Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną [W3-PC-MJS-PS2-EiR]
semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną [W3-PC-MJS-PS2-EiR] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
sala 206 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | 28 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Sabina Pawlik |
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/modules/88247/ |
Literatura: |
1. Chrzanowska I. (2011). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza Impuls 2. Dykcik W.(1996).(red.) Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Firkowska-Mankiewicz A. (2013). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną - społecznie niewygodni inni. W: Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, pod red. A. M. Kłonkowskiej i M. Szulca, Gdańsk, wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. s. 79-95. 4. Gajdzica Z.(2012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków. Wyd.U.Ś. 5. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym. Katowice.Wyd.U.Ś. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(2009).Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 10. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). Upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 11. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. Książki do przeczytania (jedna z czterech): Jacek Hołub, Żeby umarło przede mną. Opowieści matek niepełnosprawnych dzieci. Wydawnictwo Czarne. Wołowiec 2021. Anna Sobolewska, Cela. Odpowiedź na zespół Downa. Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2002. Małgorzata Kwiatkowska, Dzieci głęboko niezrozumiane : program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim. Wyd. „Pod wiatr”, Warszawa 1997. Magdalena Moskal, Emil i my. Monolog wielodzietnej matki. Wyd. Karakter, Kraków 2021. |
Zakres tematów: |
1. Terminy: terminologia historyczna vs współczesna 2. Cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną 3. Ewolucja pojęcia „niepełnosprawność intelektualna”, przegląd historycznych definicji oraz stopni niepełnosprawności intelektualnej 4. Współczesna diagnoza niepełnosprawności intelektualnej 5. Współczesny model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną 6. Historia szkolnictwa specjalnego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie 7. Sylwetki pedagogów specjalnych (oligofrenopedagogów) 8. Współczesne modele kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wątpliwości i dylematy 9. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie 10. Funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną; segregacja i marginalizacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, intersekcjonalność a niepełnosprawność intelektualna - obszary wykluczeń 11. Typologia postaw społecznych wobec z niepełnosprawnością intelektualną. Funkcjonowanie osób w różnych rolach społecznych. 12. Współczesne procesy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną: normalizacja, emancypacja 13. Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Metody dydaktyczne: |
Wykład wspierany prezentacją multimedialną, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny składający się z pytań testowych (12 pytań) i otwartych (8 pytań) w tym pytanie z wybranej przez studenta jednej z podanych lektur |
Uwagi: |
https://informator.us.edu.pl/modules/88247/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.