Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki specjalnej [52-DN-NP-PDS] semestr letni 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy dydaktyki specjalnej [52-DN-NP-PDS]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 31
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Ilona Fajfer-Kruczek
Literatura:

R.Naprawa, A.Tanejewska, C.Mach, K.Szczepańska : Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. I etap edukacyjny. Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk 2022. Wydanie V.

R.Naprawa, A.Tanejewska, C.Mach, K.Szczepańska : Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. I etap edukacyjny. Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk 2020. Wydanie IV.

Skibska J., Dostosowanie przestrzeni szkoły ogólnodostępnej do potrzeb i możliwości ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [w:] Problemy edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.

W. Dykcik, B.Szychowiak (red.), Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2001.

D. Mitchell, Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Wydawnictwo Harmonia Universalis. Gdańsk 2016.

A. Pacewicz. Przestrzeń, w której dobrze się uczy. Jak to osiągnąć w naszej szkole? CEO. materiały pdf - udostępnione w trakcie zajęć.

M.Dziółko, M.Kocejko, J.Piwowarska, A.Rdest (red.), Model dostępnej szkoły. - materiał pdf udostępniony w trakcie zajęć.

M.Dobrowolska (red.), Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Scenariusze lekcji. ORE. Warszawa 2018.

Grzybowski P., Spotkania z Innym, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2022.

J.Wyczesany (red.), Dydaktyka Specjalna. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2014.

J.Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, PWN, Warszawa 2017.

J.Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, PWN, Warszawa 2017.

Czasopisma: "Szkoła Specjalna", "Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej" i inne wskazane w toku zajęć i wyborze własnym słuchaczy w ramach samokształcenia.

Zakres tematów:

 Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna, klasyfikacja dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe.

 Organizacja procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dostosowanie wymagań edukacyjnych.

 Proces edukacyjno-terapeutyczny w aspekcie edukacji i terapii małych dzieci o zaburzonym rozwoju.

Metody dydaktyczne:

Podające wspomagane prezentacją multimedialną, filmami poglądowymi

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach (min. 80%)

Uwagi:

grupa Cieszyn

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)