Socjologia makrostruktur społecznych [W3-SO-S1-PW/SMAS]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjologia makrostruktur społecznych [W3-SO-S1-PW/SMAS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, czwartek (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15
sala 048A Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | 26 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Monika Gnieciak |
Literatura: |
Edward W. Said, Orientalizm, Poznań: ZYSK I S-KA, s. 59-127. Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2002: rozdz. I s. 27-65. Ortega y Gasset J., Bunt mas, Warszawa 2002, cz. 1, str. 7 – 137. Veblen Th., Teoria klasy próżniaczej, Warszawa 1998, rozdz. I – IV str. 5-82. Bourdieu P., Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005: rozdz. 3 str. 215 -280. Standing G., Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018 – Wprowadzenie i rozdział 1. Billing M., Banalny nacjonalizm Wydawnictwo Znak, Kraków 2008: Codzienne flagowanie ojczyzny, str. 175-232. Castells M., Siła tożsamości, tłum. Mirosława Marody i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. - rozdział 1, str. 21-74. Castells M., Społeczeństwo sieci, tłum. Mirosława Marody i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. - rozdział 4, str. 204 -333. Domański H., Podstawowe tendencje w stratyfikacji społecznej: Polska 1982-2008, w: P. Galiński (red.), Kulturowe aspekty struktury społecznej, Warszawa 2010, s.23-43. |
Zakres tematów: |
Najważniejsze problemy poruszane w ramach zajęć: Człowiek masowy i społeczeństwo masowe Zagadnienia z zakresu postkolonializmu Koncepcja preakriatu Praca jako czynniki strukturalizujący w ujęciu lokalnym i globalnym Koncepcja klasy próżniaczej Koncepcja habitusu w powiązaniu ze stylami życia klas Idea państwa, państwa narodowego, nacjonalizmu, banalnego nacjonalizmu Koncepcja społeczeństwa ryzyka Stratyfikacja społeczeństwa polskiego |
Metody dydaktyczne: |
W procesie kształcenia studenci zapoznają się z problematyką zróżnicowań występujących w obrębie społeczeństw w skali lokalnej, krajowej oraz międzynarodowej. W ramach zajęć omawiane będą zarówno z klasyczne lektury związanymi z tematyką wielkich struktur społecznych, jak i teksty współczesne. Zajęcia będą miały charakter dyskursywny – analizowane będą problemy zarysowane w zadanej literaturze. Metody dydaktyczne: Syntetyczne wprowadzenie do problematyki zajęć; kontrolowana dyskusja akademicka; ; praca w grupach: analiza danych zawartych w raportach dot. stratyfikacji społeczeństwa polskiego. W trakcie zajęć będą wykorzystywane metody aktywizujące uczestników. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowa ocena z przedmiotu będzie wypadkową ocen cząstkowych. Złożą się na nią następujące elementy: ocena aktywności w czasie zajęć; ocena z kolokwium zaliczeniowego. Bardzo dobry (5.0): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień związanych z koncepcjami i problemami makrostruktur społecznych; wykazuje biegłość w analizie zjawisk w oparciu o literaturę obowiązkową; brał aktywny udział w zajęciach; brał udział w dyskusjach grupowych. Dobry (4.0): student wykazuje się znajomością kluczowych ujęć problemów kultury współczesnej. brał aktywny udział w zajęciach. Dostateczny plus (3.5): student w sposób niewyczerpujący opisuje zjawiska związane z tematyką ćwiczeń; słaba aktywność na zajęciach. Dostateczny (3.0): student posada niesystematyczną wiedzę o fenomenach związanych z zakresem ćwiczeń, brak aktywności na zajęciach, pozytywna ocena z kolokwium. |
Uwagi: |
SOIZ, 3 sem. Dostęp do opisu modułu https://informator.us.edu.pl/modules/71486/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.