Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie - semestr 2 [W3-PS-SM-SEM2] semestr letni 2022/2023
seminarium, grupa nr 8

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium magisterskie - semestr 2 [W3-PS-SM-SEM2]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 8 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: 11
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Łukasz Jach
Literatura:

Temat seminarium magisterskiego:

„Imagine” – psychologiczne aspekty funkcjonowania wyobraźni

Literatura przydatna w trakcie seminarium uzależniona jest od charakterystyki tematów podejmowanych przez poszczególnych studentów. Wstępnie można wskazać jednak w formie "drogowskazów" następujące pozycje literaturowe:

Abraham, A. (red.), The Cambridge Handbook of Imagination (s. 175–186). Cambridge: Cambridge University Press.

Brewer, W.F., Schommer-Aikins, M. (2006). Scientists Are Not Deficient in Mental Imagery: Galton Revised. Review of General Psychology, 10(2), 130–146.

Buss, D.M., Shackelford, T. K. (1997). Human aggression in evolutionary psychological perspective. Clinical Psychology Review, 17, 605–619.

Dehaene, S., Bossini, S., Giraux, P. (1993). The Mental Representation of Parity and Number Magnitude. Journal of Experimental Psychology: General, 122(3), 371–396.

Duntley, J.D., Buss, D. M. (2005). The Plausibility of Adaptations for Homicide. W: P. Carruthers, S. Laurence, S. Stich (red.), The innate mind: Structure and contents (s. 291–304). Oxford University Press.

Fischer, M.H. Rottmann J., (2005). Do negative numbers have a place on the mental number line?. Psychology Science, 47(1), 22–32.

Francuz, P. (red.), Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią (s. 149-189). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Johnson, D.D., Blumstein, D.T., Fowler, J.H., Haselton, M.G. (2013). The evolution of error: error management, cognitive constraints, and adaptive decision-making biases. Trends in Ecology & Evolution, 28(8), 474–481.

Joyal, C.C., Cossette, A. Lapierre, V. (2015), What Exactly Is an Unusual Sexual Fantasy?. The Journal of Sexual Medicine, 12(2), 328–340.

Łukasik, A. (2008). Filogeneza I adaptacyjne funkcje ludzkiej wyobraźni. Rzeszów:Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Miller, G. (2004). Umysł w zalotach. Poznań: Rebis.

Mobbs, D., Hagan, C.C., Dalgleish, T., Silston, B., Prévost, C. (2015). The ecology of human fear: survival optimization and the nervous system. Frontiers in Neuroscience, 9, 55.

Munion, A.K., Stefanucci, J.K., Rovira, E., Squire, P., Hendricks, M. (2019). Gender differences in spatial navigation: Characterizing wayfinding behaviors. Psychonomic Bulletin & Review, 26(6), 1933–1940.

Nazareth, A., Huang, X., Voyer, D., Newcombe, N. (2019). A meta-analysis of sex differences in human navigation skills. Psychonomic Bulletin & Review, 26, 1503–1528.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Schacter, D.L., Addis, D.R., Hassabis, D., Martin, V.C., Spreng, R.N., Szpunar, K.K. (2012). The future of memory: remembering, imagining, and the brain. Neuron, 76(4), 677–694.

Sharon, T., Woolley, J. D. (2004). Do monsters dream? Young children's understanding of the fantasy/reality distinction. British Journal of Developmental Psychology, 22(2), 293–310.

Stevenson, L. (2003). Twelve Conceptions of Imagination. The British Journal of Aesthetics, 43(3), 238–259.

Zakres tematów:

Zajęcia stanowią kontynuację problematyki rozpoczętej w ramach modułu Seminarium magisterskie 1. Studenci będąc zapoznani z koncepcjami psychologicznymi odnoszącymi się do wyobraźni i posiadając już wyraźnie skonceptualizowane problemy, które planują poruszyć w swoich pracach magisterskich, koncentrować będą się na nadaniu wyraźnej formy teoretycznym rozdziałom swoich rozpraw oraz kwestii dokładnego zaprojektowania badań empirycznych. W związku z drugim z wymienionych elementów studenci w ramach zajęć dydaktycznych oraz pracy własnej zajmą się (1) sformułowaniem stawianych pytań i hipotez badawczych w kontekście wykorzystywanych podejść teoretycznych (2) doborem próby i zagadnieniem dotarcia do niej oraz (3) doborem narzędzi badawczych i przedstawieniem ich osobom badanym w przystępnej formie.

