Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie - sem. 4 [06-PS-SM-404] semestr letni 2022/2023
seminarium, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium magisterskie - sem. 4 [06-PS-SM-404]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: 10
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agnieszka Skorupa
Literatura:

Podstawowa:

Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Warszawa: Liberi Libri.

Stocki, R., Nęcka, E. (2006). Jak pisać prace z psychologii poradnik dla studentów i badaczy. Kraków: Universitas.

Monografie:

Baran, L., Hyla, M. (2015). Mental Health in Acceptance and Commitment Therapy (ACT). W: T. M. Ostrowski, I. Sikorska, K. Gerc (red.), Resilience and health in a fast-changing world (s. 153-166). Kraków: Jagiellonian University Press.

Baran, L., Hyla, M., Kleszcz, B. (2019). Elastyczność psychologiczna. Polska adaptacja narzędzi dla praktyków i badaczy. Katowice: Uniwersytet Śląski w Katowicach.

Harris, R. (2018). Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce. Gdańsk: GWP.

Hayes, S. C., Barnes-Holmes, D., Roche, B. (2001). Relational frame theory: a post-Skinnerian account of human language and cognition. New York: Kluwer Academic, Plenum Publishers.

Hayes, S., Strosahl, K. D., Wilson, K. G. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania. Proces i praktyka uważnej zmiany. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Hofmann, S. G., Hayes, S. C. (2020). Terapia poznawczo-behawioralna oparta na procesach. Wiedza i kluczowe kompetencje. Gdańsk: GWP.

Lev, A., McKay, M. (2017). Acceptance and Commitment Therapy for Couples: A Clinician's Guide to Using Mindfulness, Values, and Schema Awareness to Rebuild Relationships. Oakland, CA: New Harbinger Publications.

Luoma, J. B., Hayes, S. C., Walser, R. D. (2007). Learning ACT: An acceptance and commitment therapy skills-training manual for therapists. . Oakland, CA: New Harbinger Publications.

Zettle, R. D., Hayes, S. C., Barnes-Holmes, D., Biglan, A. (2016). The Wiley Handbook of Contextual Behavioral Science. Oxford, UK: Wiley Blackwell.

Artykuły:

Baran, L. (2019). Terapia akceptacji i zaangażowania (ACT) w zaburzeniach lękowych. Psychiatria po Dyplomie, 1, 40–43.

Białaszek, W., Marcowski, P., Dudek, J., Ostaszewski, P. (2017). Higher Behavioral Profile of Mindfulness and Psychological Flexibility is Related to Reduced Impulsivity in Smokers, and Reduced Risk Aversion Regardless of Smoking Status. Polish Psychological Bulletin, 48(4), 445–455.

Dudek, J. E., Białaszek, W., Ostaszewski, P. (2016). Quality of life in women with lipoedema: a contextual behavioral approach. Quality of Life Research, 25(2), 401–408.

Dudek, J., Ostaszewski, P., Białaszek, W., Malicki, S., Skarżyńska, A. (2014). Związek elastyczności psychologicznej i spostrzeganej stygmatyzacji z satysfakcją z życia osób chorych na padaczkę: perspektywa terapii akceptacji i zaangażowania (ACT). Postępy Psychiatrii i Neurologii, 23, 17–24.

Dudek, J., Ostaszewski, P., Malicki, S. (2014) Transdiagnostyczne modele zaburzeń odżywiania i metody terapii, na przykładzie poznawczo-behawioralnego modelu Fairburna i terapii poprzez akceptację i zaangażowanie. Roczniki Psychologiczne. 17(1), 7–39.

Hyla, M. (2017). Dlaczego opieramy się własnym marzeniom? Rozwój osobisty w perspektywie modelu elastyczności psychologicznej. Chowanna, 2(49), 373–388.

Kleszcz, B., Dudek, J., Białaszek, W., Bond, F., Ostaszewski, P. (2018). Właściwości psychometryczne polskiej wersji Kwestionariusza Akceptacji i Działania-II (AAQ-II). Studia psychologiczne, 1(56), 1–20.

Malicki, S., Dudek-Głąbicka, J., Ostaszewski, P. (2013) Towards functional-contextualistic understanding of health problems. Postępy Nauk Medycznych, 1, 22-27.

Malicki, S., Ostaszewski, P. (2014). Experiential avoidance as a functional dimension of a transdiagnostic approach to psychopathology. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 23, 61-71.

