Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia makrostruktur społecznych [W3-SO-S1-PW/SMAS] semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Socjologia makrostruktur społecznych [W3-SO-S1-PW/SMAS]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, czwartek (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15
sala 048A
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: 26
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Monika Gnieciak
Literatura:

Edward W. Said, Orientalizm, Poznań: ZYSK I S-KA, s. 59-127.

Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2002: rozdz. I s. 27-65.

Ortega y Gasset J., Bunt mas, Warszawa 2002, cz. 1, str. 7 – 137.

Veblen Th., Teoria klasy próżniaczej, Warszawa 1998, rozdz. I – IV str. 5-82.

Bourdieu P., Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005: rozdz. 3 str. 215 -280.

Standing G., Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018 – Wprowadzenie i rozdział 1.

Billing M., Banalny nacjonalizm Wydawnictwo Znak, Kraków 2008: Codzienne flagowanie ojczyzny, str. 175-232.

Castells M., Siła tożsamości, tłum. Mirosława Marody i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. - rozdział 1, str. 21-74.

Castells M., Społeczeństwo sieci, tłum. Mirosława Marody i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. - rozdział 4, str. 204 -333.

Domański H., Podstawowe tendencje w stratyfikacji społecznej: Polska 1982-2008, w: P. Galiński (red.), Kulturowe aspekty struktury społecznej, Warszawa 2010, s.23-43.

Zakres tematów:

Najważniejsze problemy poruszane w ramach zajęć:

Człowiek masowy i społeczeństwo masowe

Zagadnienia z zakresu postkolonializmu

Koncepcja preakriatu

Praca jako czynniki strukturalizujący w ujęciu lokalnym i globalnym

Koncepcja klasy próżniaczej

Koncepcja habitusu w powiązaniu ze stylami życia klas

Idea państwa, państwa narodowego, nacjonalizmu, banalnego nacjonalizmu

Koncepcja społeczeństwa ryzyka

Stratyfikacja społeczeństwa polskiego

Metody dydaktyczne:

W procesie kształcenia studenci zapoznają się z problematyką zróżnicowań występujących w obrębie społeczeństw w skali lokalnej, krajowej oraz międzynarodowej. W ramach zajęć omawiane będą zarówno z klasyczne lektury związanymi z tematyką wielkich struktur społecznych, jak i teksty współczesne. Zajęcia będą miały charakter dyskursywny – analizowane będą problemy zarysowane w zadanej literaturze.

Metody dydaktyczne:

Syntetyczne wprowadzenie do problematyki zajęć; kontrolowana dyskusja akademicka; ; praca w grupach: analiza danych zawartych w raportach dot. stratyfikacji społeczeństwa polskiego. W trakcie zajęć będą wykorzystywane metody aktywizujące uczestników.

Metody i kryteria oceniania:

Końcowa ocena z przedmiotu będzie wypadkową ocen cząstkowych. Złożą się na nią następujące elementy: ocena aktywności w czasie zajęć; ocena z kolokwium zaliczeniowego.

Bardzo dobry (5.0): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień związanych z koncepcjami i problemami makrostruktur społecznych; wykazuje biegłość w analizie zjawisk w oparciu o literaturę obowiązkową; brał aktywny udział w zajęciach; brał udział w dyskusjach grupowych.

Dobry (4.0): student wykazuje się znajomością kluczowych ujęć problemów kultury współczesnej. brał aktywny udział w zajęciach.

Dostateczny plus (3.5): student w sposób niewyczerpujący opisuje zjawiska związane z tematyką ćwiczeń; słaba aktywność na zajęciach.

Dostateczny (3.0): student posada niesystematyczną wiedzę o fenomenach związanych z zakresem ćwiczeń, brak aktywności na zajęciach, pozytywna ocena z kolokwium.

Uwagi:

SOIZ, 3 sem.

Dostęp do opisu modułu

https://informator.us.edu.pl/modules/71486/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)