Pedagogika przedszkolna i szkolna [W1-LO-S1-PPS]
semestr letni 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika przedszkolna i szkolna [W1-LO-S1-PPS] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 35 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 37 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Christ | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. A. Stein, Dziecko z bliska idzie w świat, Mamania, Warszawa 2014. J. Bałachowicz, A. Witkowska-Tomaszewska, Edukacja wczesnoeszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015. E. Skrzetuska, M. Jurewicz (red.), Edukacja wczesnoszkolna w warunkach zmiany społecznej i kulturowej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2016. I. Adamek, Pedagogika wczesnoszkolna. Kluczowe problemy, Wydawnictwo LIBRON, Kraków 2016. K. Chałas, B. Komorowska (red.), Pedagogika szkolna, wczesnoszkolna i przedszkolna. Teoria i praktyka. Tom 1 Wokół aktualnych problemów wychowania i nauczania, Wydawnictwo KUL, Lublin 2014. M. Magda-Adamowicz, I. Kopczyńska, M. Nyczaj-Drąg (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Uczeń i nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Tom2, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014. M. Magda-Adamowicz, I. Kopczyńska, M. Nyczaj-Drąg (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Rekonstrukcja kluczowych problemów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017. H. Gardner, Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Media Rodzina, Poznań 2002. M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Propozycje tematów 1. Pamięć i uwaga w procesie uczenia się - metoda notowania Cornella; budowanie relacji pomiędzy podmiotami współtworzącymi proces kształcenia; zastosowanie lapbooków w pracy z dziećmi; czytanie Bostońskie 2. Skąd wziął się obecny model szkoły? Dlaczego tak niewiele pamiętamy ze szkoły? Przejście od systemu „trzech Z” do systemu „czterech K” (Y.N. Harari), czyli szkoła XXI wieku. Zmiana paradygamtu edukacji 3. Dlaczego „W szkole wcale nie chodzi o szkołę” (E. Radanowicz). Ruch „Budzących się szkół”. „Szkoły, do których chce się chodzić” (M. Hawranek) 4. Pedagogika pozytywna; nastawienie na rozwój kontra nastawienie na trwałość (C. Dweck) 5. Indywidualizacja procesu kształcenia; Teoria Inteligencji Wielorakich H. Gardnera 6. Neurodydaktyka 7. Ocenianie kształtujące 8. Wybrane metody aktywizujące w pracy z dziećmi m.in.: metoda projektów, metoda projektowanych okazji edukacyjnych, metoda story-line, grywalizacja/gamifikacja, metoda Design Thinking, myślenie wizualne, tutoring, książka w pudełku, listowa przygoda 9. Edukacja alternatywna – pedagogika waldorfska, plan daltoński, pedagogika Montessori, Reggio Emilia, leśne przedszkola i szkoły 10. Pedagogika przygody (outdoor education i adventure education) 11. Rola zabawy w życiu dziecka, pedagogika zabawy, zabawy fundamentalne 12. Przestrzenie edukacji – przykłady przedszkoli i szkół modelowych 13. Dojrzałość czy gotowość szkolna? Zmiany w dziecku, które wchodzi w wiek szkolny 14. Superbelfrzy i Inspiracje Wczesnoszkolne 15. Wychowanie przedszkolne i edukacja szkolna w świetle podstawy programowej, podręczników, planowanie zajęć z dziećmi, konstruowanie scenariuszy zajęć Kolejność realizacji tematów może ulec zmianie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca, wykład multimedialny, praca ze źródłem drukowanym |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiadomości z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i szkolnej weryfikujący podstawową wiedzę z przedmiotu - lapbook przedstawiający tematy poruszane na wykładach oraz nagranie i zdjęcia prezentujące zawartość lapbooka (dodane jako odpowiedź do zadania na Teams). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
2 semestr logopedii /stacjonarne I stopnia/ https://informator.us.edu.pl/modules/63097/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.