Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geograficzne systemy informacyjne (GIS) [W2-S1OS19-1OS-90] semestr letni 2022/2023
Laboratorium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Geograficzne systemy informacyjne (GIS) [W2-S1OS19-1OS-90]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:30 - 13:15
sala 1416
Budynek dydaktyczny "Żyleta" (Sosnowiec, ul. Będzińska 60) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 6
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agnieszka Piechota
Literatura:

1. Ciepły M., Głowacz A., Piechota A.M., Pokojski W., Szkurłat E., Wołoszyńska-Wiśniewska E., Wyka E., Zarychta R., 2019: Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej. Praktyczny poradnik dla nauczycieli. Bogucki Wydawnictwo Naukowe. ISBN 978-83-7986-270-2

https://www.researchgate.net/publication/338517959_Geoinformacja_w_szkolnej_edukacji_geograficznej_Praktyczny_poradnik_dla_nauczycieli#fullTextFileContent

2. Piechota A.M., Szypuła B., 2014: Podstawy pracy z oprogramowaniem GIS (ArcGIS 10). Uniwersytet Śląski, Katowice. 128 ss. ISBN 978-83-939308-0-7 (wersja elektroniczna) https://el.us.edu.pl/upgow/login/index.php .

3. Piechota A.M., Szypuła B., 2019: Podstawy GIS (ArcGIS). ECDL EPP GIS. Stowarzyszenie Komputer i Sprawy Szkoły. 82 ss. ISBN 978-83-941515-7-7

https://www.researchgate.net/publication/348871185_Podstawy_GIS_ArcGIS_ECDL_EPP_GIS#fullTextFileContent

4. Urbański J., 2012: GIS w badaniach przyrodniczych. e-book.

https://www.google.pl/search?q=jacek+urba%C5%84ski+gis+w+badaniach+przyrodniczych&sxsrf=ALeKk038YAA0w8RizVC3VlP2nTAVuNeYdw%3A1625053661104&source=hp&ei=3VncYMPpA56CjLsPjIWF0AI&iflsig=AINFCbYAAAAAYNxn7WU4TJGU3a_hMtZN6d-QD21J6iHX&oq=GIS+w+badaniach+przyrodniczych&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAEYATICCAAyBggAEBYQHlDZC1jZC2DjH2gAcAB4AIABWIgBWJIBATGYAQCgAQKgAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=gws-wiz

Zakres tematów:

1. Podstawy pracy w ArcGIS Online. Pierwszy Geoportal

2. Wczytywanie danych i wizualizacje 3D - ArcGIS Online

3. Podstawy pracy w ArcMap (podłączanie folderu, zmiana układu współrzędnych, katalog rastrów, metadane (ArcCatalog)

4. Rektyfikacja rastrów

5. Aplikacja Editor (ArcMap) i wycinanie rastrów

6 - 7. Tworzenie i edycja warstw tematycznych.

8. Praca z tabelą atrybutów (selekcja poprzez atrybuty oraz poprzez lokalizację)

9.Metody klasyfikacji danych. Tworzenie wykresów.

10. Pomiary na mapach (powierzchnia, obwód, długość).

11-12. Analizy przestrzenne (Funkcje Arc Toolbox - extract, overlay)

13 - 14. Analizy przestrzenne (Funkcje Arc Toolbox -proximity, statistics, buforowanie)

15. Zaliczenie z części laboratoryjnej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia praktyczne (wykonywanie projektów przy komputerze), mające na celu opanowanie podstawowych umiejętności posługiwania się komercyjnym programem komputerowym typu GIS (ArcGIS) oraz aplikacji ArcGIS Online.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna z ćwiczeń projektowych (ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie semestru).

Wykonanie każdego projektu kończy się napisaniem sprawozdania w przygotowanym przez prowadzącą formularzu Forms z platformy Teams oraz udostępnieniem danych w aplikacji ArcGIS Online lub w innej formie ustalonej między grupą a prowadzącą na początku zajęć. Na oddanie sprawozdań student ma 2 tygodnie od momentu zakończenia projektu (I termin). Po tym terminie nie może uzyskać już oceny bardzo dobrej. Drugi termin – uzyskanie oceny maksymalnie dobrej, mija po czterech tygodniach od zakończenia projektu). Po przekroczeniu miesięcznego okresu student nie będzie mógł uzyskać wyższej oceny niż dostateczna przy 100 % wykonanym projekcie. Od powyższego sposobu ustalenia oceny cząstkowej mogą wystąpić wyjątki, w postaci np. zwolnienia lekarskiego.

Kryteria oceny:

4.75 i powyżej to ocena bardzo dobry (5.0)

4.25 - 4.74 - ocena plus dobry (4.5)

3.75 - 4.24 - ocena dobry (4.0)

3.25 - 3.74 - ocena plus dostateczny (3.5)

2.75 - 3.24 - ocena dostateczny (3.0)

pon. 2.75 - ocena niedostateczny (2.0)

bardzo dobry – praca wykonana zgodnie z omówionymi wymaganiami i oddana w terminie. Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, jest zaangażowany w tworzenie projektów i bierze udział w dyskusji, potrafi zaprezentować i omówić wyniki swojej samodzielnej pracy, które są w pełni zrealizowane. Sprawozdania z zajęć charakteryzują się wysokim poziomem opracowania metodami GIS oraz wysokimi walorami pod względem formalnym. Praca oddana zarówno w postaci sprawozdania (Forms) oraz udostępnionych danych wskazanych przez prowadzącego w aplikacji ArcGIS Online. Student wykazuje się bardzo dobrymi praktycznymi umiejętnościami w zakresie samodzielnego opracowania omawianych zagadnień za pomocą oprogramowania GIS. Bardzo dobrze zna pojęcia z zakresu podstaw GIS, zna podstawowe obszary badań i potrafi wskazać stosowane metody oraz narzędzia GIS. Potrafi wskazać metody najlepszej prezentacji obiektów czy zjawisk w celu wyjaśnienia problemów badawczych. Samodzielnie korzysta z różnych źródeł danych, zwłaszcza elektronicznych.

