Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaburzenia komunikacji językowej – autyzm (moduł obowiązkowy) [W1-LO-S2-ZKJA] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Zaburzenia komunikacji językowej – autyzm (moduł obowiązkowy) [W1-LO-S2-ZKJA]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (w trakcie)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 11:30 - 13:00
sala A/1.13
Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2023-06-02 11:30 : 13:00 sala A/1.13
Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4)
2023-06-16 11:30 : 13:00 sala A/1.13
Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4)
2023-06-23 11:30 : 13:00 sala A/1.13
Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4)
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: 16
Prowadzący: Anida Szafrańska
Strona domowa grupy: https://informator.us.edu.pl/modules/109281/
Literatura:

J. Donvan, C. Zucker (2017): Według innego klucza. Opowieść o autyzmie. Wydawnictwo UJ. Kraków.

S. Silberman (2017): Neuroplemiona : dziedzictwo autyzmu i przyszłość neuroróżnorodności. Wyd. Vivante. Białystok.

E. Sheffer (2019): Dzieci Aspergera. Medycyna na usługach III Rzeczy. Poznań.

T. Pietras, D. Podgórska - Jachnik K. Sipowicz, A. Witusik (red.) (2022): Spektrum autyzmu - od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji. Wydawnictwo Continuo. Wrocław.

S. Goldstein, J. A. Naglieri, S. Ozonoff (2017): Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wydawnictwo UJ. Kraków.

B. Nason (2017): Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i specjalistów. Wydawnictwo UJ. Kraków.

J. Kwasiborska - Dudek, D. Emiluta - Rozya (red.) (2020): Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). . Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk.

E. Sadowska (2020). Zachowania komunikacyjne dzieci z autyzmem. Wydawnictwo UW. Warszawa.

K. Sedivy - Mączka (2019): Stymulacja językowa dzieci z autyzmem. Wyd. Nauk. UP. Kraków.

J. Cieszyńska (2011). Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznyc. Metoda krakowska. Kraków

M. L. Barbera (2017). Metoda zachowań werbalnych. Fundacja Scolaris. Warszawa.

S. Rogers, G. Dawson, L. Vismara (2015). Metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem (ESDM). Wydawnictwo UJ. Kraków.

A. Budzińska. (2020). Skuteczna terapia dziecka z autyzmem. GWP. Sopot

Zakres tematów:

1. Istota zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). Analiza zachowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przedstawionych w filmach i literaturze.

2. Zaburzenia ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne w klasyfikacjach ICD 10, ICD 11, DSM-5, CARS i CHAT.

3 - 4.Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i osób dorosłych z ASD. Rozwój dziecka z ASD. Studia przypadków.

5. Kształtowanie się kompetencji komunikacyjnej u dzieci.

6.Zaburzenia komunikacji werbalnej i niewerbalnej u dzieci z ASD. Porównanie z normatywnym rozwojem komunikacji społecznej.

7. Opóźniony rozwój mowy czy zaburzony rozwój komunikacji werbalnej i niewerbalnej u dzieci z ASD? Analizy porównawcze.

8. Evidence - based practice w terapii i edukacji uczniów w spektrum autyzmu.

9-10. Wybrane terapie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Metoda zachowań werbalnych. Przykłady dobrych praktyk.

11. Metoda wczesnego startu (ESDM) - wielospecjalistyczna metoda wczesnej interwencji dla dziecka z ASD.

12. Metoda krakowska w terapii dzieci z ASD.

13. Cele, zasady i strategie pracy logopedycznej z osobami z ASD w różnym wieku.

Metody dydaktyczne:

1. Metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne).

2. Metoda problemowa (aktywizująca).

3. Analiza materiału źródłowego.

Metody i kryteria oceniania:

Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta.

Ocenę końcową z ćwiczeń ustala się na podstawie średniej ocen uzyskanych z zadań realizowanych w trakcie zajęć.

Uwagi:

2 semestr logopedii /stacjonarne II stopnia/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0-4 (2023-02-27)