Historia sztuki współczesnej polskiej [W1-HS-S1-HISWPL]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia sztuki współczesnej polskiej [W1-HS-S1-HISWPL] |
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 15:30 - 17:00
sala 049 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | 7 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Patryk Oczko |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: 1. Bogucki J., Sztuka Polski Ludowej, Warszawa 1983 2. Cymer A., Architektura w Polsce 1945-1989, Warszawa 2018 3. Grzesiuk-Olszewska I., Polska rzeźba pomnikowa w latach 1945-1995, Warszawa 1995 4. Katowicki underground artystyczny po 1953 roku, red. J. Zagrodzki, Katowice 2004 5. Kossakowski A., Polski film animowany 1945-1974, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1977 6. Kowalska E., Orłowska W., Spotkania w Osiekach – sztuka, dokumentacja i refleksje po latach, w: "Sztuka i Dokumentacja" nr 18 (2018), s. 133-141 7. Maksymczak M., Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji grupy Wprost, Warszawa 2017 8. Murawska-Muthesius K., Jak rysować podżegaczy wojennych? Obraz Zachodu w socrealistycznej karykaturze radzieckiej i polskiej 1946-1954, w: Realizm socjalistyczny w Polsce z perspektywy 50 lat, red. S. Zabierowski, M. Krakowiak, Katowice 2001. 9. Niziołek K., Sztuka społeczna. Koncepcje - dyskursy - praktyki, Białystok 2015 10. Szeligowska-Farquhar J., St-53 – awangarda w dobie socrealizmu, w: Oblicza sztuki na obszarze obecnego województwa śląskiego w latach 1945-1975, red. T. Dudek Bujarek, Katowice 2017, s. 325-339. 11. W kręgu neoawangardy – Warsztat Formy Filmowej, red. M. Bomanowska, A. Cichowicz, Łódź 2017 12. Wróblewska D., Polska grafika współczesna, Warszawa 1988 13. Żmudzińska-Nowak M., Reflektor: architektura i urbanistyka, w: Reflektory. Interdyscyplinarne spojrzenie na dziedzictwo architektury Górnego Śląska drugiej połowy XX wieku, red. M. Żmudzińska Nowak, I. Herok-Turska, Katowice 2017, s. 134-210. Lektury uzupełniające: 1. Awangarda w plenerze: Osieki i Łazy 1963-1981, red. J. Kalicki, E. Kowalska, W. Orłowska, R. Ziarkiewicz, Koszalin 2008 2. Górska H., Lipiński E., Z dziejów karykatury polskiej, Warszawa 1977 3. Kępińska A., Nowa Sztuka. Sztuka polska w latach 1945-1978, Warszawa 1981 4. Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945-1980, Warszawa 1988 5. Oczko P., Tychy. Sztuka w przestrzeni miasta, Tychy 2020 6. Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1950-2005, Warszawa 2005 7. ST-53. Twórcy, postawy, ślady. Katowicki underground artystyczny po 1953 roku, Katowice 2003 8. Śląska szkoła plakatu, oprac. T. Grabowski, Katowice [1998] 9. Włodarczyk W., Socrealizm. Sztuka polska w latach 1950-54, Kraków 1991 10. Włodarczyk W., Sztuka polska 1918-2000, Warszawa 2000 11. Wojciechowski A., Młode malarstwo polskie, Warszawa 1975 |
Zakres tematów: |
1. Sztuka w przestrzeni miasta – przypadek Tychów 2. Architektura i urbanistyka doby socrealizmu 3. Ilustracja książkowa i rysunek satyryczny lat 40. i 50. 4. Działalność grup artystycznych na Górnym Śląsku: ST-53, Arkat i Oneiron 5. Wokół Warsztatu Formy Filmowej 6. Galerie, plenery rzeźbiarskie i sympozja – nowe podejście do formy i przestrzeni 7. Artysta plastyk na gruncie filmu animowanego 8. Grupa Wprost 9. Sztuka krytyczna na przykładzie The Krasnals 10. Architektura i urbanistyka okresu PRL – późny modernizm 11. Postmodernizm w architekturze polskiej 12. Plakat polski 13. Wokół współczesnych realizacji upamiętniających 14. Działania multimedialne – przypadek Górnego Śląska Czas na realizację bloków określa prowadzący. |
Metody dydaktyczne: |
Stosowane na zajęciach metody dydaktyczne: - lektura tekstów źródłowych - analiza i interpretacja tekstów - prezentacje multimedialne - realny kontakt studenta z obiektami sztuki - dyskusje na bazie przedstawianych zagadnień i zadanych lektur - elementy problemowego wykładu konwersatoryjnego Zajęcia realizowane w formie kontaktowej. Praca własna studenta: praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę, zapoznanie się ze wskazanymi materiałami audiowizualnymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania - zaliczenie na ocenę Ocena ustalana na podstawie: - obecności studenta na zajęciach zgodnie z zapisami regulaminu studiów, tj. w zakresie dopuszczalnej liczby nieobecności na zajęciach w trakcie trwania semestru, zasad uzupełniania zaległości z tytułu nieobecności, zasad poprawiania ocen niedostatecznych - aktywności podczas zajęć - testu końcowego z zakresu podejmowanych tematów (dominacja krótkich odpowiedzi i odpowiedzi o charakterze opisowym). Test oceniany według następującej skali ocen: 65-71 % - dostateczny; <72-78 % - dostateczny plus; <79-86 % - dobry; <87-93 % - dobry plus; <94 – 100 % - bardzo dobry Kryteria oceniania: 5,0 - efekty pracy studenta nie budzą zastrzeżeń 4,5 - efekty pracy studenta budzą niewielkie zastrzeżenia 4,0 - efekty pracy studenta wymagają częściowych zmian 3,5 - efekty pracy studenta wymagają istotnych zmian 3,0 - efekty pracy studenta wymagają zasadniczych zmian 2,0 - brak zauważalnych postępów w pracy studenta |
Uwagi: |
6 semestr HISTORIA SZTUKI 1 stopień stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.