Metodologia nauk społecznych [W3-SO-S2-MNS]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia nauk społecznych [W3-SO-S2-MNS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, środa (niestandardowa częstotliwość), 17:15 - 18:45
sala 232 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 40 |
Limit miejsc: | 42 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Rafał Muster |
Strona domowa grupy: | https://us.edu.pl/wydzial/wns/instytut-socjologii/ |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J.H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004. S. Ossowski, O osobliwościach nauk społecznych, Warszawa 1983. J. Apanowicz, Metodologia nauk, Toruń 2003. K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000 T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001 I.G. Barbour, Mity, modele, paradygmaty. Studium porównawcze nauk przyrodniczych i religii, Znak, Kraków 1984. Literatura dodatkowa: P. Sztompka (red.), Metodologiczne podstawy socjologii, Kraków 1980. S. Kamiński, Pisma wybrane. Tom IV. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1992. P. Sztompka, M. Kucia, Socjologia lektury, Wyd. Znak, Kraków 2006. K. Jankowski, Paradygmat jako podstawa normalnego uprawiania nauki: nauki społeczne a przyrodoznawstwo. Ujęcie Thomasa Samuela Kuhna, w: In Gremium. Studia nad Historią, Kulturą i Polityką, 11/2017 P. Sztompka, Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Znak, Kraków 2007. |
Zakres tematów: |
Zajęcia organizacyjne. Omówienie zasad zaliczenia przedmiotu, przedstawienie literatury, która będzie omawiana podczas zajęć ćwiczeniowych. Nauka – metoda - metodologia. Istota nauki. Metodologiczne typy nauk. Klasyfikacja nauk. Socjologia w systemach klasyfikacji nauk. Typy refleksji nad nauką. Nauka w aspekcie treściowym, funkcjonalnym i instytucjonalnym. Paradygmat. Przykłady paradygmatów w różnych naukach. Cechy i funkcje paradygmatu. Założenia teorii ugruntowanej. Retoryka „generowania” teorii (dostosowanie teorii, teoria pracuje, istotność, modyfikowalność, możliwość odniesienia teorii). Teoria i wyjaśnienia teoretyczne w socjologii. „Wieloparadygmatyczność socjologii – podstawowe „socjologiczne dylematy” i ich źródła. Etyczne i moralne aspekty prowadzenia badań społecznych. Problem zaufania do nauki i wiedzy naukowej. Czynniki mogące wpływać na zmniejszanie się zaufania do nauki Przykłady nieetycznych badań. Zjawisko plagiatu w nauce. Problemy ontologiczne w socjologii. Problemy obiektywności wiedzy społecznej. Podstawowe sposoby uprawiania socjologii (styl „miękki”, sondażowy, „twardy”). Teoria i jej elementy. Mikroteroria i makroteoria – różnice, przykłady Redukcjonizm i antyredukcjonizm. Indywidualizm i holizm. Modele doświadczalne, logiczne, matematyczne, teoretyczne w nauce. Rola modeli i metafor w poznaniu naukowym. Kolokwium. |
Metody dydaktyczne: |
Podczas zajęć dydaktycznych (20 godzin ćwiczeniowych) omawiane będą zadane wcześniej studentom teksty do przeczytania. Zainteresowani studenci będą mogli przygotować referat na zajęcia – wystąpienie nie powinno trwać dłużej niż 20 minut. Zajęcia będą odbywać się w trybie kontaktowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach ćwiczeniowych. Maksymalnie można mieć dwie nieobecności. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z kolokwium – zadane będą cztery pytania. Za każde pytanie można otrzymać 2 punkty (maksymalnie 8 punktów), aby pozytywnie zaliczyć kolokwium należy uzyskać co najmniej 4 punkty. Ocena dostateczny (4,0 - 5,25 pkt.), dostateczny plus (5,5 - 5,75 pkt), dobry (6,0 - 6,5), dobry plus (6,75 - 7,0), bardzo dobry (7,25 - 8,0). Ponadto, przy ustaleniu oceny końcowej z ćwiczeń będzie brana pod uwagę aktywność merytoryczna studenta podczas zajęć dydaktycznych. Jeżeli student na co najmniej 4 zajęciach dydaktycznych będzie aktywny merytorycznie na zajęciach, wówczas ocena końcowa z ćwiczeń zostanie podwyższona o 0,5 punktu, jeżeli aktywność będzie na co najmniej 8 zajęciach, wówczas ocena zostanie podwyższona o 1 punkt. Studenci będą mogli przygotować także na zajęcia referaty powiązane z problematyką zajęć – dobrze oceniony referat będzie skutkował podwyższoną oceną o 0,5 stopnia. |
Uwagi: |
Socjologia SBiNM, 1 semestr (stacjonarne II stopnia) Dostęp do opisu modułu: https://informator.us.edu.pl/modules/109632/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.