Wspomaganie rozwoju emocjonalnego i społecznego [W3-PE-OWITP5-S1-6]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wspomaganie rozwoju emocjonalnego i społecznego [W3-PE-OWITP5-S1-6] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (parzyste), 15:30 - 17:00
sala 201 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 23 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Irena Przybylska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Csikszentmihalyi M. (1998). Urok codzienności- psychologia emocjonalnego przepływu. Wydawnictwo CIS i WAB. Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa (2015). Czub M. (red.). Warszawa: IBE. Emocje na wodzy. Scenariusze zajęć w klasach I-III (2002). Niemczal R. (red.). Poznań: G&P. Gardner H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań, Media Rodzina. Goleman D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań, Media Rodzina. Greenberg L. S. (2015). Terapia skoncentrowana na emocjach. Wydawnictwo Harmonia. Inteligencja emocjonalna. Fakty-mity-kontrowersje (2009). M. Śmieja, J. Orzechowski (red.). Warszawa: PWN. Jaworowska A., Matczak A. (2000). INTE. Kwestionariusz do badania inteligencji emocjonalnej. Le Doux J. (1998). Mózg emocjonalny. Poznań, Media Rodzina. Natura emocji: podstawowe zagadnienia. (1999). Ekman P., Davidson R. J. (red). Gdańsk: GWP. Salovey P., Sluyter D. (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Segal J. (1997). Jak pogłębiać inteligencję emocjonalną. Warszawa: Jacek Santorski & Co. Wydawnictwo. Sehr M. (1999). Inteligencja emocjonalna. Testy. Warszawa: Diogenes. Shapiro L. (1999). Jak wychowywać dziecko o wysokim EQ? Warszawa: Prószyński i S-ka. Umysł ponad nastrojem. (2004). Padesky Ch., Greenberger R. (red.). Gdańsk: GWP. Wspomaganie rozwoju kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym (2020). Brzezińska A., Dembska K., Reksnis J. (red.). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe USZ. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Intelekt-emocje – dualizm umysłu czy jego integralność w działaniach edukacyjnych? 2. Zdolności inteligencji emocjonalnej: rozpoznawanie i nazywanie emocji, wyrażanie emocji, rozpoznawanie emocji innych osób, korzystanie z informacji emocjonalnych w procesach decyzyjnych i rozwiązywaniu problemów. 3. Diagnoza i rozpoznanie kompetencji emocjonalnych. 4. Emocjonalne aspekty uczenia się. 5. Możliwości wsparcia edukacyjnego „miękkich” obszarów kompetencji człowieka: emocje-motywacja-moralność. 6. Kompetencje emocjonalne w zawodzie nauczyciela i pracy pedagogicznej: profilaktyka wypalenia zawodowego. 7. Trudności wychowawcze-zaburzenie relacji wychowawczej- błędy wychowawcze w perspektywie inteligencji „miękkich” |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody warsztatowe, praca w grupach, metody interaktywne, metody twórczego rozwiązywania problemów, ekspresyjne |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
warunkiem zaliczenia jest: 1. przygotowanie projektu zajęć rozwijających kompetencje emocjonalne ze wskazaniem na grupę wiekową, możliwości rozwojowe, określenie strategii oraz operacjonalizacja celów 2. aktywny udział w zajęciach warsztatowych, merytoryczne przygotowanie, twórcze inicjatywy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.