Metodologia historii [W1-HI-S2-MH]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodologia historii [W1-HI-S2-MH] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
sala 143 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 21 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Piotr Kowalewski Jahromi |
Literatura: |
Literatura podstawowa (podręczniki i ujęcia syntetyczne): Joyce Appleby, Lynn Hunt, Margaret Jacob: Powiedzieć prawdę o historii, Zysk i S-ka: Warszawa 2000. Alan Chalmers: Czym jest to co zwiemy nauką?, Siedmioróg: Wrocław 1993, wyd. 2, 1997. Jerzy Giedymin: Problemy, założenia rozstrzygnięcia. Studia nad logicznymi podstawami nauk społecznych, Wyd. Poznańskie: Poznań 1964. Jerzy Kmita: Wykłady z logiki i metodologii nauk, PWN: Warszawa 1976 (lub inne wydanie tej pracy). Wanda Moszczeńska: Metodologii historii zarys krytyczny, wyd. 2, PWN: Warszawa 1977. Stefan Nowak: Metodologia badań społecznych, PWN: Warszawa 1985. Jan Pomorski: W poszukiwaniu modelu historii teoretycznej, Wyd. UMCS; Lublin 1985. Jerzy Topolski: Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Rytm: Warszawa 1996, wyd. 2 Warszawa 1998, wyd. 3 Wyd. Poznańskie 2008 Jerzy Topolski: Metodologia historii, wyd. 3, PWN: Warszawa 1984. Jerzy Topolski: Teoria wiedzy historycznej, Wyd. Poznańskie: Poznań 1983. Jerzy Topolski: Wprowadzenie do historii, Wyd. Poznańskie: Poznań 1998 (lub inne wydanie tej pracy). Jerzy Topolski, Andrzej Malewski: Studia z metodologii historii, PWN: Warszawa 1960. Wiktor Werner: Wprowadzenie do historii, PWN: Warszawa 2012. Wojciech Wrzosek: O myśleniu historycznym, Epigram: Bydgoszcz 2009. Krzysztof Zamorski: Dziwna rzeczywistość. Wprowadzenie do ontologii historii, Księgarnia Akademicka: Kraków 2008. Literatura dodatkowa i uzupełniająca: a. refleksja wybitnych historyków nad profesją dziejopisarską oraz własną praktyką badawczą: John H. Arnold: Historia. Bardzo krótkie wprowadzenie, Prószyński i S-ka: Warszawa 2001. Marc Bloch: Pochwała historii czyli o zawodzie historyka, PIW: Warszawa 1961, wyd. 2, Wyd. M. Derewiecki: Kęty 2009. Edward H. Carr: Historia. Czym jest, Zysk i S-ka: Poznań 1999. Adam Kersten: Na tropach Napierskiego, PWN: Warszawa 1970. Witold Kula: Rozważania o historii, (w:) Tenże, Wokół historii, PIW: Warszawa 1988 s. 7-145 i 366-407 (dostępna jest też samodzielna edycja pracy - PWN: Warszawa 1958.) Marcin Kula: Historia moja miłość (z zastrzeżeniami), Wyd. UMCS: Lublin 2005. Marcin Kula: O co chodzi w historii?, Wyd. UW: Warszawa 2008. Henryk Samsonowicz: O “historii prawdziwej”, Novus Orbis: Warszawa-Gdańsk 1997. Janusz Tazbir: Długi romans z muzą Klio, Iskry: Warszawa, 2007. Jerzy Topolski: Świat bez historii, wyd. 3, Wyd. Poznańskie: Poznań 1998. b. pozostałe: Franklin Ankersmit: Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, Universitas: Kraków 2004. Maciej Bugajewski (red.): Czy przeszłość powinna być inna? Studia z teorii i historii historiografii, Wyd. IH UAM: Poznań 2008. Peter Burke: Historia i teoria społeczna, PWN: Warszawa 2000. Ewa Domańska: Historia egzystencjalna, PWN: Warszawa 2012. Ewa Domańska (red.): Pamięć, etyka i historia. Anglo-amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych, Wyd. Poznańskie: Poznań 2002. Ewa Domańska (red.): Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, Wyd. Poznańskie: Poznań 2012. Ewa Domańska, Jerzy Topolski, Wojciech Wrzosek: Między modernizmem a postmodernizmem. Historiografia wobec zmian w filozofii historii, Wyd. UAM: Poznań 1994. Maciej Dymkowski: Wprowadzenie do psychologii historycznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk 2003. Andrzej F. Grabski: Kształty historii, Wyd. Łódzkie: Łódź 1980. Reinhart Koselleck: Semantyka historyczna, Wyd. Poznańskie: Poznań 2001. Jacek Kowalewski, Wojciech Piasek, Marta Śliwa (red.): Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, IF UW-M: Olsztyn 2008. Jerzy Kałążny (oprac.): Opowiadanie historii w niemieckiej refleksji teoretycznohistorycznej i literaturoznawczej od oświecenia do współczesności, Wyd. Poznańskie: Poznań 2003. Marcin Kula: Krótki raport o użytkowaniu historii, PWN: Warszawa 2004. Chris Lorenz: Przekraczanie granic. Eseje z