki. W: Eadem: O filozofię bać się nie musimy. Warszawa 1999.

1. streszczenie (główna myśl, poruszane zagadnienia) syntetyczna rekonstrukcja: 2; użycie cytatów: 1 (3)

2. lustro wykładowe (3 wątki z wykładów – każdy odniesiony do jakiegoś wątku artykułu) aktywne słuchanie, efektywne notatki i łączenie wątków: 6

użycie cytatów/przypisów: 1 (7)

9-10 bdb

8 db+

6-7 db

4-5 dst

Uwagi:

https://informator.us.edu.pl/modules/84237/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)