Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki [W3-PC-MJS-WPRPED] semestr zimowy 2022/2023
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do pedagogiki [W3-PC-MJS-WPRPED]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 50
Limit miejsc: 56
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Krzysztof Maliszewski
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. S. Hessen, Podstawy pedagogiki, Warszawa 1997.

2. B. Nawroczyński, Polska myśl pedagogiczna. Jej główne linie rozwojowe, stan współczesny i cechy charakterystyczne, Lwów 1938 [B. Nawroczyński, Polska myśl pedagogiczna. Jej główne linie rozwojowe i cechy charakterystyczne, [w:] B. Nawroczyński, Oddech myśli. Archiwalia główne, Kraków 2020]

Zakres tematów:

TEMATYKA WYKŁADÓW:

1. Idea uniwersytetu i tradycja liberal education.

2. Pedagogika jako refleksja (status naukowy pedagogiki, specyfika pedagogicznego punktu widzenia).

3. Pedagogika jako praktyka: struktura wychowania (opieka – socjalizacja – kształcenie).

4. Wolność jako logika edukacji (rozwój tożsamości, dialektyka swobody i przymusu, autonomia osobowości, budzenie podmiotowości).

5. Cele edukacji (instrumentalne i nieinstrumentalne ujęcie celu).

6. Specyfika pracy pedagoga (relacja mistrz – uczeń, wirtuozeria, kształcenie nauczycieli).

7. Klasyka pedagogiczna (Wielkie Pokolenie polskich pedagogów międzywojennych).

Metody dydaktyczne:

wykład

Metody i kryteria oceniania:

EGZAMIN pisemny: komentarz do książki B. Nawroczyński, Polska myśl pedagogiczna. Jej główne linie rozwojowe, stan współczesny i cechy charakterystyczne, Lwów 1938 [B. Nawroczyński, Polska myśl pedagogiczna. Jej główne linie rozwojowe i cechy charakterystyczne, [w:] B. Nawroczyński, Oddech myśli. Archiwalia główne, Kraków 2020]

1. streszczenie (główna myśl, poruszane zagadnienia) syntetyczna rekonstrukcja: 2; użycie cytatów: 1 (3)

2. krytyka (ustosunkowanie się do wybranych wątków) argumentacja: 2

użycie cytatów: 1 (3)

3. lustro literaturowe (omówienie wybranego wątku w kontekście innego tekstu) poszukiwanie literatury i analiza porównawcza: 2

prawidłowe przypisy: 1 (3)

4. lustro wykładowe (3 wątki z wykładów – każdy odniesiony do jakiegoś wątku książki) łączenie wątków, argumentacja: 6

użycie cytatów/przypisów: 1 (7)

14 – 16 bdb

13 db+

11-12 db

8-10 dst

Uwagi:

https://informator.us.edu.pl/modules/88321/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)