Historia historiografii [W1-HI-S2-HH]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia historiografii [W1-HI-S2-HH] |
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co druga środa (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 144 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 18 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Piotr Kowalewski Jahromi |
Literatura: |
Szczegółowa literatura zostanie podana na zajęciach. Podręczniki do historii historiografii: Andrzej F. Grabski: Dzieje historiografii, Wyd. Poznańskie: Poznań, 2003, wyd. 2, 2006, wyd. 3 2011. Georg G. Iggers: Historiografia XX wieku. Przegląd kierunków badawczych, PWN: Warszawa, 2010. Donald R. Kelley: Granice historii. Badanie przeszłości w XX wieku, PWN: Warszawa, 2009. Donald R. Kelley: Losy historii. Badanie przeszłości od Herdera do Huizingi, PWN: Warszawa, 2010. Donald R. Kelley: Oblicza historii. Badanie przeszłości od Herodota do Herdera, PWN: Warszawa, 2010. Jerzy Topolski: Od Achillesa do Béatrice de Planissolles. Zarys historii historiografii, Rytm: Warszawa, 1998. |
Zakres tematów: |
0. Paradygmatyczna struktura historiografii. 1. Szkoła Annales 2. Historia społeczna 3. (nowa) Historia gospodarcza 4. Psychohistoria 5. Historie wykluczonych 6. Mikrohistorie 7. Historiografia jako spór (Historikerstreit) |
Metody dydaktyczne: |
praca z tekstem, dyskusja, praca własna (referat oraz praca pisemna) |
Metody i kryteria oceniania: |
Postępy uczestników zajęć oceniane będą wg następujących zasad: a. Czynne uczestnictwo w zajęciach do 40% oceny łącznej; b. Praca semestralna do 60% oceny łącznej W przypadku osoby, która podjęła się realizacji nieobowiązkowego zadania dodatkowego, tj. wygłoszenia referatu, w przypadku jego zaliczenia na ocenę co najmniej dobrą, ocena z referatu zastąpi ocenę z pracy semestralnej zwalniając referenta z obowiązku jej pisania. Referat winien być wygłoszony (nie odczytany); powinien (o ile prowadzący zajęcia nie dostarczy innych wskazówek) syntetycznie prezentować (streszczać) główne tezy i drogi rozumowania autora referowanego tekstu. Prezentacja nie powinna przekroczyć 15 minut. Dopuszczone jest posiłkowanie się jedną stroną notatek (w punktach). Praca semestralna polegać ma na zaprezentowaniu eseju krytycznego w stosunku do jednego z omawianych paradygmatów historiograficznych. Krytyka ta powinna opierać się na recenzji jednej książki historycznej, w której student dostrzega (argumentując) manifestację konkretnego paradygmatu. Taka recenzja powinna zawierać również przedstawienie głównych założeń paradygmatu w odniesieniu do co najmniej dwóch pozycji. Praca powinna zawierać tezę oraz aparat naukowy i liczyć ok 5000 znaków. Czcionka 12 Times New Roman, interlinia 1,5, tekst z akapitami, wyjustowany. Termin oddania pracy semestralnej mija na przedostatnich zajęciach (można do tego dnia włącznie przesyłać prace za pomocą programu MS Teams). Osoby, które wygłosiły referaty i otrzymały z nich ocenę co najmniej dobrą są zwolnione z przygotowania recenzji. Muszą jednak dostarczyć tekst referatu do przedostatnich zajęć. Referaty, które będą odczytane nie zwalniają z konieczności pisania recenzji! Od uczestników oczekuje się aktywnego udziału w zajęciach, tj. wypowiadania się na podnoszone w trakcie danego spotkania zagadnienia (w szczególności w oparciu o zalecone uprzednio lektury, teksty wysłuchanych referatów itp.). Jeżeli aktywność zajęć będzie znikoma prowadzący zastrzega sobie prawo do przeprowadzania pytań kontrolnych w formie „wejściówek” oraz kolokwium semestralnego w postaci testu mieszanego (pytania otwarte i zamknięte, wyboru i uzupełnienia itp.) na ostatnich zajęciach w semestrze. |
Uwagi: |
2 semestr HISTORIA 2 stopień stacjonarne (specj. NAUCZYCIELSKA) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.