Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawowe obszary interwencji logopedycznej: opóźniony rozwój mowy o różnej etiologii 2 [W1-LO-S1-POIL-ORM2] semestr letni 2022/2023
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawowe obszary interwencji logopedycznej: opóźniony rozwój mowy o różnej etiologii 2 [W1-LO-S1-POIL-ORM2]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 17:15 - 18:00
sala A/1.13
Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres?
każdy czwartek, 17:15 - 18:45
sala A/1.13
Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: 31
Zaliczenie: Ocena końcowa z modułu
Prowadzący: Łucja Skrzypiec
Literatura:

Panasiuk J. (2021) Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy w diagnozie i terapii logopedycznej. W: Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk. s. 211-245.

Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O. (1999), Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy [w:] Gałkowski T. i Jastrzębowska G. (red.) (1999) „Logopedia. Pytania i odpowiedzi.” Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole.

Bogusławska-Wilczyńska A., Stopa A., Kurywczok K. (2000) Interdyscyplinarna ocena opóźnionego rozwoju mowy. Nowa Medycyna 3.

Stasiak J. Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii prolongaty. W: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin 2005. s. 239-266.

Smoczyńska M. (2020) Test Rozwoju Językowego (TRJ) jako psychometryczne narzędzie diagnozy zaburzeń rozwoju językowego u dzieci polskojęzycznych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny.

Haman, E., Fronczyk, K. (2012). Obrazkowy Test Słownikowy – Rozumienie. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.

Haman, E., Fronczyk, K., Łuniewska, M. (2012). Obrazkowy Test Słownikowy – Rozumienie OTSR, Podręcznik. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.

Koć-Januchta, M. (2013). TSD Test Słownikowy dla Dzieci. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Krajewski G., Smoczyńska M. (2012), Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Krajewski, G., Smoczyńska, M. (2015). Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji. KIRMiK. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Paluch, A., Drewniak-Wołosz, E., Mikosza, L. (2003), Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego. Kraków: Impuls.

Smoczyńska, M. (2015a). „Słowa i Gesty” Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji (dla dzieci w wieku 8–18 miesięcy). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Smoczyńska, M. (2015b). „Słowa i Zdania” Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji (dla dzieci w wieku 18–30 miesięcy). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Smoczyńska, M., Haman, E., Kochańska, M., Łuniewska, M. (2015). Standaryzowane Narzędzie do Oceny Wypowiedzi SNOW. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Smoczyńska, M., Haman, E., Maryniak, A., Czaplewska, E., Krajewski, G., Banasik, N., Kochańska, M., Łuniewska, M. (2015). Test Rozwoju Językowego. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Smoczyńska, M., Haman, E., Maryniak, A., Czaplewska, E., Krajewski, G., Banasik, N., Kochańska, M., Łuniewska, M., Morstin, M. (2015). Test Rozwoju Językowego. Podręcznik. Warsza

Zakres tematów:

1. Kategorie diagnozy ORM w świetle etiopatogenezy zaburzenia mowy

2. Cele i zasady diagnozy ORM

3. Metody i narzędzia diagnozy ORM

4. Programowanie terapii w przypadku ORM

Metody dydaktyczne:

Metody:

- podająca

- problemowa

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna: plan terapii dziecka z opóźnionym rozwojem mowy i konspekt zajęć..

Uwagi:

4 semestr logopedii /stacjonarne I stopnia/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)