Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza [W3-PE-OWiTP-S1-9] semestr zimowy 2022/2023
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza [W3-PE-OWiTP-S1-9]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala AULA
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 38
Limit miejsc: 41
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Dagmara Dobosz
Literatura:

Badora S., Róg A., Zięba–Kołodziej B. (red.), Pedagogika opiekuńcza. W poszukiwaniu rozwiązań teoretycznych i praktycznych, PWSZ, Tarnobrzeg 2014;

Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Karkonoska Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2013;

Apanel, D. (red.) (2009). Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne. Kraków: OW Impuls

Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze (czasopismo)

Janicka I., Liberska H., Psychologia rodziny, PWN 2014

Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A, Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, PWN, 2020

Zakres tematów:

1. Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza jako dyscyplina naukowa. Podstawowe pojęcia z obszaru pedagogiki opiekuńczej oraz ich zakresy znaczeniowe (opieka, pomoc, wychowanie, kompensacja społeczna, proces opieki, proces opiekuńczo-wychowawczy, funkcje opiekuńcze, stosunek opiekuńczy, sieroctwo naturalne, sieroctwo społeczne).

2. Prekursorzy i reprezentanci pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej w Polsce.

3. Zagraniczni przedstawiciele pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej.

4. Współczesne dylematy polskich rodzin. Wychowawcze skutki migracji zarobkowych.

5. Wychowanie a mass media. Zdrowie psychiczne i dobrostan dzieci i młodzieży.

6. Zaniedbanie- różne oblicza krzywdzenia dzieci.

7. Problemy opieki nad seniorami.

Metody dydaktyczne:

wykład z prezentacją multimedialną

Metody i kryteria oceniania:

egzamin ustny - student losuje 2 pytania z zakresu tematyki wykładów

Wyczerpująca odp. na 2 pytania - bdb.

Odpowiedź poprawna, z niewielkimi brakami w wiedzy - db

Podstawowy zakres wiedzy - dst

Wyraźne braki w podstawowej wiedzy z przedmiotu - ndst.

Uwagi:

https://informator.us.edu.pl/modules/84467/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)