Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia dewiacji i kontroli społecznej [W3-SP-S1-SDI] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Socjologia dewiacji i kontroli społecznej [W3-SP-S1-SDI]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga środa (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 233
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 33
Limit miejsc: 35
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agata Zygmunt-Ziemianek
Strona domowa grupy: https://informator.us.edu.pl/modules/67368/
Literatura:

I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Warszawa 2008.

handel ludźmi. Informacje o zjawisku 2004. Dostęp online: https://www.strada.org.pl/publikacje/publikacja3.pdf.

A. Chmielewska, Znaczenie i rola środowiska rodzinnego w procesie stawania się przestępcą, w: Przestępczość nieletnich – teoria i praktyka, red. S. Ćmiel, Józefów 2012, s. 299-320. Dostęp online: https://wsge.edu.pl/files/Wydawnictwo%202012/2012_Przestpczo_miel.pdf

A. Hnatów, Wpływ grup rówieśniczych na popełnianie przestępstw przeciwko mieniu przez nieletnich, w: Przestępczość nieletnich – teoria i praktyka, red. S. Ćmiel, Józefów 2012, s. 479-500. Dostęp online: https://wsge.edu.pl/files/Wydawnictwo%202012/2012_Przestpczo_miel.pdf.

I. Ramik-Mażewska, "Dzieci ulicy": problematyka (nie)nowa w pedagogice społecznej. "Niepełnosprawność nr 12/2013.

A. Dudzińska, Niepełnosprawność jako obszar interwencji publicznej, Warszawa 2021, s. 11-18, dostęp online: https://www.wuw.pl/product-pol-16955-Niepelnosprawnosc-jako-obszar-interwencji-publicznej-EBOOK.html

S. Opozda-Suder, F. Wojciechowski, Społeczne konsekwencje niepełnosprawności – między wykluczeniem a partycypacją, "Zeszyty Pracy Socjalnej” 2(2016), dostęp online: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Y3xGP5zgUJ4J:https://www.ejournals.eu/pliki/art/8518/&cd=15&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b-d

A. Ostrowska, Niepełnosprawność, rehabilitacja i integracja społeczna osób niepełnosprawnych, w: Socjologia medycyny: podejmowane problemy, kategorie analizy, red. A. Ostrowska, Warszawa 2009, dostęp online: https://rcin.org.pl/Content/151584/WA004_181236_P83356_Ostrowska-Niepelnosprawnosc.pdf

Zakres tematów:

1. Handel ludźmi

regulacje prawne,

- formy handlu ludźmi,

- charakterystyka ofiar handlu ludźmi,

- warunki/czynniki sprzyjające handlowi ludźmi,

- zasady działania sprawców,

- skutki dla ofiar,

- formy pomocy ofiarom handlu ludźmi.

2. Przestępczość nieletnich

- definicje przestępstwa i przestępczości,

- rodzaje przestępczości, podstawowe kategorie przestępstw,

- źródła przestępczości nieletnich (m.in. środowisko rodzinne, szkolne, rówieśnicze),

- zapobieganie przestępczości nieletnich,

- pomoc nieletnim przestępcom.

3. Dzieci ulicy

- pojęcie dzieci ulicy (problemy definicyjne),

- typologie dzieci ulicy,

- fazy przystosowania dzieci do życia na ulicy,

- umiejętności przystosowawcze dzieci ulicy,

- formy wsparcia adresowane do dzieci ulicy.

4. Niepełnosprawność

- definicje niepełnosprawności,

- kontrowersje wokół definicji niepełnosprawności,

- sytuacja społeczna osób z niepełnosprawnością (bariery społecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością),

- rehabilitacja i integracja osób z niepełnosprawnością;

- formy wsparcia i interwencji na rzec osób z niepełnosprawnością.

5. Pracoholizm

- pracoholizm jako uzależnienie behawioralne,

- przyczyny pracoholizmu, symptomy pracoholizmu – sygnały ostrzegawcze,

- typy pracoholików, fazy i przebieg uzależnienia od pracy,

- konsekwencje pracoholizmu;

- działania profilaktyczne i wsparcie dla osób dotkniętych pracoholizmem.

6. Mobbing

- definicje mobbingu,

- uwarunkowania mobbingu,

- przejawy mobbingu,

- czynniki zwiększające prawdopodobieństwo pojawienia się mobbingu,

- typy ofiar mobbingu,

- typy sprawców mobbingu,

- skutki mobbingu

7. Samobójstwo

- definicje samobójstwa (Durkheim, Hołyst),

- przyczyny samobójstw – czynniki wyzwalające,

- cechy społeczno-demograficzne samobójców,

- typologia samobójstw,

- efekt Wertera,

- syndrom presuicydalny

8. Zajęcia podsumowujące - kolokwium zaliczeniowe

Metody dydaktyczne:

Podczas zajęć wykorzystywane są takie metody dydaktyczne, jak:

• dyskusja moderowana;

• praca w zespołach;

• indywidualne ćwiczenia pisemne.

Pomocniczo do realizacji zajęć wykorzystana zostanie platforma MS Teams (zamieszczanie zadań oraz materiałów z zajęć).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie:

• Obecności podczas zajęć. Dopuszczalna jest jedna nieobecności. Każda kolejna wymaga zaliczenia materiału podczas konsultacji.

• Aktywności podczas zajęć. Na każdych zajęciach będzie wykorzystywana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu. Za merytoryczną aktywność na każdych zajęciach można uzyskać jeden punkt. Aktywność podlega ocenie, w zależności od liczby uzyskanych punktów:

1 3,0

2 3,5

3 4,0

4 4,5

>4 5,0

• Zadań pisemnych. Do każdego tematu zajęć dołączone zostanie zadanie do wykonania: każde zawiera dwa pytania, spośród których student powinien wybrać jedno, na które należy udzielić krótkiej odpowiedzi pisemnej (długość tekstu: 1200- 1500 znaków ze spacjami – mniej więcej pół strony druku) w ciągu tygodnia od zajęć, podczas których realizowany był dany temat. Każdy student ma obowiązek przesłania trzech wybranych zadań. Każde zadanie zostanie ocenione.

• Testu pytań zamkniętych. Test będzie obejmował zagadnienia poruszane na ćwiczeniach. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 20. Test podlega ocenie w zależności od liczby uzyskanych punktów:

<11 2,0

11-12 3,0

13-14 3,5

15-16 4,0

17-18 4,5

19-20 5,0

Ostateczna ocena z zaliczenia jest ustalana na podstawie średniej ważonej następujących komponentów:

ocena aktywności w czasie zajęć 25%

ocena zadań pisemnych 25%

ocena kolokwium zaliczeniowego 50%

Uwagi:

Praca Socjalna, 4 semestr ( stacjonarne I stopnia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)