Wstęp do historii sztuki: malarstwo [W1-HS-S1-WHSM]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wstęp do historii sztuki: malarstwo [W1-HS-S1-WHSM] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 049 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | 26 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agata Cowan-Stronciwilk |
Literatura: |
Panofsky E., Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa 1971 Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. 1, Warszawa 1989 Wittkower R., Interpretacja symboli wizualnych, [w:] Symbole i symbolika, oprac. M. Głowiński, Warszawa 1991 Wölfflin H., Podstawowe pojęcia historii sztuki, Wrocław-Kraków-Warszawa 1962 Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Warszawa 1978 Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Arkady 2004 G. Rose, Interpretacja przekazów wizualnych, Warszawa 2010 D.Folga-Januszewska, Jak czytać malarstwo polskie. Od XI wieku do 1914 roku, Kraków 2012 E.Panofsky, Perspektywa jako „forma symboliczna”, Warszawa 2008 Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, Warszawa 2007 |
Zakres tematów: |
1 Techniki malarskie - malarstwo sztalugowe i monumentalne 2. Problematyka formy i kompozycji obrazu - perspektywa, kolor, typy kompozycji, kontrasty, światłocień 3. Powiązanie formy i treści w analizie dzieła sztuki 4. Problem intertekstualności 6.Malarstwo współczesne - wybrane zagadnienia i pojęcia 7. Zajęcia w muzeum - praktyczne sprawdzenie umiejętności zastosowania odpowiedniej terminologii do analizy dzieła malarskiego |
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem oraz materiałem wizualnym. Dyskusja, rozmowa, analiza dzieła sztuki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia - podstawą oceny jest kolokwium pisemne. Kolokwium sprawdza umiejętności uzyskane w trakcie zajęć - opanowanie terminologii z zakresu opisu dzieła malarskiego oraz umiejętność jej zastosowania. Wymagana jest obecność na zajęciach oraz analiza obiektu w muzeum (analiza nie podlega ocenie, jednak jest niezbędnym warunkiem uzyskania zaliczenia) |
Uwagi: |
1 semestr HISTORIA SZTUKI 1 stopień stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.