Psychologia komunikowania masowego [W3-DK-S2-PKM22]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Psychologia komunikowania masowego [W3-DK-S2-PKM22] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 11:30 - 13:00
sala 240 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 36 |
Limit miejsc: | 37 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Patrycja Szostok-Nowacka |
Literatura: |
Winterhoff-Spurk P., Psychologia mediów; Kubicka D., Kołodziejczyk A., Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania; Wallace P., Psychologia Internetu; Golka B. Bariery w komunikowaniu. Społeczeństwo (dez) informacyjne; Sitarczyk M., Rodzina w mediach, media w rodzinie; Ogonowska A., Ptaszek G., Współczesna psychologia mediów; Ogonowska A. Psychologia mediów i komunikowania. Wprowadzenie Jewkes Y. Media a przestępczość; Komunikant J., Style życia w komunikacji. Komunikacyjna stratyfikacja społeczeństwa; Brock T., Green M., Perswazja, perspektywa psychologiczna; Kosek - Nita B., Raś D., Kontakty z ludźmi "innymi" jako problem wychowania, opieki o resocjalizacji; Huk T., Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacja edukacyjna szkoły; Dybalska R., Kępa-Figura D., Nowak P., Przemoc w języku mediów? Morreale S., Spitzberg B., Barge J., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności; Szmigielska B., Psychologiczne konteksty internetu; Aouil B., Maliszewski W., Media-komunikacja: zdrowie i psychologia; Pokorna-Ignatowicz K., Medialny obraz rodziny i płci Biedroń M., Wawrzak-Chudaczek M., Komunikacja - (po)rozumienie - obecność społeczna; Górnik Durose M., Kultura współczesna a zdrowie; Pycia P., Płeć a język; Adler R., Rosenfeld. L., Proctor R., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się; Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M, Psychologia społeczna. Serce i umysł; Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka; Doliński D., Psychologia wpływu społecznego; Dwyer D., Bliskie relacje interpersonalne; Kenrick D.T., Neuberg S. L., Cialdini R. B., Psychologia społeczna; Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji; Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 3); Strelau J. Doliński D., Psychologia (tom 2); Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi; Zimbardo P.G., Ruch F.L., Psychologia i życie |
Zakres tematów: |
1. Media a emocje – jakie emocje pojawiają się w mediach różnego rodzaju, jakich poszukujemy i dlaczego, jak to wpływa na nasze funkcjonowanie 2. Media a informacje i opinie – źródła informacji, problem dezinformacji i przeładowania informacyjnego 3. Uzależnienie medialne i od technologii – zjawiska związane z nadużywaniem mediów i potrzebą bycia ciągle „na bieżąco” 4. Media a agresja – dlaczego treści agresywne w mediach nas pociągają, jaki jest związek z agresją medialną i rzeczywistą 5. Cyberprzemoc – w jaki sposób przejawia się przemoc w internecie, jakie są powody zjawiska i skutki dla dzieci i dorosłych 6. Media a altruizm – czy media uczą nas dobra? Rola mediów w uwrażliwianiu społeczeństwa 7. Manipulacja w mediach – jakie techniki są stosowane w mediach do wprowadzania nas w błąd lub skłaniania do nieodpowiednich zachowań? 8. Tożsamość w sieci – jak prezentujemy się w mediach społecznościowych, jakie są maski autoprezentacyjne i po co to robimy? Problem cyfrowego narcyzmu. 9. Voyeryzm i ekshibicjonizm w mediach – pokazywanie za dużo i chęć oglądania tego 10. Problem sharentingu – co rodzice pokazują w mediach z życia swoich dzieci, jak reaguje na to społeczność internetowa? 11. Media a stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja – dlaczego media posługują się schematami poznawczymi i w jaki sposób mogą je przełamywać 12. Media a relacjonowanie przestępczości – kultura strachu i panika moralna 13. Efekt Wertera – media w relacjonowaniu samobójstw 14. Miłość i przyjaźń w sieci – jak dziś poszukujemy bliskich osób i gdzie je znajdujemy 15. Media a tradycyjne wartości – co środki masowego komunikowania wzmacniają w sferze wartości, norm i obyczajów a dla jakich proponują alternatywę? Jakie zachowania są kształtowane przez media? 16. Posthumanizm i rewolucja antropologiczna – media przedłużeniem zmysłów człowieka? Jak technologia zmienia nasze życie? 17. Technopol – czy media stają się pierwszą władzą i w jaki sposób jest to możliwe? 18. Media jako przestrzeń socjalizacji i edukacji– czego uczymy się ze środków masowego komunikowania i jak zmienia się w tym kontekście rola rodziny i szkoły? 19. Media w życiu dzieci – szanse i zagrożenia korzystania ze środków komunikowania przez najmłodszych |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, prezentacje studentów, metoda problemowa, analiza materiałów źródłowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest merytoryczna aktywność studentów w oparciu o przeczytaną literaturę, udział w dyskusji, przygotowanie i zaprezentowanie ilustracji multimedialnej do wybranego tematu zajęć, wynik kolokwium zaliczeniowego na koniec semestru. |
Uwagi: |
1 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.