Zaburzenia komunikacji językowej – autyzm (moduł obowiązkowy) [W1-LO-S2-ZKJA]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zaburzenia komunikacji językowej – autyzm (moduł obowiązkowy) [W1-LO-S2-ZKJA] |
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 11:30 - 13:00
sala A/1.13 Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | 16 |
Prowadzący: | Anida Szafrańska |
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/modules/109281/ |
Literatura: |
J. Donvan, C. Zucker (2017): Według innego klucza. Opowieść o autyzmie. Wydawnictwo UJ. Kraków. S. Silberman (2017): Neuroplemiona : dziedzictwo autyzmu i przyszłość neuroróżnorodności. Wyd. Vivante. Białystok. E. Sheffer (2019): Dzieci Aspergera. Medycyna na usługach III Rzeczy. Poznań. T. Pietras, D. Podgórska - Jachnik K. Sipowicz, A. Witusik (red.) (2022): Spektrum autyzmu - od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji. Wydawnictwo Continuo. Wrocław. S. Goldstein, J. A. Naglieri, S. Ozonoff (2017): Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wydawnictwo UJ. Kraków. B. Nason (2017): Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i specjalistów. Wydawnictwo UJ. Kraków. J. Kwasiborska - Dudek, D. Emiluta - Rozya (red.) (2020): Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). . Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk. E. Sadowska (2020). Zachowania komunikacyjne dzieci z autyzmem. Wydawnictwo UW. Warszawa. K. Sedivy - Mączka (2019): Stymulacja językowa dzieci z autyzmem. Wyd. Nauk. UP. Kraków. J. Cieszyńska (2011). Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznyc. Metoda krakowska. Kraków M. L. Barbera (2017). Metoda zachowań werbalnych. Fundacja Scolaris. Warszawa. S. Rogers, G. Dawson, L. Vismara (2015). Metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem (ESDM). Wydawnictwo UJ. Kraków. A. Budzińska. (2020). Skuteczna terapia dziecka z autyzmem. GWP. Sopot |
Zakres tematów: |
1. Istota zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). Analiza zachowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przedstawionych w filmach i literaturze. 2. Zaburzenia ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne w klasyfikacjach ICD 10, ICD 11, DSM-5, CARS i CHAT. 3 - 4.Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i osób dorosłych z ASD. Rozwój dziecka z ASD. Studia przypadków. 5. Kształtowanie się kompetencji komunikacyjnej u dzieci. 6.Zaburzenia komunikacji werbalnej i niewerbalnej u dzieci z ASD. Porównanie z normatywnym rozwojem komunikacji społecznej. 7. Opóźniony rozwój mowy czy zaburzony rozwój komunikacji werbalnej i niewerbalnej u dzieci z ASD? Analizy porównawcze. 8. Evidence - based practice w terapii i edukacji uczniów w spektrum autyzmu. 9-10. Wybrane terapie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Metoda zachowań werbalnych. Przykłady dobrych praktyk. 11. Metoda wczesnego startu (ESDM) - wielospecjalistyczna metoda wczesnej interwencji dla dziecka z ASD. 12. Metoda krakowska w terapii dzieci z ASD. 13. Cele, zasady i strategie pracy logopedycznej z osobami z ASD w różnym wieku. |
Metody dydaktyczne: |
1. Metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne). 2. Metoda problemowa (aktywizująca). 3. Analiza materiału źródłowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta. Ocenę końcową z ćwiczeń ustala się na podstawie średniej ocen uzyskanych z zadań realizowanych w trakcie zajęć. |
Uwagi: |
2 semestr logopedii /stacjonarne II stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.