dobry plus – praca powyżej średniego standardu i wykonana w terminie. Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, jest zaangażowany i bierze udział w dyskusji, potrafi zaprezentować i omówić wyniki swojej pracy. Sprawozdania z zajęć charakteryzują się wysokim poziomem opracowania metodami GIS z drugorzędnymi błędami. Praca oddana zarówno w postaci sprawozdania (Forms) oraz udostępnionych danych wskazanych przez prowadzącego w aplikacji ArcGIS Online. Student wykazuje się dobrymi praktycznymi umiejętnościami w zakresie samodzielnego opracowania omawianych zagadnień za pomocą oprogramowania GIS, zna pojęcia z zakresu podstaw GIS, zna podstawowe obszary badań i potrafi wskazać stosowane metody oraz narzędzia GIS. Potrafi wskazać metody najlepszej prezentacji obiektów czy zjawisk w celu wyjaśnienia problemów badawczych. Korzysta z różnych źródeł danych, zwłaszcza elektronicznych.

dobry – praca dobrze wykonana lecz z szeregiem błędów. Student uczestniczy w zajęciach, sprawozdania z zajęć charakteryzują się brakami, drugorzędnymi błędami oraz przeciętnymi walorami pod względem formalnym. Praca oddana w drugim terminie zarówno w postaci sprawozdania (Forms) oraz udostępnionych danych wskazanych przez prowadzącego w aplikacji ArcGIS Online. Student wykazuje się dobrymi praktycznymi umiejętnościami w zakresie opracowania omawianych zagadnień za pomocą oprogramowania GIS. Zna pojęcia z zakresu podstaw GIS, zna podstawowe obszary badań. Przy wsparciu prowadzącego potrafi wskazać stosowane metody oraz narzędzia GIS, potrafi wskazać metody najlepszej prezentacji obiektów czy zjawisk w celu wyjaśnienia problemów badawczych. Korzysta z różnych źródeł danych, zwłaszcza elektronicznych.

dostateczny plus – wykonana praca jest na poziomie zadowalającym ale z istotnymi brakami. Student uczestniczy w zajęciach ale jest mało aktywny. Sprawozdania z zajęć charakteryzują się brakami i błędami oraz przeciętnymi walorami pod względem formalnym. Praca oddana w drugim terminie zarówno w postaci sprawozdania (Forms) oraz udostępnionych danych wskazanych przez prowadzącego w aplikacji ArcGIS Online. Student wykazuje się dostatecznymi praktycznymi umiejętnościami w zakresie opracowania omawianych zagadnień za pomocą oprogramowania GIS. Zna pojęcia z zakresu podstaw GIS, zna podstawowe obszary badań. Przy wsparciu prowadzącego potrafi wskazać stosowane metody oraz narzędzia GIS, nie zawsze potrafi wskazać metody najlepszej prezentacji obiektów czy zjawisk w celu wyjaśnienia problemów badawczych. Korzysta z różnych źródeł danych, zwłaszcza elektronicznych.

dostateczny - praca spełnia minimalne kryteria. Student uczestniczy w zajęciach ale jest mało aktywny. Sprawozdanie z zajęć charakteryzuje się dużymi brakami i błędami oraz niskimi walorami pod względem formalnym. Praca oddana w trzecim terminie zarówno w postaci sprawozdania (Forms) oraz udostępnionych danych wskazanych przez prowadzącego w aplikacji ArcGIS Online. Student wykazuje się dostatecznymi praktycznymi umiejętnościami w zakresie opracowania omawianych zagadnień za pomocą oprogramowania GIS. Zna pojęcia z zakresu podstaw GIS, zna podstawowe obszary badań. Przy wsparciu prowadzącego potrafi wskazać stosowane metody oraz narzędzia GIS, rzadko potrafi wskazać metody najlepszej prezentacji obiektów czy zjawisk w celu wyjaśnienia problemów badawczych. Korzysta z różnych źródeł danych, zwłaszcza elektronicznych.

niedostateczny - brak opracowania lub praca nie spełnia minimalnych wymagań. Student nie uczestniczy w zajęciach. Praca nie została oddana w postaci sprawozdania (Forms) oraz wskazanych danych w aplikacji ArcGIS Online. Student nie posiada praktycznych umiejętności w zakresie opracowania omawianych zagadnień za pomocą oprogramowania GIS. Nie zna pojęć z zakresu podstaw GIS i nie zna podstawowych obszarów badań. Nie potrafi wskazać metod najlepszej prezentacji obiektów czy zjawisk w celu wyjaśnienia problemów badawczych. Nie potrafi korzystać z różnych źródeł danych, zwłaszcza elektronicznych. Student nie wykazuje woli kontaktu i chęci oddania kompletu wymaganych prac.

Uwagi:

2 semestr ochrona środowiska (I stopnia) stacjonarne moduły obowiązkowe

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)