Współczesne metody i paradygmaty badań filozoficznych [W1-DF-S2-WMPBF]
semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne metody i paradygmaty badań filozoficznych [W1-DF-S2-WMPBF] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 13:45 - 15:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 51 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 60 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Łaciak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Bocheński J. M.: Współczesne metody myślenia. Poznań 1992. Filozofia. Podstawowe pytania. Red. E. Martens, H. Schnädelbach. Tłum. K. Krzemieniowa. Warszawa 1995. Gadamer H G.: Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Tłum. B. Baran. Kraków 1993. Herbut J.: Elementy metodologii filozofii. Lublin 2004. Kamiński S.: Próba typologii metod filozofowania. W: Idem: Jak filozofować? Lublin 1989, s. 63-70. Łaciak P.: Pojęcie przesądu w filozofii krytycznej Kanta i fenomenologii Husserla. „Studia Philosophiae Christianae” 2015, nr 4, s. 123–149. Stępień A. B.: Metody filozoficzne. W: Idem: Wstęp do filozofii. Lublin 1989, s. 24-34. Stróżewski W.: O metodzie fenomenologii. W: Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii. Red. J. Perzanowski. Warszawa 1989, s. 78-95. Szubka T.: Filozofia analityczna. Koncepcje, metody, ograniczenia. Warszawa 2009. Tischner J.: Fenomenologia i hermeneutyka. W: Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii. Red. J. Perzanowski. Warszawa 1989, s. 130-144. Welsch W.: Nasza postmodernistyczna moderna. Tłum. R. Kubicki, A. Zeidler Janiszewska. Warszawa 1998. Woleński J.: Kierunki i metody filozofii analitycznej. W: Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii. Red. J. Perzanowski. Warszawa 1989, s. 30-77. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wykład „Współczesne metody i paradygmaty badań filozoficznych” prezentuje współczesne metody filozoficzne w kontekście różnych paradygmatów filozofowania: paradygmatu metafizycznego, subiektywistycznego i krytycystycznego. Omawianymi metodami, które w dużej mierze stanowią rozwinięcie i przeformułowanie Kantowskiej metody krytycznej, są metoda transcendentalna, ontologiczna, fenomenologiczna, hermeneutyczna, lingwistyczno-analityczna oraz metoda dekonstrukcjonistyczna. Analiza wspomnianych metod przebiega w kilku punktach: po pierwsze, jest ich ogólną charakterystyką; po drugie, stanowi próbę namysłu nad kwestią stosunku owych metod do poznania ściśle naukowego; po trzecie, jest próbą odpowiedzi na pytanie, które metody filozoficzne są względem siebie komplementarne, a które wykluczają się; po czwarte, ma charakter opisu konkretnych technik badawczych stosowanych w tych metodach. 1. Klasyfikacja paradygmatów filozofowania i ich charakterystyka pod względem przedmiotu, punktu wyjścia, początku i ogólnej metodologii: a) paradygmat metafizyczny, b) paradygmat subiektywistyczny, c) paradygmat krytycystyczny. 2. Krytycyzm jako uniwersalna postawa filozoficzna kulminująca w filozofii współczesnej. 3. Kant jako protoplasta krytycyzmu: metoda krytyczna Kanta jako maksyma zawieszania sądów generowanych przez dogmatyzm oraz sceptycyzm. 4. Współczesne metody badań filozoficznych na tle klasycznych paradygmatów filozofowania: a) metoda fenomenologiczna jako wariant krytycyzmu Kanta: krytyka przesądów jako cel fenomenologii – psychologizm i naturalizm jako przesądy wszelkich przesądów, b) hermeneutyczny wariant krytycyzmu: metoda hermeneutyczna jako radykalizacja metody fenomenologicznej w kontekście krytyki przesądu samoprzejrzystości świadomości, c) lingwistyczny wariant krytycyzmu: przekształcenie krytycyzmu z poziomu rozumu na poziom języka, d) strategia poststrukturalizmu i jej krytyczne oraz antykrytyczne implikacje. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, metoda podająca z elementami dyskusji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. bardzo dobry (5.0): student wykazuje się kompletną znajomością metod i paradygmatów badań filozoficznych. W sposób swobodny formułuje poprawne wypowiedzi w zakresie poznanych zagadnień. W ramach argumentacji potrafi sformułować wypowiedź, w której rozumiejąco wykazuje się wiedzą nabytą na wykładzie i na podstawie zalecanej literatury. dobry plus (4.5): student wykazuje się znajomością metod i paradygmatów badań filozoficznych. W zakresie poznanych zagadnień potrafi sformułować poprawne wypowiedzi, w których wykazuje się zarazem znajomością w odniesieniu do tekstów filozoficznych. dobry (4.0): student wykazuje się znajomością metod i paradygmatów badań filozoficznych. dostateczny plus (3,5): student w sposób niewyczerpujący i niesamodzielny formułuje wypowiedzi w zakresie metod i paradygmatów badań filozoficznych. dostateczny (3,0): znajomość kluczowych zagadnień dotyczących metod i paradygmatów badań filozoficznych wskazuje na braki w odniesieniu do poziomu merytorycznego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 sem. doradztwo filozoficzne i coaching /stacjonarne II stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.