Wprowadzenie do pedagogiki [W3-PC-MJS-WPRPED]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wprowadzenie do pedagogiki [W3-PC-MJS-WPRPED] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 105 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Łukasz Michalski | ||||||||||||||||
Literatura: |
• Bauman Z.: Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności. W: Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak. T. 1. Gdańsk 2007. • Dudzikowa M.: O potrzebie odchodzenia od wiedzy potocznej. „Psychologia w Szkole” 2004, nr 1, s. 3–15. • Fromm E.: Ucieczka od wolności. Warszawa 1999, rdz. 4-5. • Hessen S.: Ideał swobodnego wychowania. W: Idem: Podstawy pedagogiki. Warszawa 1997. • Hessen S.: Pedagog. W: Idem: Pisma pomniejsze. Warszawa 1997. • Jaworska-Witkowska M.. Witkowski L.: Pedagogika filozoficzna: relacje między pedagogiką, filozofią i humanistyką a edukacją, kulturą i życiem społecznym. W: Pedagogika. Red. B. Śliwerski, t. IV: Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji. Gdańsk 2009. • Kołakowski L.: O tożsamości zbiorowej. W: Idem: Moje słuszne poglądy na wszystko. Kraków 1999. [lub w: Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo. Red. K. Michalski. Kraków 1995.] • Mysłakowski Z.: Pedagogika, jej metody i miejsce w systemie nauk. W: Encyklopedia wychowania. T. 1: Wychowanie. Red. S. Łempicki i in. Warszawa 1933. • Rorty R.: Edukacja i wyzwanie ponowoczesności. W: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993. • Skarga B.: O nieutylitarności humanistyki. W: Idem: O filozofię bać się nie musimy. Warszawa 1999. • Śliwerski B.: Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków 2012. • Śliwerski B.: Wprowadzenie do pedagogiki W: PEDAGOGIKA. PODRĘCZNIK AKADEMICKI, red. B. Śliwerski, Tom 1: Podstawy nauk o wychowaniu. Gdańsk 2006 • Tatarkiewicz W.: Parerga. Warszawa 1978, s. 60-73. • Witkowski L.: Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona. Toruń 2000, s. 59-64, 75-89 (moratorium rozwojowe), 138-141. • Witkowski L.: Typy dialogu w kulturze a strategie edukacyjne. W: Idem: Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli. Warszawa 2007. • Witkowski L.: Wstęp do problemu fenomenologii czytania. W: Idem: Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Warszawa 2007. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I Status humanistyki w kontekście myślenia pedagogicznego II Lekcje czytania dla pedagogiki III Wyobraźnia pedagogiczna (S. Hessen) IV Podstawy definicyjne kategorii pedagogiki V Kategoria tożsamości jako wyzwanie działań i autorefleksji pedagogicznej VI Pedagogiczne wyzwania teraźniejszości VII Aksjologiczne przestrzenie myślenia pedagogicznego |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody problemowe, dyskusja, praca w grupach |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń z przedmiotu jest obecność na wszystkich zajęciach (zaległy materiał zaliczany jest w formie ustnej w czasie dyżurów) oraz ocena pozytywna z końcowego kolokwium. Ocena negatywna uzyskana w pierwszym terminie także jest oceną wpisywaną do systemu USOS (również w wypadku nieobecności). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.