Podstawowe obszary interwencji logopedycznej: opóźniony rozwój mowy o różnej etiologii 2 [W1-LO-S1-POIL-ORM2]
semestr letni 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawowe obszary interwencji logopedycznej: opóźniony rozwój mowy o różnej etiologii 2 [W1-LO-S1-POIL-ORM2] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
każdy czwartek, 17:15 - 18:00
sala A/1.13 Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres?
każdy czwartek, 17:15 - 18:45
sala A/1.13 Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres? |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 30 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 31 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Łucja Skrzypiec | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Panasiuk J. (2021) Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy w diagnozie i terapii logopedycznej. W: Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk. s. 211-245. Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O. (1999), Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy [w:] Gałkowski T. i Jastrzębowska G. (red.) (1999) „Logopedia. Pytania i odpowiedzi.” Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole. Bogusławska-Wilczyńska A., Stopa A., Kurywczok K. (2000) Interdyscyplinarna ocena opóźnionego rozwoju mowy. Nowa Medycyna 3. Stasiak J. Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii prolongaty. W: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin 2005. s. 239-266. Smoczyńska M. (2020) Test Rozwoju Językowego (TRJ) jako psychometryczne narzędzie diagnozy zaburzeń rozwoju językowego u dzieci polskojęzycznych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny. Haman, E., Fronczyk, K. (2012). Obrazkowy Test Słownikowy – Rozumienie. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych. Haman, E., Fronczyk, K., Łuniewska, M. (2012). Obrazkowy Test Słownikowy – Rozumienie OTSR, Podręcznik. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych. Koć-Januchta, M. (2013). TSD Test Słownikowy dla Dzieci. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Krajewski G., Smoczyńska M. (2012), Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. Krajewski, G., Smoczyńska, M. (2015). Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji. KIRMiK. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Paluch, A., Drewniak-Wołosz, E., Mikosza, L. (2003), Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego. Kraków: Impuls. Smoczyńska, M. (2015a). „Słowa i Gesty” Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji (dla dzieci w wieku 8–18 miesięcy). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Smoczyńska, M. (2015b). „Słowa i Zdania” Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji (dla dzieci w wieku 18–30 miesięcy). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Smoczyńska, M., Haman, E., Kochańska, M., Łuniewska, M. (2015). Standaryzowane Narzędzie do Oceny Wypowiedzi SNOW. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Smoczyńska, M., Haman, E., Maryniak, A., Czaplewska, E., Krajewski, G., Banasik, N., Kochańska, M., Łuniewska, M. (2015). Test Rozwoju Językowego. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Smoczyńska, M., Haman, E., Maryniak, A., Czaplewska, E., Krajewski, G., Banasik, N., Kochańska, M., Łuniewska, M., Morstin, M. (2015). Test Rozwoju Językowego. Podręcznik. Warsza |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Kategorie diagnozy ORM w świetle etiopatogenezy zaburzenia mowy 2. Cele i zasady diagnozy ORM 3. Metody i narzędzia diagnozy ORM 4. Programowanie terapii w przypadku ORM |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody: - podająca - problemowa |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna: plan terapii dziecka z opóźnionym rozwojem mowy i konspekt zajęć.. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
4 semestr logopedii /stacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.