Metody dydaktyczne:

PRACA NA ZAJĘCIACH:

Analiza literatury i doniesień z badań, dyskusje grupowe nad określonymi zagadnieniami, formułowanie problemów badawczych wymagających empirycznego rozeznania, praca nad narzędziami badawczymi i procedurami badawczymi.

PRACA WŁASNA STUDENTÓW:

Studiowanie literatury na dany temat, praca z materiałami źródłowymi.

Sformułowanie pytań i hipotez badawczych.

Przygotowanie narzędzi badawczych oraz zaprojektowanie procedury badania.

Przygotowanie dwóch pisemnych prac zaliczeniowych.

Zajęcia odbywają się w terminach wyznaczonych w planie zajęć. W sytuacjach tego wymagających możliwe jest przeprowadzenie części zajęć w formie zblokowanej. Wymaga to jednak zgody zarówno prowadzącego zajęcia, jak i uczestników.

Metody i kryteria oceniania:

Po ukończeniu kursu przedmiotowego student powinien posiadać pogłębioną wiedzę na temat teorii i badań z obszaru psychologii, którego dotyczy seminarium magisterskie i być w stanie odnieść ją do współczesnej naukowej wiedzy psychologicznej z innych dziedzin oraz do praktyki psychologicznej. Powinien również posiadać wiedzę na temat specyfiki metodologii badań w psychologii w ogóle i w szczególności w odniesieniu do obszaru, którego dotyczy seminarium magisterskie. Powinien potrafić doprecyzować problem badań własnych, sformułować pytania i hipotezy badawcze oraz zaplanować sposób ich empirycznej weryfikacji. Powinien potrafić dobrać lub skonstruować narzędzia badawcze adekwatne do sformułowanego przez siebie problemu badawczego. Powinien potrafić w sposób jasny i precyzyjny przedstawić metodologiczne założenia swoich badań przy użyciu adekwatnych pojęć naukowych. Powinien znać i potrafić zastosować zasady etycznego postępowania w planowaniu i realizacji własnych badań.

Poszczególne, poddawane ocenie elementy procesu weryfikacji następują w określonych momentach cyklu zajęć:

• Pisemne przedstawienie sposobu weryfikacji pytań i hipotez badawczych wraz z wykorzystywanymi narzędziami następuje około 35-tej godziny zajęć dydaktycznych (ostatni tydzień maja).

• Złożenie pisemnego referatu odpowiadającego w swojej treści teoretycznym rozdziałom pracy magisterskiej następuje do końca drugiego tygodnia sesji egzaminacyjnej.

Zarówno w przypadku ocen cząstkowych, jak i oceny końcowej z przedmiotu zastosowanie ma standardowa skala ocen akademickich:

- 0%-59% - niedostateczny (2)

- 60%-69% - dostateczny (3)

- 70%-74% - dostateczny plus (+3)

- 75%-84% - dobry (4)

- 85%-89% - dobry plus (+4)

- 90%-100% - bardzo dobry (5)

W przypadku ocen z referatu, prezentacji ustnej oraz pisemnego przedstawienia sposobu weryfikacji pytań i hipotez badawczych wraz z wykorzystywanymi narzędziami w formie procentowej ocenia się następujące aspekty struktury ocenianego materiału:

• Zawartość merytoryczna wywodu.

• Osadzenie wywodu w funkcjonujących koncepcjach psychologicznych.

• Powiązanie treści z zagadnieniami praktycznymi i/lub ogólnym kontekstem funkcjonowania współczesnego człowieka.

• Obudowanie wywodu odniesieniami bibliograficznymi, w szczególności wskazującymi teksty opublikowane w ciągu ostatnich 10 lat.

• Realność kwestii przeprowadzenia badań w aspektach doboru próby, użycia narzędzi badawczych, zebrania wyników i możliwości ich analizy.

• Spójność pracy pisemnej ze Standarami APA.

UWAGA: W przypadku odkrycia w pracy znamion plagiatu lub innego zachowania podlegającego negatywnej ocenie etycznej (np. zlecenia przygotowania pracy przez inną osobę) dane zachowanie będzie podlegać omówieniu na forum grupy seminaryjnej oraz skutkować oceną niedostateczną.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)