Socjologia dewiacji i kontroli społecznej [W3-SP-S1-SDI]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjologia dewiacji i kontroli społecznej [W3-SP-S1-SDI] |
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co druga środa (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 233 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 33 |
Limit miejsc: | 35 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agata Zygmunt-Ziemianek |
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/modules/67368/ |
Literatura: |
I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Warszawa 2008. handel ludźmi. Informacje o zjawisku 2004. Dostęp online: https://www.strada.org.pl/publikacje/publikacja3.pdf. A. Chmielewska, Znaczenie i rola środowiska rodzinnego w procesie stawania się przestępcą, w: Przestępczość nieletnich – teoria i praktyka, red. S. Ćmiel, Józefów 2012, s. 299-320. Dostęp online: https://wsge.edu.pl/files/Wydawnictwo%202012/2012_Przestpczo_miel.pdf A. Hnatów, Wpływ grup rówieśniczych na popełnianie przestępstw przeciwko mieniu przez nieletnich, w: Przestępczość nieletnich – teoria i praktyka, red. S. Ćmiel, Józefów 2012, s. 479-500. Dostęp online: https://wsge.edu.pl/files/Wydawnictwo%202012/2012_Przestpczo_miel.pdf. I. Ramik-Mażewska, "Dzieci ulicy": problematyka (nie)nowa w pedagogice społecznej. "Niepełnosprawność nr 12/2013. A. Dudzińska, Niepełnosprawność jako obszar interwencji publicznej, Warszawa 2021, s. 11-18, dostęp online: https://www.wuw.pl/product-pol-16955-Niepelnosprawnosc-jako-obszar-interwencji-publicznej-EBOOK.html S. Opozda-Suder, F. Wojciechowski, Społeczne konsekwencje niepełnosprawności – między wykluczeniem a partycypacją, "Zeszyty Pracy Socjalnej” 2(2016), dostęp online: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Y3xGP5zgUJ4J:https://www.ejournals.eu/pliki/art/8518/&cd=15&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b-d A. Ostrowska, Niepełnosprawność, rehabilitacja i integracja społeczna osób niepełnosprawnych, w: Socjologia medycyny: podejmowane problemy, kategorie analizy, red. A. Ostrowska, Warszawa 2009, dostęp online: https://rcin.org.pl/Content/151584/WA004_181236_P83356_Ostrowska-Niepelnosprawnosc.pdf |
Zakres tematów: |
1. Handel ludźmi regulacje prawne, - formy handlu ludźmi, - charakterystyka ofiar handlu ludźmi, - warunki/czynniki sprzyjające handlowi ludźmi, - zasady działania sprawców, - skutki dla ofiar, - formy pomocy ofiarom handlu ludźmi. 2. Przestępczość nieletnich - definicje przestępstwa i przestępczości, - rodzaje przestępczości, podstawowe kategorie przestępstw, - źródła przestępczości nieletnich (m.in. środowisko rodzinne, szkolne, rówieśnicze), - zapobieganie przestępczości nieletnich, - pomoc nieletnim przestępcom. 3. Dzieci ulicy - pojęcie dzieci ulicy (problemy definicyjne), - typologie dzieci ulicy, - fazy przystosowania dzieci do życia na ulicy, - umiejętności przystosowawcze dzieci ulicy, - formy wsparcia adresowane do dzieci ulicy. 4. Niepełnosprawność - definicje niepełnosprawności, - kontrowersje wokół definicji niepełnosprawności, - sytuacja społeczna osób z niepełnosprawnością (bariery społecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością), - rehabilitacja i integracja osób z niepełnosprawnością; - formy wsparcia i interwencji na rzec osób z niepełnosprawnością. 5. Pracoholizm - pracoholizm jako uzależnienie behawioralne, - przyczyny pracoholizmu, symptomy pracoholizmu – sygnały ostrzegawcze, - typy pracoholików, fazy i przebieg uzależnienia od pracy, - konsekwencje pracoholizmu; - działania profilaktyczne i wsparcie dla osób dotkniętych pracoholizmem. 6. Mobbing - definicje mobbingu, - uwarunkowania mobbingu, - przejawy mobbingu, - czynniki zwiększające prawdopodobieństwo pojawienia się mobbingu, - typy ofiar mobbingu, - typy sprawców mobbingu, - skutki mobbingu 7. Samobójstwo - definicje samobójstwa (Durkheim, Hołyst), - przyczyny samobójstw – czynniki wyzwalające, - cechy społeczno-demograficzne samobójców, - typologia samobójstw, - efekt Wertera, - syndrom presuicydalny 8. Zajęcia podsumowujące - kolokwium zaliczeniowe |
Metody dydaktyczne: |
Podczas zajęć wykorzystywane są takie metody dydaktyczne, jak: • dyskusja moderowana; • praca w zespołach; • indywidualne ćwiczenia pisemne. Pomocniczo do realizacji zajęć wykorzystana zostanie platforma MS Teams (zamieszczanie zadań oraz materiałów z zajęć). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: • Obecności podczas zajęć. Dopuszczalna jest jedna nieobecności. Każda kolejna wymaga zaliczenia materiału podczas konsultacji. • Aktywności podczas zajęć. Na każdych zajęciach będzie wykorzystywana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu. Za merytoryczną aktywność na każdych zajęciach można uzyskać jeden punkt. Aktywność podlega ocenie, w zależności od liczby uzyskanych punktów: 1 3,0 2 3,5 3 4,0 4 4,5 >4 5,0 • Zadań pisemnych. Do każdego tematu zajęć dołączone zostanie zadanie do wykonania: każde zawiera dwa pytania, spośród których student powinien wybrać jedno, na które należy udzielić krótkiej odpowiedzi pisemnej (długość tekstu: 1200- 1500 znaków ze spacjami – mniej więcej pół strony druku) w ciągu tygodnia od zajęć, podczas których realizowany był dany temat. Każdy student ma obowiązek przesłania trzech wybranych zadań. Każde zadanie zostanie ocenione. • Testu pytań zamkniętych. Test będzie obejmował zagadnienia poruszane na ćwiczeniach. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 20. Test podlega ocenie w zależności od liczby uzyskanych punktów: <11 2,0 11-12 3,0 13-14 3,5 15-16 4,0 17-18 4,5 19-20 5,0 Ostateczna ocena z zaliczenia jest ustalana na podstawie średniej ważonej następujących komponentów: ocena aktywności w czasie zajęć 25% ocena zadań pisemnych 25% ocena kolokwium zaliczeniowego 50% |
Uwagi: |
Praca Socjalna, 4 semestr ( stacjonarne I stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.