Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza [W3-PE-OWiTP-S1-9]
semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza [W3-PE-OWiTP-S1-9] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala AULA Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 38 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 41 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dagmara Dobosz | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Badora S., Róg A., Zięba–Kołodziej B. (red.), Pedagogika opiekuńcza. W poszukiwaniu rozwiązań teoretycznych i praktycznych, PWSZ, Tarnobrzeg 2014; Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Karkonoska Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2013; Apanel, D. (red.) (2009). Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne. Kraków: OW Impuls Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze (czasopismo) Janicka I., Liberska H., Psychologia rodziny, PWN 2014 Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A, Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, PWN, 2020 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza jako dyscyplina naukowa. Podstawowe pojęcia z obszaru pedagogiki opiekuńczej oraz ich zakresy znaczeniowe (opieka, pomoc, wychowanie, kompensacja społeczna, proces opieki, proces opiekuńczo-wychowawczy, funkcje opiekuńcze, stosunek opiekuńczy, sieroctwo naturalne, sieroctwo społeczne). 2. Prekursorzy i reprezentanci pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej w Polsce. 3. Zagraniczni przedstawiciele pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. 4. Współczesne dylematy polskich rodzin. Wychowawcze skutki migracji zarobkowych. 5. Wychowanie a mass media. Zdrowie psychiczne i dobrostan dzieci i młodzieży. 6. Zaniedbanie- różne oblicza krzywdzenia dzieci. 7. Problemy opieki nad seniorami. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład z prezentacją multimedialną |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny - student losuje 2 pytania z zakresu tematyki wykładów Wyczerpująca odp. na 2 pytania - bdb. Odpowiedź poprawna, z niewielkimi brakami w wiedzy - db Podstawowy zakres wiedzy - dst Wyraźne braki w podstawowej wiedzy z przedmiotu - ndst. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
https://informator.us.edu.pl/modules/84467/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.