Podstawy wsparcia rodziny [W3-PE-OWITP5-S1-5]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy wsparcia rodziny [W3-PE-OWITP5-S1-5] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 210 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 23 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Czerkawski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Badora S. (2011). Profilaktyka pedagogiczna. W: Bartkiewicz Z., Maciaszczyk P. (red), Profilaktyka i resocjalizacja, Tarnobrzeg: Wyd. PWSZ im. S. Tarnowskiego. 2011 Czapiga A. (1994), Przyczyny rozbicia rodziny a warunki życia dzieci i samotnych matek, [w:] Psychologia rozwoju człowieka. Wybrane zagadnienia, A. Seneko (Red.), Wrocław: Wydawnictwo UW. Darczak R., Szkoła jako podstawowy instrument prewencji i profilaktyki społecznej – zarządzanie programami profilaktycznymi na poziomie lokalnym. Red. E. Krzyżak-Szymańska, Wyd. GWSP, Mysłowice 2009, (144-154) Kawula S. (2005). Pedagogika rodziny: obszary i panorama problematyki, Toruń. Knutel D., Wójcik M. (2014). Sytuacja rodzinna dziecka niepełnosprawnego. W: Gruca-Miąsik U. (red), Rodzina – centrum świata. Rzeszów: Wyd. UR. Rzeszów. Krasiejko I. (2010). Metodyka działania asystenta rodziny. Katowice: Wydawnictwo Śląsk. Krupska M. (2014). Funkcjonowanie rodziny z problemem alkoholowym. W: Gruca-Miąsik U. (red), Rodzina – centrum świata. Rzeszów: Wyd. UR. Mróz-Tomasik K. (2013). Obraz ojcostwa w świetle analiz teoretyczno-empirycznych. „Pedagogika Społeczna” nr 3 Rostkowska T., Rostkowski J. (red.). (2002). Rodzina, rozwój, praca. Łódź: WSI. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do tematyki ćwiczeń. Omówienie tematów poszczególnych ćwiczeń. Omówienie formy zaliczenia przedmiotu i kryteriów oceny. 2. Rozmiar i tendencje rozwojowe współczesnych zagrożeń rodziny. 3. Instytucjonalne formy wsparcia rodziny. 4. Pozainstytucjonalne formy wsparcia rodziny. 5. Rola i znaczenie szkoły w oddziaływaniach profilaktycznych i terapeutycznych dedykowanych rodzinie. 6. Terapia pedagogiczna jako forma wsparcia dzieci z rodzin zagrożonych dysfunkcjonalnością. 7. Omówienie przykładowych oddziaływań terapeutycznych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, praca w zespołach, prezentacje i wystąpienia zespołów |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie stanowiła średnią ocen z aktywności na zajęciach, wystąpień zespołowych i prac grupowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.