Podstawy pedagogiki dla nauczycieli [W1-LO-S1-PPN]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki dla nauczycieli [W1-LO-S1-PPN] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 8:00 - 9:30
sala C/1.1 Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | 20 |
Prowadzący: | Joanna Skibska |
Literatura: |
Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006. Kron R., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia pedagogiki. GWP, Gdańsk 2008. Kupisiewicz Cz., Z dziejów historii wychowania. Impuls, Kraków 2012. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2000. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 2016. Skibska J. (red.) Diagnoza interdyscyplinarna. Impuls, Kraków 2017. Smith D. D., Pedagogika specjalna. PWN, Warszawa 2009. Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki. GWP, Gdańsk 2008. |
Zakres tematów: |
1. Wybrane koncepcje Nowego Wychowania i ich przedstawiciele (2 godz.) 2. Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych (metody jakościowe i ilościowe) (2 godz.) 3. Konstruowanie arkusza obserwacji (skategoryzowanej) zachowań dziecka (w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym) w sytuacji zadaniowej (2 godz.) 4. Konstruowanie wywiadu diagnostycznego z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka (w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym) (2 godz.) 5. Funkcje podstawowe i symptomy ich zaburzeń – obszary diagnozy funkcjonalnej (4 godz.) 6. Opracowanie arkuszy diagnozy funkcjonalnej dla dziecka (w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym) (4 godz.) 7. Różnicowanie potrzeb edukacyjnych na podstawie wskazań poradni psychologiczno-pedagogicznej – analiza orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego (2 godz.) 8. Opracowanie zestawu dostosowanych ćwiczeń do możliwości poznawczych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja rozwojowa, dysgrafia, dysortografia) (2 godz.) 9. Opracowanie procedur postępowania (rozpakowanie tornistra, przygotowanie do zajęć z języka) podczas wykonywania określonych czynności szkolnych przez uczniów z nadpobudliwością psychoruchową i deficytem uwagi (2 godz.) 10. Opracowanie scenariusza zajęć kształtujących umiejętności społeczne ucznia ze spektrum autyzmu przejawiającego zachowania agresywne (2 godz.) 11. Opracowanie dostosowań dla uczniów z zaburzeniami mowy (afazja dziecięca/specyficzne zaburzenia mowy) (2 godz.) 12. Opracowanie scenariusza zajęć z uczniem z zaburzeniami lękowymi przejawiającymi się mutyzmem wybiórczym (2 godz.) 13. Opracowanie systemu oceniania włączającego dla ucznia z wybranym zaburzeniem mowy (2 godz.) |
Metody dydaktyczne: |
- metody praktyczne (pokaz; ćwiczenia przedmiotowe; metoda projektów) - metody zdalnego nauczania (platforma Moodle) |
Metody i kryteria oceniania: |
- opracowanie materiałów metodycznych - opracowanie poszczególnych zagadnień (zadań) związanych z problematyką ćwiczeń - kolokwium |
Uwagi: |
1 semestr logopedii /stacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.