Pracownia dyplomowa I [W2-S2BT19-2BT-03A]
semestr zimowy 2022/2023
Laboratorium,
grupa nr 5
Przedmiot: | Pracownia dyplomowa I [W2-S2BT19-2BT-03A] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 3 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Alina Kafel, Mirosław Nakonieczny, Elżbieta Szulińska |
Literatura: |
Zalecone przez opiekunów naukowych podręczniki, instrukcje i piśmiennictwo oryginalne. Bieżące piśmiennictwo z zakresu tematu przyszłej pracy magisterskiej. Elektroniczne bazy danych. Także podręczniki z zakresu statystyki, metodyki biochemicznej i fizjologii zwierząt (bezkręgowców). |
Zakres tematów: |
• Wprowadzenie do zagadnień poruszanych w trakcie zajęć wraz z dodatkowym przeszkoleniem BHP w zakresie pracy w laboratoriach Zespołu Fizjologii Zwierząt i Ekotoksykologii. • Przygotowanie teoretyczne do wykonywania podstawowych oznaczeń laboratoryjnych, których użycie będzie konieczne w podejmowanych pracach magisterskich. • Przygotowywanie pożywek i mediów do karmienia zwierząt w doświadczeniach. • Metodyki hodowli różnych bezkręgowców w warunkach kontrolowanych. • Planowanie doświadczenia, w tym obliczanie i przeliczanie stężeń, dawek, mas, gęstości i innych wartości potrzebnych do poprawnego zaplanowania i opisu doświadczenia, rejestrowanie wyników i dodatkowe formy dokumentacji, wstępne opracowywanie wyników, wykorzystywanie dostępnych licencjonowanych programów komputerowych do analizy wyników w stosowanych technikach analitycznych. • Techniki kolorymetryczne i spektrometryczne. • Oznaczenia aktywności wybranych enzymów antyoksydacyjnych i detoksykacyjnych. • Techniki immunochemiczne (ELISA, Western-blot). • Bieżące omawianie otrzymywanych wyników. |
Metody dydaktyczne: |
Laboratorium: - ćwiczenie metod stosowanych w Zespole Fizjologii Zwierząt i Ekotoksykologii; - walidacja poznanych metod; - projektowanie, prowadzenie i analiza wyników prostych doświadczeń; - dyskusja na temat etapów procesu badawczego; - prowadzenie dokumentacji z przeprowadzonych ćwiczeń; - rozmowa na temat zasad pracy w laboratorium, sposobu prowadzenia dokumentacji i sporządzania raportów; - ćwiczenia w zakresie stawiania hipotez badawczych i projektowania sposobów ich weryfikacji; - ćwiczenie umiejętności prowadzenia hodowli (opcjonalnie). Konsultacje: - dyskusja na temat treści oraz sposobu przygotowania sprawozdań. - weryfikacja materiałów źródłowych zgromadzonych przez studenta. Podczas zajęć stosowane są nowoczesne metody dydaktyczne (w tym wykorzystywanie profesjonalnych baz danych) wybrane przez prowadzącego oraz adekwatne do zakresu tematycznego seminarium. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane jest zaangażowanie studenta, jego solidność podczas wykonywania prac zleconych przez prowadzącego; rzetelność w sporządzaniu dokumentacji; kreatywność podejścia do problemów badawczych i sposobów ich rozwiązania. Ocenie podlega poprawność oraz sposób przygotowania i przedstawienia częściowych raportów po wykonanych doświadczeniach; profesjonalność i solidność walidacji metod; kreatywne podejście do opracowania wyników i roboczych wniosków, ich kompletność, sposób zestawienia oraz prezentacji obserwacji i wyników zebranych podczas całego bloku laboratoriów; poprawność oraz trafność opisu wartości poznawczej poszczególnych metod i wyciąganych wniosków końcowych. Bardzo dobry - student aktywnie uczestniczy w pracach laboratoryjnych, rozumie celowość podejmowanych czynności, potrafi objaśnić kolejne etapy przeprowadzanych procedur i zna zasadę działania stosowanych technik, zadaje pytania świadczące o jego zaangażowaniu i kreatywności w rozwiązywaniu bieżących problemów oraz planowaniu dodatkowych eksperymentów, czynnie uczestniczy w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników; dobry - student potrafi odpowiedzieć na zadane mu pytania, rozumie zasadnicze etapy przeprowadzanych procedur, potrafi zaplanować proste eksperymenty i korzystając z dostępnej literatury interpretować wyniki obserwacji, jest solidny w prowadzeniu dokumentacji prac laboratoryjnych; dostateczny - student potrzebuje dodatkowych wskazówek od prowadzącego w trakcie wykonywania czynności zleconych oraz przy rozwiązywaniu bieżących problemów, jest słabo zaangażowany w realizację zajęć praktycznych, nie wykazuje aktywności podczas dyskusji wyników; niedostateczny - student jest niezaangażowany w wykonywanie prac laboratoryjnych, nie rozumie celu przeprowadzanych czynności ani zleconych zadań, nie prowadzi rzetelnej dokumentacji wykonywanych prac i obserwacji, nie zna podstawowych pojęć potrzebnych do interpretacji wyników. |
Uwagi: |
FZE |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.