Polityka społeczna [W3-PE-OWITP3-S1-5]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Polityka społeczna [W3-PE-OWITP3-S1-5] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala 206 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agata Rzymełka-Frąckiewicz | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Auleytner J., Polityka społeczna w Polsce i w świecie, Warszawa 2012. Balcerzak-Paradowska B., Rodzina i polityka rodzinna na przełomie wieków. Przemiany, zagrożenia, potrzeba działań, Warszawa 2004. Daszykowska J., Jakość życia w perspektywie pedagogicznej, Kraków 2007. Dziewięcka-Bokun L., Zamorska K. (red.), Polityka społeczna. Teksty źródłowe, Wrocław 2003. Edukacja - jest w niej ukryty skarb: raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do Spraw Edukacji dla XXI Wieku pod przewodnictwem Jacques'a Delorsa, Warszawa 1998. Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M. (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2007. Frąckiewicz L. (red.), Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów, Katowice 2002. Główny Urząd Statystyczny, Jakość życia w Polsce. Edycja 2014, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/dochody-wydatki-i-warunki-zycia-ludnosci/jakosc-zycia-w-polsce-edycja-2014,16,1.html [dostęp: 29.01.2016]. Główny Urząd Statystyczny, Jakość życia w Polsce. Edycja 2015, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/dochody-wydatki-i-warunki-zycia-ludnosci/jakosc-zycia-w-polsce-edycja-2015,16,2.html [dostęp: 29.01.2016]. Kawula S., Rodzina współczesna: przeobrażenia i przyszłość a wyzwania pedagogiki rodziny, Olsztyn 2007. Kupny J., Dylus A., Biedrzycki T., Dyskryminacja jako nowa kwestia społeczna, Katowice 2007. Lisowska E., Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Warszawa 2008. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, http://mib.gov.pl/2-Politykamieszkaniowa.htm# [dostęp: 15.02.2016]. Ministerstwo Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej, https://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/swiadczenia-rodzinne/ [dostęp: 15.02.2016]. Ostasiewicz W., Ocena i analiza jakości życia, Wrocław 2004. Senyszyn J. (red.), Równouprawnienie kobiet: praca zbiorowa, Gdynia 2011. Springer F., 13 pięter, Wołowiec 2015. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podnoszenie wieku emerytalnego w Polsce i w Europie? Dlaczego podnosimy wiek emerytalny? 2. Jak godzić obowiązki rodzinne z zawodowymi? Polityka prorodzinna – Polska na tle wybranych państw. System świadczeń rodzinnych, urlopów rodzicielskich, wsparcia dla rodziny (rodziny wielodzietnej). Aktywność zawodowa kobiet / matek. Postawy prokreacyjne. Samotne macierzyństwo. Urodzenia pozamałżeńskie. 3. Jakie wykształcenie taki los? Młodzi na rynku pracy- wykształcenie, kwalifikacje? Czy / na ile potrzebne nam jest wyższe wykształcenie. Poziom skolaryzacji na poziomie wyższego wykształcenia. Porównania międzynarodowe. 4. Obniżenie wieku szkolnego – możliwość czy konieczność. Wiek szkolny w krajach europejskich. Dlaczego większość państw obniża obowiązkowy wiek szkolny. Polityka edukacyjna. 5. Wiadomości encyklopedyczne czy umiejętności praktyczne? Zmiany systemu edukacji – wyzwania współczesności. Co mówią nam wyniki testów PISA i PIAAC, jak wypada Polska na tle innych państw. 6. Model państwa opiekuńczego na przykładzie Szwecji, Norwegii, Danii czy Finlandii. Charakterystyka. Zalety i wady. 7. Osoby niepełnosprawne jako przedmiot polityki społecznej. Gwarantowane świadczenia i usługi podejmowane przez państwo wobec osób niepełnosprawnych. 8. Polityka społeczna wobec procesów migracyjnych. Migracja zarobkowa, edukacyjna. Euro-sieroty / pozostawieni seniorzy. Problem uchodźctwa. 9. Przygotowanie do starości – Polska na tle porównań międzynarodowych. Rozwiązania systemowe. Udział osób w wieku senioralnym w strukturze ludności. Potrzeby seniorów. Starzejące się społeczeństwo. 10. Samorządy lokalne i organizacje pozarządowe jako podmioty polityki społecznej. Charakterystyka NGO w Polsce – zasady i zakres funkcjonowania. Organizacje Pożytku Publicznego. Pojęcie dialogu społecznego – jako debaty o interesie społeczny. Pojęcie wolontariatu. Budżet Obywatelski. 11. Finansowanie świadczeń zdrowotnych i rynek usług medycznych. Leczyć się prywatnie czy publicznie? System usług medycznych – porównanie modeli wybranych państw. Polityka społeczna a zdrowie. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone w kontakcie bezpośrednim, stacjonarnie. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z przygotowanej prezentacji multimedialnej w małych grupach na wybrany z listy temat, aktywność oraz tzw. "prasówka" |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
https://informator.us.edu.pl/modules/84471/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.