Wprowadzenie do pedagogiki [W3-PC-MJS-WPRPED]
semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do pedagogiki [W3-PC-MJS-WPRPED] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 50 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 56 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Krzysztof Maliszewski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. S. Hessen, Podstawy pedagogiki, Warszawa 1997. 2. B. Nawroczyński, Polska myśl pedagogiczna. Jej główne linie rozwojowe, stan współczesny i cechy charakterystyczne, Lwów 1938 [B. Nawroczyński, Polska myśl pedagogiczna. Jej główne linie rozwojowe i cechy charakterystyczne, [w:] B. Nawroczyński, Oddech myśli. Archiwalia główne, Kraków 2020] |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TEMATYKA WYKŁADÓW: 1. Idea uniwersytetu i tradycja liberal education. 2. Pedagogika jako refleksja (status naukowy pedagogiki, specyfika pedagogicznego punktu widzenia). 3. Pedagogika jako praktyka: struktura wychowania (opieka – socjalizacja – kształcenie). 4. Wolność jako logika edukacji (rozwój tożsamości, dialektyka swobody i przymusu, autonomia osobowości, budzenie podmiotowości). 5. Cele edukacji (instrumentalne i nieinstrumentalne ujęcie celu). 6. Specyfika pracy pedagoga (relacja mistrz – uczeń, wirtuozeria, kształcenie nauczycieli). 7. Klasyka pedagogiczna (Wielkie Pokolenie polskich pedagogów międzywojennych). |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
EGZAMIN pisemny: komentarz do książki B. Nawroczyński, Polska myśl pedagogiczna. Jej główne linie rozwojowe, stan współczesny i cechy charakterystyczne, Lwów 1938 [B. Nawroczyński, Polska myśl pedagogiczna. Jej główne linie rozwojowe i cechy charakterystyczne, [w:] B. Nawroczyński, Oddech myśli. Archiwalia główne, Kraków 2020] 1. streszczenie (główna myśl, poruszane zagadnienia) syntetyczna rekonstrukcja: 2; użycie cytatów: 1 (3) 2. krytyka (ustosunkowanie się do wybranych wątków) argumentacja: 2 użycie cytatów: 1 (3) 3. lustro literaturowe (omówienie wybranego wątku w kontekście innego tekstu) poszukiwanie literatury i analiza porównawcza: 2 prawidłowe przypisy: 1 (3) 4. lustro wykładowe (3 wątki z wykładów – każdy odniesiony do jakiegoś wątku książki) łączenie wątków, argumentacja: 6 użycie cytatów/przypisów: 1 (7) 14 – 16 bdb 13 db+ 11-12 db 8-10 dst |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
https://informator.us.edu.pl/modules/88321/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.