Wstęp do muzealnictwa [W1-HS-S1-WSTMUZ]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wstęp do muzealnictwa [W1-HS-S1-WSTMUZ] |
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 13:45 - 15:15
sala 049 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | 7 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Patryk Oczko |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. ABC zarządzania kolekcją muzealną. Zeszyt nr 3 [Szkolenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów], Warszawa 2014 2. Borusiewicz M., Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków 2012 3. Folga-Januszewska D., Muzeum: fenomeny i problemy, Kraków 2015 4. From Museum Critique to Critical Museum, red. K. Murawska-Muthesius, P. Piotrowski, London-New York 2017. 5. Jasińska A., Jasiński A., Stare kolekcje - nowa architektura. O problemach modernizacji kolekcjonerskich muzeów sztuki, Warszawa 2020 6. Matassa F., Organizacja wystaw. Podręcznik dla muzeów, bibliotek i archiwów, Kraków 2015 7. Sadowy K., Nowa architektura dla sztuki nowoczesnej - narzędzie demokratyzacji czy urynkowienie kultury, w: "Rynek - społeczeństwo - kultura" 2012, nr 2, s. 29-37. 8. Szaraniec L., Muzealnictwo na Górnym Śląsku 1802-2002, Katowice 2002 9. Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970050024/U/D19970024Lj.pdf Literatura uzupełniająca: 1. ABC profilaktyki konserwatorskiej w muzeum. Ochrona Zbiorów zeszyt nr 3 [seria Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów], Warszawa 2013 2. Matassa F., Zarządzanie zbiorami muzeum, Kraków 2012 3. Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2005 4. Muzeum Sztuki. Od Luwru do Bilbao, red. M. Popczyk, Katowice 2006 5. Nowe muzeum sztuki współczesnej czy nowoczesnej? Miejsca, programy, działania, red. D. Folga-Januszewska, Warszawa 2005 6. Tzortzi K., Museum Space: Where Architecture Meets Museology, London 2015. 7. Ustawa z dnia 15 lutego 1962 roku o ochronie dóbr kultury i o muzeach https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.1962.010.0000048,metryka,ustawa-o-ochronie-dobr-kultury.html 8. Żygulski Z. jun., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982 |
Zakres tematów: |
1. Akty normatywne regulujące działalność muzeów 2. Tworzenie kolekcji muzealnej: od pozyskania eksponatu, do jego naukowego opracowania 3. Organizacja pracy w muzeum 4. Popularyzacja zbiorów 5. Organizacja wystawy 6. Współczesne tendencje wystawiennictwie - wystawy stałe i czasowe Czas na realizację bloków określa prowadzący. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: - elementy problemowego wykładu konwersatoryjnego, - prezentacje multimedialne, - dyskusje na bazie przedstawianych zagadnień i zadanych tekstów, - bezpośredni kontakt z kolekcją muzealną i wybranymi ekspozycjami, - dyskusje na temat oglądanych ekspozycji, - ćwiczenia praktyczne związane z wprowadzaniem eksponatów do kolekcji muzealnej. Praca własna studenta: - lektura tekstów źródłowych, - analiza i interpretacja tekstów, - analiza wybranych ekspozycji pod względem treści i formy, - praca pisemna. Zajęcia realizowane w formie kontaktowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania - zaliczenie na ocenę Ocena ustalana na podstawie: - obecności studenta na zajęciach zgodnie z zapisami regulaminu studiów, tj. w zakresie dopuszczalnej liczby nieobecności na zajęciach w trakcie trwania semestru, zasad uzupełniania zaległości z tytułu nieobecności, zasad poprawiania ocen niedostatecznych - aktywności podczas zajęć i znajomości zaproponowanych lektur - pracy pisemnej na temat wybranej ekspozycji muzealnej (aktualizacja danych zawartych w Karcie Kierunku) – ocenie podlega poprawność merytoryczna, poprawność terminologiczna oraz poprawność językowa. Kryteria oceniania: 5,0 - efekty pracy studenta nie budzą zastrzeżeń 4,5 - efekty pracy studenta budzą niewielkie zastrzeżenia 4,0 - efekty pracy studenta wymagają częściowych zmian 3,5 - efekty pracy studenta wymagają istotnych zmian 3,0 - efekty pracy studenta wymagają zasadniczych zmian 2,0 - brak zauważalnych postępów w pracy studenta |
Uwagi: |
6 semestr HISTORIA SZTUKI 1 stopień stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.