Ostaszewski, P., Malicki, S. (2013). Człowiek – zwierzę werbalne: wprowadzenie do Teorii Ram Relacyjnych. Przegląd Psychologiczny, 56(1), 45-57.

Pomorska, K., Ostaszewski, P. (2018). Teoria ram relacyjnych (Relational Frame Theory, RFT) – współczesne, behawioralne podejście do języka i umiejętności poznawczych. Zastosowanie w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Psychologia rozwojowa, 23(2), 21-33.

Starzomska, M., Wilkos, E., Kucharska, K. (2017). Współczesne kierunki w leczeniu osób chorujących na jadłowstręt psychiczny. „Trzecia fala” terapii poznawczo-behawioralnej. Psychiatria Polska, 78, 1-12.

Artykuły naukowe z:

Journal of Contextual Behavioral Science

Behavior Therapy

The Psychological Record

Behaviour Research and Therapy

Źródła internetowe:

https://contextualscience.org/, http://acbs.pl/, http://uczesieact.pl/

Literatura dodatkowa:

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: SEDNO. Wydawnictwo Akademickie.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Warszawa: SEDNO. Wydawnictwo Akademickie.

Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczne Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: SEDNO. Wydawnictwo Akademickie.

Field, A. (2016). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Glasgow: SAGE Publications.

Hayes, A. F. (2013). Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis: A Regression-Based Approach. New York, NJ: Guilford Press.

Dodatkowa literatura podawana na bieżąco i wybierana przez studentów zgodnie z ich zainteresowaniami badawczymi.

Zakres tematów:

W trakcie seminarium poruszane będą zagadnienia:

1. Kontekstualnej nauki o zachowaniu: zakres, obszar zastosowania, modele prowadzenia badań, narzędzia badawcze, zastosowanie praktyczne wyników badań.

2. Przygotowanie tekstu naukowego: struktura teorii pracy magisterskiej, korzystanie z tekstów naukowych, cytowanie źródeł, budowanie logicznej argumentacji, standardy APA, dobór/tworzenie narzędzi pomiarowych, interpretacja uzyskanych wyników, analiza ograniczeń i dalszych kierunków badań.

3. Analiza statystyczna wyników badań: dobór technik statystycznych, przygotowanie bazy danych, prowadzenie analiz z wykorzystaniem programu JASP i IBM SPSS Statistics, przeprowadzanie analiz statystycznych (statystyki opisowe, korelacje, regresja, analiza czynnikowa, równania strukturalne, APIM, analiza wielopoziomowa).

Metody dydaktyczne:

Dyskusja grupowa. Analiza materiałów. Prezentowanie pracy własnej. Konsultacje indywidualne.

Praca własna studenta:

Analiza literatury. Przygotowanie opisu i interpretacji wyników przeprowadzonych badań. Poszerzenie wiedzy o interpretowaniu wyników analiz statystycznych oraz pisaniu tekstów naukowych. Prezentowanie wyników pracy własnej. Złożenie przygotowanej pracy magisterskiej.

Metody i kryteria oceniania:

Zadania do wykonania:

Analiza danych, prezentacja uzyskanych wyników oraz opracowanie pracy magisterskiej.

Analiza danych

Przygotowanie opisu i interpretacji uzyskanych wyników zgodnie z udostępnionym wzorem oraz z zastosowaniem standardów APA.

Prezentacja uzyskanych wyników

Prezentacja ustna wyników badania. Ocenie podlegać będzie adekwatność doboru testów statystycznych, poprawność interpretacji uzyskanych wyników oraz uwzględnienie ograniczeń i dalszych kierunków badań.

Przygotowanie pracy magisterskiej

Przygotowanie kompletnego pliku pracy magisterskiej zawierającego wszystkie wskazane we wzorze elementy.

Ocena:

Przygotowane prace są oceniane przez prowadzącego, a ocena na koniec semestru stanowi średnią z ocen cząstkowych.

Skala dla oceny końcowej:

3,00 do 3,49 - dostateczny

3,50 do 3,99 - dostateczny plus

4,00 do 4,49 - dobry

4,50 do 4,74 - dobry plus

4,75 do 5,00 - bardzo dobry

Terminy zaprezentowania i złożenia pracy własnej podawane są z wyprzedzeniem.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)