filozofii historii i teorii historiografii, Wyd. Poznańskie, 2009. Stanisław Piekarczyk: Historia, kultura, poznanie, PWN: Warszawa 1972. Jan Pomorski (red.): Historia, metodologia, współczesność, Wyd. UMCS: Lublin 1998. Jan Pomorski: (red.): Światooglądy historiograficzne, Wyd. UMCS: Lublin 2002. Andrzej Radomski: Historiografia a kultura współczesna, Wyd. UMCS: Lublin 2006. Andrzej Radomski: Kultura - tekst - historiografia, Wyd. UMCS: Lublin 1999. Jerzy Topolski: Od Achillesa do Béatrice de Planissolles. Zarys historii historiografii, Rytm: Warszawa 1998. Jerzy Topolski: Rozumienie historii, PIW: Warszawa 1978. Hayden White: Poetyka pisarstwa historycznego, Universitas: Kraków 2000. Hayden White: Proza historyczna, Universitas: Kraków 2009. Wojciech Wrzosek (red.): Problemy współczesnej metodologii historii, Epigram: Bydgoszcz 2009. Wojciech Wrzosek: Zaradnik. Poradnik zaradnego studenta historii, Wyd. UAM: Poznań 1998. |
Zakres tematów: |
Zagadnienia: Przedmiot metodologii historii, jej zakres i struktura (Jan Pomorski) Metodologia jako metarefleksja nad historiografią i innymi reprezentacjami przeszłości (Jan Pomorski) Miejsce badań historycznych w obrębie nauki i kultury (Anna Brzezińska) Specyfika i granice myślenia naukowego (Ewa Solska) Problem naukowości i autonomii historii we współczesnym świecie (Jakub Muchowski) Specyfika historii jako praktyki badawczej wśród innych dyscyplin naukowych (Anna Brzezińska, Andrzej Czyżewski) Współczesna krytyka antropocentrycznego i eurocentrycznego wymiaru historii (Ewa Domańska) Zwroty badawcze w historii i w innych naukach humanistycznych (Ewa Domańska) Krytyczny wymiar poznania historycznego (Maria Solarska) Historia jako dyskurs władzy (Maria Solarska) Polityka historyczna (Mariusz Mazur i Piotr Witek) Paradygmatyczna struktura historiografii (Jan Pomorski) Myślenie historyczne (Piotr Kowalewski Jahromi i Wiktor Werner) Wyjaśnianie historyczne w tradycji analitycznej filozofii historii (Krzysztof Brzechczyn) Czas i przestrzeń w refleksji historycznej (Tomasz Wiślicz) Wydarzenie historyczne (Tomasz Falkowski) Narracja historyczna (Maciej Bugajewski) Problem prawdy i post-prawdy w historii (Krzysztof Zamorski) Zagadnienie obiektywizmu i subiektywizmu w badaniach historycznych (Piotr Kowalewski Jahromi) Mity w historiografii (Wiktor Werner) Rozumienie, interpretacja i wyjaśnianie w historii (determinizm, woluntaryzm, rola jednostki i/lub zbiorowości w historii) (Joanna Pisulińska) Modele i strategie interpretacji w badaniach historycznych (Wojciech Piasek) Obiektywistyczny i konstruktywistyczny model poznania (Wojciech Piasek) Teoria źródła historycznego we współczesnej refleksji metodologicznej (Aleksandra Kuligowska) Klasyczne metody badań historycznych (Maciej Janowski) Metody ilościowe i jakościowe w badaniach historycznych (Tomasz Wiślicz) Metodologia praktyczna (Ewa Domańska) Reprezentacja historyczna (Maciej Bugajewski) Metodologiczne problemy historii wizualnej (Anna Ziębińska-Witek i Piotr Witek) Metodologia jako problem historii publicznej (Marta Kurkowska-Budzan i Joanna Wojdon) Metodologiczne problemy historii cyfrowej (Wiktor Werner i Piotr Witek) Etyczny wymiar poznania historycznego (Rafał Stobiecki) Wartości i wartościowanie w pracy badawczej historyka (Tomasz Falkowski) Metodologia historii a dydaktyka historii i inne formy reflektowania nad przeszłością (Violetta Julkowska) |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca w grupach, analiza tekstu, referat, inverted classroom, praca pisemna |
Metody i kryteria oceniania: |
Postępy uczestników zajęć oceniane będą wg następujących zasad: a. Czynne uczestnictwo w zajęciach 50% oceny łącznej; b. Referat na zajęciach 50% oceny łącznej c. Praca pisemna semestralna 50% (tylko w wypadku braku podstaw do wystawienia oceny z punktu a) Od uczestników oczekuje się aktywnego udziału w zajęciach, tj. wypowiadania się na podnoszone w trakcie danego spotkania zagadnienia (w szczególności w oparciu o zalecone uprzednio lektury, wspólnie analizowane wyjątki prac historycznych itp.). |
Uwagi: |
1 semestr HISTORIA 2 stopień stacjonarne(spec. NAUCZYCIELSKA) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.