Endokrynologia ogólna [W2-S1BI19-1BL-76]
semestr letni 2022/2023
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Endokrynologia ogólna [W2-S1BI19-1BL-76] |
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 13:00 - 15:15
sala 011/012 (SALA CW.) Wydział Nauk Przyrodniczych (Katowice, ul. Bankowa 9) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Karol Małota, Magdalena Rost-Roszkowska, Anna Urbisz |
Literatura: |
1. Brook Ch.G.D., Marshall N.J. 2000. Podstawy endokrynologii. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner. 2. Hermann F., Müller P., Lohmann T.2008. Endokrynologia w praktyce klinicznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. 3. Pawlikowski M. 2003. Zaburzenia hormonalne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 4. Burch W.M. Endokrynologia. 1996. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław. 5. Skałba P. 2008. Endokrynologia ginekologiczna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 6. Zarys anatomii człowieka z elementami antropologii. Biczycki M., Czechowicz K., Puch E. 1993. Uniwersytet Śląski. 7. Podstawy anatomii człowieka. Gołab B.K. 2015. PZWL. 8. Anatomia i fizjologia człowieka. Sylwanowicz W i inni. 1980. PZWL. 9. Atlas anatomii człowieka. Netter F.H. 2020. Esteri Edra Urban & Partner 10. Anatomia człowieka. Tom 1-5. Podręcznik dla studentów medycyny i lekarzy. Bochenek A., Reicher M. PZWL. |
Zakres tematów: |
Podstawy endokrynologii. Regulacja hormonalna. Oś podwzgórzowo-przysadkowa. Budowa makroskopowa, mikroskopowa oraz funkcjonowanie gruczołów dokrewnych: szyszynka, grasica, nadnercza, trzustka i komórki APUD, gonady (jajniki, jądra), tarczyca, przytarczyce. Skóra jako narząd hormonozależny. Tkanka tłuszczowa jako gruczoł dokrewny. Hormony bezkręgowców. |
Metody dydaktyczne: |
Praca pod nadzorem prowadzącego – obserwacja mikroskopowa preparatów, zdjęć oraz elektronogramów związanych z omawianą tematyką, omówienie i udokumentowanie wyników obserwacji (notatka, rysunek), dyskusja. Laboratorium prowadzone z wykorzystaniem mikroskopu świetlnego, mikroskopu stereoskopowego, plansz dydaktycznych, prezentacji multimedialnych, tabletów, atlasów anatomicznych. Praca w grupie, dyskusja, analiza materiału, metoda odwróconej klasy, narzędzia cyfrowe tj. padlet, quizizz, metody gamifikacji. Prezentacja metod komputerowej analizy obrazu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zajęciach laboratoryjnych student pisze krótkie kolokwium sprawdzające opanowanie materiału teoretycznego z zakresu bieżącego tematu. Kolokwia mogą mieć charakter testowy (10 pytań) lub opisowy (5 pytań). W kolokwium testowym, za każdą poprawną odpowiedź student otrzymuje 1 punkt, za brak prawidłowej odpowiedzi 0 punktów. Na zaliczenie każdego testu student musi zdobyć 6 punktów. Każde pytanie opisowe oceniane jest w skali od 0-1 pkt. ze skokiem co 0,25 punktu gdzie 0 oznacza odpowiedź błędną lub merytorycznie nieuzasadnioną. Oceny z kolokwium opisowego ustalane będą w następujący sposób: 0 - 2,5 - ndst; 2,75 - 3,25 - dst; 3,5 – 3,75 - dst+; 4,0 – 4,25 – db; 4,5 - 4,75 –db+; 5,0 - bdb. Wyniki ogłaszane są najpóźniej na kolejnych zajęciach. Ocena końcowa z materiału teoretycznego obowiązującego na ćwiczeniach wyliczana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych. Student, który uzyskał z materiału teoretycznego obowiązującego na ćwiczeniach niedostateczną ocenę końcową, lecz legitymuje się średnią arytmetyczną ocen cząstkowych w przedziale od 2,58 do 2,99, ma prawo do powtórnego zaliczenia w postaci jednokrotnego kolokwium obejmującego całość materiału (ostatnie zajęcia). W trakcie zajęć laboratoryjnych student podlega ocenie ciągłej umiejętności praktycznych (wykonanie poleceń zawartych w kartach pracy). Każde pytanie w karcie pracy oceniane jest w skali punktowej 0 do 1, ze skokiem co 0,25 punktu gdzie 0 oznacza błędnie wykonane polecenia zawarte w instrukcji do zajęć lub pracę niesamodzielną. Na zaliczenie umiejętności praktycznych wymagane jest na każdym ćwiczeniu uzyskanie przynajmniej 50% punktów. Warunkiem zaliczenia zajęć laboratoryjnych jest pozytywne zaliczenie materiału teoretycznego obowiązującego na ćwiczeniach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z umiejętności praktycznych. Ocena końcowa z ćwiczeń będzie ustalana jest, jako średnia ważona ze średniej ocen z kolokwiów (0,6) oraz oceny ciągłej umiejętności praktycznych – karty pracy (0,4). 3. Moduł kończy się zaliczeniem pisemnym (zaliczenie pisemne testowe lub pisemne opisowe). W zaliczeniu testowym, za każdą poprawną odpowiedź student otrzymuje 1 punkt, za brak prawidłowej odpowiedzi 0 punktów. Każde pytanie opisowe oceniane jest w skali od 0-1 pkt. ze skokiem co 0,25 punktu gdzie 0 oznacza odpowiedź błędną lub merytorycznie nieuzasadnioną. 4. Ocena końcowa modułu ustalana jest jako średnia ważona ze: średniej ocen uzyskanej z laboratoriów (0,5) oraz końcowego zaliczenia pisemnego (0,5). Wymagane jest pozytywne zaliczenie każdej aktywności. |
Uwagi: |
6 semestr biologia (I stopnia) stacjonarne moduły do wyboru |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.