Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [W3-PE-MJS2-PPIW-7] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [W3-PE-MJS2-PPIW-7]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala 108
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi wtorek (parzyste), 15:30 - 17:00
sala 108
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 29
Limit miejsc: 27
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Patrycja Młynek
Literatura:

Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologiii. Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2011.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2006.

Skibska J., Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Impuls. Kraków 2017.

Stemplewska-Żakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. GWP, Gdańsk 2016.

Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Impuls. Kraków 2013.

Zakres tematów:

1. Funkcje podstawowe i ich znaczenie w procesie uczenia się. Opracowanie kwestionariusza diagnozy funkcjonalnej dziecka w wieku przedszkolnym lub ucznia w młodszym wieku szkolnym.

2. Opracowanie wywiadu (diagnostycznego) z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka/ucznia.

3. Technika projekcyjna - analiza rysunku rodziny wg A. Frydrychowicz. Opracowanie analizy rysunków rodziny dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym wieku szkolnym.

4. Opracowanie arkusza obserwacji i oceny zachowań społeczno-emocjonalnych dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym wieku szkolnym.

5. Badanie socjometryczne – ocena relacji rówieśniczych oraz analiza socjogramów kołowych grupowych i indywidualnych.

6. Diagnoza umiejętności czytania (technika czytania, czytanie ze zrozumieniem) uczniów klas I-III.

7. Diagnoza umiejętności pisania uczniów klas I-III.

8. Skala ryzyka dysleksji wg M. Bogdanowicz – wykreślanie profilu wyników szczegółowych SRD oraz ich analiza.

9. Ocena słownika dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym wieku szkolnym.

10. Diagnoza dziecka 3-, 4- i 5-letniego – konstruowanie arkusza do oceny sprawności ruchowej, percepcji wzrokowej i słuchowej, aktywności językowej, umiejętności społecznych oraz czynności samoobsługowych.

11. Konstruowanie opinii o funkcjonowaniu dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym wieku szkolnym dla poradni psychologiczno-pedagogicznej.

12. Opracowanie arkusza do badania gotowości szkolnej dziecka 6-letniego.

13. Opracowanie arkusza do oceny gotowości matematycznej ucznia klasy I z uwzględnieniem wybranych obszarów (dziecięcego lliczenia, rozumowania operacyjnego na poziomie konkretnym oraz zdolności do odrywania się od konkretów i posługiwania się reprezentacjami symbolicznymi).

Metody dydaktyczne:

- metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)

- metody zdalnego nauczania (Teams, platforma Moodle)

Metody i kryteria oceniania:

- opracowanie materiałów metodycznych

- opracowanie poszczególnych zagadnień (zadań) związanych z problematyką ćwiczeń

- kolokwium

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)