Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

"Wola i wyobrażenie" - dlaczego pisanie doktoratu nie idzie tak jak powinno? [20-SD-S3-WIW] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: "Wola i wyobrażenie" - dlaczego pisanie doktoratu nie idzie tak jak powinno? [20-SD-S3-WIW]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 17:30 - 20:30
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: 8
Prowadzący: Agnieszka Bielska-Brodziak, Marlena Drapalska-Grochowicz
Literatura:

Literatura dodatkowa:

1. 1. Elementy metodyki rozprawy doktorskiej, red. K. Kuciński, Warszawa 2015.

2. Zarządzanie czasem. Zwiększ własną produktywność i efektywność, Harvard Business Essentials.

3. Sztuka zarządzania sobą: sekrety mistrzów; Harvard Business Review.

4. B. Stępień, Zasady pisania tekstów naukowych, Warszawa 2022.

5. B. Tracy, Zarządzanie czasem, Warszawa 2020.

6. B. Tracy Zjedz tę żabę. 21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczania skłonności do zwlekania

7. Steven. C. Hayes, S. Smith, W pułapce myśli.

8. D. Goleman, Inteligencja emocjonalna

9. Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, red. P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala, Warszawa 2018;

10. J. Kabat-Zinn, Medytacja to nie to, co myślisz. Dlaczego uważność jest tak istotna, Warszawa 2019;

11. A. Gawande, Potęga checklisty. Jak zrobić coś lepiej;

12. B. Kowalkowska, Odzyskać czas. Jak zrobić porządki w kalendarzu, pracy, głowie i wreszcie mieć czas na życie, Warszawa 2020;

13. G. Graff, C. Birkenstein, They say, I say. The Moves That Matter in Academic Writing, New York-London 2018;

14. Z. O’Leary, Little Quick Fix: Research Question, 2018.

Zakres tematów:

1. Dlaczego powstała różnica między wyobraźnią i wola a rzeczywistością? Identyfikacja przyczyn trudności. Co chcę teraz osiągnąć – nauka wyznaczania sobie celów.

2. Wejrzenie w siebie, czyli rozumienie własnych mocnych stron i ograniczeń.

3. Remanent życia – zadania długoterminowe i konieczne, zadania długoterminowe i niekonieczne, zadania krótkoterminowe i konieczne, zadania krótkoterminowe i niekonieczne.

4. Co przeszkadza mi w realizacji celów długoterminowych i co mogę z tym zrobić?

5. Jak planować realizację długoterminowego celu? Jak wygrać ze słomianym zapałem?

6. W pułapce emocji i wątpliwości - jak sprawdzać nawigację? Doktorat jako 4-letni, samotny rejs.

7. Jak pogodzić realizację celów długoterminowych z dbaniem o siebie i swoich bliskich?

Celem zajęć jest dostarczenie wglądu we własne możliwości i ograniczenia życiowe oraz pomoc w odpowiedzi na pytanie jak odnaleźć siebie w realizacji swoich długoterminowych celów, tak aby po latach pracy ostatecznie je zrealizować i jednocześnie nie „wypruć sobie żył”.

Metody dydaktyczne:

1. Praca w grupie

2. Praca w indywidualnej konsultacji

3. Przygotowywanie między poszczególnymi zajęciami zadań diagnostycznych, które pozwalają po omówieniu, zobaczyć źródło problemu

Metody i kryteria oceniania:

Studenci inwenataryzują swoje problemy doświadczane w toku pracy nad doktoratem.

Podczas zajęć wypracowują narzędzia bądź metody własne, które pozwolą im lepiej pracować i zarządzać trudnymi sytuacjami, których doświadczają w trakcie pracy nad doktoratem.

Podczas zajęć oceniane jest na ile i w jaki sposób student sam potrafi rozpoznać swoje ograniczenia i twórczo przystosować się do tej sytuacji, a więc znaleźć własne pomysły na bazie dostępnych zasobów, które mogą mu służyć w procesie pokonywania trudności.

Przykładowo jeżeli trudnością jest problem z panowaniem nad czasem, bądź niemożność właściwej oceny własnych możliwości, praca koncentruje się na urealnieniu własnych możliwości, znalezieniu innych możliwości pracy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)