"Wola i wyobrażenie" - dlaczego pisanie doktoratu nie idzie tak jak powinno? [20-SD-S3-WIW]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | "Wola i wyobrażenie" - dlaczego pisanie doktoratu nie idzie tak jak powinno? [20-SD-S3-WIW] | ||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 17:30 - 20:30
(sala nieznana) |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 8 | ||||||||||
Limit miejsc: | 8 | ||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Bielska-Brodziak, Marlena Drapalska-Grochowicz | ||||||||||
Literatura: |
Literatura dodatkowa: 1. 1. Elementy metodyki rozprawy doktorskiej, red. K. Kuciński, Warszawa 2015. 2. Zarządzanie czasem. Zwiększ własną produktywność i efektywność, Harvard Business Essentials. 3. Sztuka zarządzania sobą: sekrety mistrzów; Harvard Business Review. 4. B. Stępień, Zasady pisania tekstów naukowych, Warszawa 2022. 5. B. Tracy, Zarządzanie czasem, Warszawa 2020. 6. B. Tracy Zjedz tę żabę. 21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczania skłonności do zwlekania 7. Steven. C. Hayes, S. Smith, W pułapce myśli. 8. D. Goleman, Inteligencja emocjonalna 9. Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, red. P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala, Warszawa 2018; 10. J. Kabat-Zinn, Medytacja to nie to, co myślisz. Dlaczego uważność jest tak istotna, Warszawa 2019; 11. A. Gawande, Potęga checklisty. Jak zrobić coś lepiej; 12. B. Kowalkowska, Odzyskać czas. Jak zrobić porządki w kalendarzu, pracy, głowie i wreszcie mieć czas na życie, Warszawa 2020; 13. G. Graff, C. Birkenstein, They say, I say. The Moves That Matter in Academic Writing, New York-London 2018; 14. Z. O’Leary, Little Quick Fix: Research Question, 2018. |
||||||||||
Zakres tematów: |
1. Dlaczego powstała różnica między wyobraźnią i wola a rzeczywistością? Identyfikacja przyczyn trudności. Co chcę teraz osiągnąć – nauka wyznaczania sobie celów. 2. Wejrzenie w siebie, czyli rozumienie własnych mocnych stron i ograniczeń. 3. Remanent życia – zadania długoterminowe i konieczne, zadania długoterminowe i niekonieczne, zadania krótkoterminowe i konieczne, zadania krótkoterminowe i niekonieczne. 4. Co przeszkadza mi w realizacji celów długoterminowych i co mogę z tym zrobić? 5. Jak planować realizację długoterminowego celu? Jak wygrać ze słomianym zapałem? 6. W pułapce emocji i wątpliwości - jak sprawdzać nawigację? Doktorat jako 4-letni, samotny rejs. 7. Jak pogodzić realizację celów długoterminowych z dbaniem o siebie i swoich bliskich? Celem zajęć jest dostarczenie wglądu we własne możliwości i ograniczenia życiowe oraz pomoc w odpowiedzi na pytanie jak odnaleźć siebie w realizacji swoich długoterminowych celów, tak aby po latach pracy ostatecznie je zrealizować i jednocześnie nie „wypruć sobie żył”. |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Praca w grupie 2. Praca w indywidualnej konsultacji 3. Przygotowywanie między poszczególnymi zajęciami zadań diagnostycznych, które pozwalają po omówieniu, zobaczyć źródło problemu |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci inwenataryzują swoje problemy doświadczane w toku pracy nad doktoratem. Podczas zajęć wypracowują narzędzia bądź metody własne, które pozwolą im lepiej pracować i zarządzać trudnymi sytuacjami, których doświadczają w trakcie pracy nad doktoratem. Podczas zajęć oceniane jest na ile i w jaki sposób student sam potrafi rozpoznać swoje ograniczenia i twórczo przystosować się do tej sytuacji, a więc znaleźć własne pomysły na bazie dostępnych zasobów, które mogą mu służyć w procesie pokonywania trudności. Przykładowo jeżeli trudnością jest problem z panowaniem nad czasem, bądź niemożność właściwej oceny własnych możliwości, praca koncentruje się na urealnieniu własnych możliwości, znalezieniu innych możliwości pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.