Etyka w biznesie [W3-SO-N2-EWB]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Etyka w biznesie [W3-SO-N2-EWB] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 16:40 - 18:10
sala 232 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 31 | ||||||||
Limit miejsc: | 31 | ||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||
Prowadzący: | Danuta Ślęczek-Czakon | ||||||||
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/modules/109732/ | ||||||||
Literatura: |
1. Dietl J., Gasparski W., Etyka biznesu, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1997; 2. Filek J. Wprowadzenie do etyki biznesu, Kraków 2001. 3. Gasparski W.(red.), Biznes, etyka, odpowiedzialność, Warszawa 2020. 4. Gasparski W., Wykłady z etyki biznesu. Nowa edycja uzupełniona, Warszawa 2007. 5. B. Klimczak B., Etyka gospodarcza, Wrocław 1999. 6. Kietliński K., Reyes V. M., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Kraków 2005. 7. Lewicka-Strzałecka , Etyczne standardy firm i pracowników, Warszawa 1999. oraz Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Warszawa 2006. [Dostępne w RCIN.org.pl { Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych - IFiS PAN] 8. Zaorski-Sikora Ł., Etyka w biznesie, Łódź 2007. 9. Zbiegień-Maciąg L., Kultura w organizacji, Warszawa 1999. 10. Zbiegień-Maciąg L, Etyka w zarządzaniu, Warszawa 1996. oraz podręczniki: Gasparski W.(red.), Biznes, etyka, odpowiedzialność, Warszawa 2020. Gasparski W., Wykłady z etyki biznesu. Nowa edycja uzupełniona, Warszawa 2007. Klimczak B., Etyka gospodarcza, Wrocław 1999. Lewicka-Strzałecka , Etyczne standardy firm i pracowników, Warszawa 1999. oraz Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Warszawa 2006. [Dostępne w RCIN.org.pl { Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych - IFiS PAN |
||||||||
Zakres tematów: |
1. Kodeksy etyczne: struktura, treść. Na podstawie: W. Gasparski: artykuł Kodeksy etyczne, struktura, treść. "Annales" 2001, nr 4, s. 173-178. 2. Ćwiczenie umiejętności formułowania kodeksu etycznego Na podstawie: W. Gasparski, J. Cieślik, Etyczna firma. Pakiet narzędziowy dla wdrożenia standardów etycznych w małej i średniej firmie. 3. Znaczenie programu etycznego w firmie/organizacji Na podstawie: Lewicka-Strzałecka, Dlaczego zawiódł program etyczny Enronu? W: w: J.Sójka (red.) “Postenronowska trauma czyli pytanie o tożsamość etyki biznesu”, Poznań 2005. 4. Wybrane kazusy w etyce biznesu. np. odpowiedzialność firmy (Tylenol, Ford Pinto), rola sygnalisty, postawy konsumentów. Lewicka-Strzałecka , Etyczne standardy firm i pracowników, Warszawa 1999, Przykłady odmiennych postaw firm wobec odpowiedzialności społecznej, s.50-54, przykłady pracowników ujawniających nadużycia - s. 132-135-141, 5. Społeczna odpowiedzialność firm – analiza wizerunku/raportów firm (wybrane firmy, analiza stron www, raportów, opinii o firmie itp.) NP. Raport zrównoważonego rozwoju grupy DB Cargo Polska za lata 2019–2020; Raport niefinansowy CCC, Strona www sieci Biedronka, Lidl itp. 6. Przestrzeganie praw pracowników w firmach/przykłady (wybrane firmy, analiza stron www, raportów, opinii o firmie itp.) 7-8. Analiza kodeksów wybranych firm/organizacji Na podstawie: Ćwiczenie umiejętności analizy kodeksu etycznego (opracowanie T. Czakon, D. Ślęczek-Czakon) oraz Typy kodeksów (w ujęciu T. Czakona, W; Między paternalizmem a restrykcyjnością. Prawa pracownicze w kodeksach etycznych firm. Toruń 2013). 9. Przykłady korupcji w gospodarce (analiza materiałów pozyskanych z internetu, mediów itp.) Anna Lewicka-Strzałecka, Poznawczy model kształcenia etycznego: studium przypadku. W: Gasparski W., Lewicka-Strzałecka A. (red.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania, Warszawa. 2001. 10. Odpowiedzialność konsumenta Na podstawie: Anna Lewicka-Strzałecka, O odpowiedzialności konsumenta, Prakseologia , 2002, nr 142, 161-172. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
Analiza treści wskazanych tekstów dotyczących zagadnień szczegółowych, dyskusja. Praca w zespołach obejmująca analizę i opracowanie wybranych problemów etycznych we współczesnym biznesie (prezentacja). Praca własna studenta: Przygotowanie przez samodzielną lekturę wskazanych tekstów, opracowanie rozwiązań zadań zespołowych. |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: 1. aktywność (udział w dyskusji 0-2,1-3, 2-3+, 3-4, 4-4+, 5-5) ; 2. analiza tekstu, referat/prezentacja z prowadzeniem dyskusji – można zespołowo podjąć wybrany problem- cały zespół otrzyma ocenę} Ocena na zaliczenie będzie arytmetyczną średnią z ocen za 1 i 2. Obecność na ćwiczeniach (dozwolona 1 nieobecność, pozostałe należy zdać) |
||||||||
Uwagi: |
4 semestr, Socjologia HR (niestacjonarne II stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.