Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [W3-PE-OWiTP-S1-10]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [W3-PE-OWiTP-S1-10] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 7 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jan Basiaga | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej - wybrane zagadnienia. Opole 2005. 2. Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice, 2003. 3. Dołęga Z., John-Borys M. (red.), Zdrowie psychiczne uczniów - różne konteksty i odniesienia. Katowice 2009. 4. Paszkiewicz A., Łobacz M., Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej. Warszawa 2013. 5. Kruk-Lasocka J., Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej. Wrocław 2012. 6. Robinson B. E., Rhoden J. L., Pomoc psychologiczna dzieciom z rodzin alkoholowych. Praktyczny przewodnik. Warszawa 2017. 7. Cierpiałkowska L., Grzegorzewska I., Dzieci alkoholików w perspektywie rozwojowej i klinicznej. Poznań 2016. 8. Robinson B, E., Rhoden J. L., Pomoc psychologiczna dzieciom z rodzin alkoholowych : praktyczny przewodnik . Warszawa 2017. 9. Dołęga Z., John-Borys M., Zdrowie psychiczne uczniów – różne konteksty i odniesienia. Katowice 2009 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające. Refleksje na temat funkcji szkoły. 2. Opieka jako relacja międzyludzka. Relacje pomiędzy opieką i wychowaniem. Zakresy opieki (opieka a zaspokajanie potrzeb, opieka a pomoc/wsparcie). Ustalenia terminologiczne z zakresu metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. 3. Zasady, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej. Nauczyciel wychowawca jako animator działalności opiekuńczo-wychowawczej. 4. Odrzucenie rówieśnicze. Diagnoza sytuacji dziecka w zespole klasowym. 5. Uczeń - ofiara przemocy domowej. Diagnoza i wsparcie. 6. Uczeń doświadczający zaniedbań ze strony środowiska rodzinnego. 7. Uczeń z rodziny alkoholowej. 8. Uczniowie - ofiary i sprawcy mobbingu. 9. Uczeń z niepełnosprawnością. 10. Uczeń z ADHD 11. Nieśmiały uczeń w klasie szkolnej. 12. Projektowanie scenariusza godziny wychowawczej oraz zajęć świetlicowych. 13. Zajęcia podsumowujące. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Opis, pogadanka, rozmowa, dyskusja |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa stanowi średnią z: oceny z wykonanych zadań projektowych oraz merytorycznej aktywności na zajęciach. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
https://informator.us.edu.pl/modules/84552/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.