Pedagogika ograniczeń ludzkiej egzystencji [W3-PE-OWITP3-S1-6]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika ograniczeń ludzkiej egzystencji [W3-PE-OWITP3-S1-6] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala 204 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Irena Przybylska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Neufeld, G., Mate, G.:Więź. Dlaczego rodzice powinni być ważniejsi od kolegów. Alaktyka, 2013. Przybylska, I.: Siła słabych więzi, słabość silnych więzi emocjonalnych w rodzinie. Przemiany postaw wychowawczych rodziców. W: Znajomość. Koleżeństwo. Przyjaźń. Dynamizm ewaluowania więzi emocjonalnej. Red. A. Żywczok. Warszawa 2014. Marchwicki, P.: Teoria przywiązania J. Bowlby’ego. Podstawowe założenia. „SEMINARE”, 2006 nr 23, s. 365- 383. Fromm, E.: O sztuce miłości. Warszawa1996. Gurycka A.: Błąd w wychowaniu. Warszawa, 1997. Krupa, B.: Samotność znak czasu. W: Człowiek na rozdrożu. Red. Z. B. Gaś. Lublin 2013. Sendyk, M.: Osamotnienie dziecka w rodzinie. „Małżeństwo i rodzina”, 2003, nr 4(8), s.21-24. Gania, K.: Jak sobie radzą z osamotnieniem w rodzinie dzieci i dorastająca młodzież. „Małżeństwo i rodzina”, 2003, nr 4(8), s. 25-27. Maska Saturna - czyli o smutku w poezjoterapii. W: Podstawy współczesnej biblioterapii. Podręcznik akademicki. Red. W. Czernianin, H. Czernianin, Kiriakos Chatzipentidis. Barr-Zisowitz, C.: Smutek – czy istnieje takie zjawisko. W: Psychologia emocji. Red. M. Lewis, J. M. Haviland – Jones. Gdańsk 2005. Czub, T.: Znaczenie wstydu w procesie wychowania, „Edukacja”, 2014, nr 1, s. 25-33. Czykwin, E.:Wstyd. Kraków2013. Lewis, M.: Emocje samoświadomościowe. W: Psychologia emocji. Red. M. Lewis, J. M. Haviland – Jones. Gdańsk 2005. Michalik-Jeżowska, M.: Emocje jako strategie dobrego życia w świetle filozoficznej teorii emocji Roberta Solomona. Rzeszów 2013. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Siła słabych więzi, słabość silnych więzi – więzi, które ograniczają versus więzi, które uwalniają. Samotność i osamotnienie emocjonalne – doświadczanie dezintegracji więzi w rodzinie. Emocjonalne ograniczenia życia ludzkiego - smutek Emocjonalne ograniczenia życia ludzkiego - wstyd. Emocje jako strategie dobrego życia – moralne znaczenie emocji. Doświadczenia krytyczne dla rozwoju. Kod socjokulturowy – ograniczenia i szanse dla rozwoju. Kompetencja językowa i emocjonalna. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
praca projektowa, praca w grupach |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
esej zaliczeniowy: Brak, przeszkoda, ryzyko – inhibitor czy warunek rozwoju? Perspektywa pedagogiczna przepracowania ludzkich ograniczeń. Kryteria oceny: 1. esej powinien zawierać przypisy i bibliografię' 2. w eseju powinien być postawiony problem 3. zakończenie eseju powinno zawierać wskazania, wnioski dla własnej praktyki przepracowania ograniczeń |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.