Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną [W3-PC-MJS-PS2-EiR] semestr zimowy 2022/2023
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną [W3-PC-MJS-PS2-EiR]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
sala 206
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: 28
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Sabina Pawlik
Strona domowa grupy: https://informator.us.edu.pl/modules/88247/
Literatura:

1. Chrzanowska I. (2011). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza Impuls

2. Dykcik W.(1996).(red.) Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM.

3. Firkowska-Mankiewicz A. (2013). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną - społecznie niewygodni inni. W: Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, pod red. A. M. Kłonkowskiej i M. Szulca, Gdańsk, wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. s. 79-95.

4. Gajdzica Z.(2012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków. Wyd.U.Ś.

5. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym. Katowice.Wyd.U.Ś.

6. Głodkowska J., Giryński,A.(2009).Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS.

8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

9. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN.

10. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). Upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W

11. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN.

Książki do przeczytania (jedna z czterech):

Jacek Hołub, Żeby umarło przede mną. Opowieści matek niepełnosprawnych dzieci. Wydawnictwo Czarne. Wołowiec 2021.

Anna Sobolewska, Cela. Odpowiedź na zespół Downa. Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2002.

Małgorzata Kwiatkowska, Dzieci głęboko niezrozumiane : program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim. Wyd. „Pod wiatr”, Warszawa 1997.

Magdalena Moskal, Emil i my. Monolog wielodzietnej matki. Wyd. Karakter, Kraków 2021.

Zakres tematów:

1. Terminy: terminologia historyczna vs współczesna

2. Cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną

3. Ewolucja pojęcia „niepełnosprawność intelektualna”, przegląd historycznych definicji oraz stopni niepełnosprawności intelektualnej

4. Współczesna diagnoza niepełnosprawności intelektualnej

5. Współczesny model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną

6. Historia szkolnictwa specjalnego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie

7. Sylwetki pedagogów specjalnych (oligofrenopedagogów)

8. Współczesne modele kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wątpliwości i dylematy

9. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie

10. Funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną; segregacja i marginalizacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, intersekcjonalność a niepełnosprawność intelektualna - obszary wykluczeń

11. Typologia postaw społecznych wobec z niepełnosprawnością intelektualną. Funkcjonowanie osób w różnych rolach społecznych.

12. Współczesne procesy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną: normalizacja, emancypacja

13. Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną

Metody dydaktyczne:

Wykład wspierany prezentacją multimedialną, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny składający się z pytań testowych (12 pytań) i otwartych (8 pytań) w tym pytanie z wybranej przez studenta jednej z podanych lektur

Uwagi:

https://informator.us.edu.pl/modules/88247/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)