Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [W3-PE-MJS2-PPIW-7]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [W3-PE-MJS2-PPIW-7] |
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala 108 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi wtorek (parzyste), 15:30 - 17:00
sala 108 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | 27 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Patrycja Młynek |
Literatura: |
Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologiii. Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2011. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2006. Skibska J., Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Impuls. Kraków 2017. Stemplewska-Żakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. GWP, Gdańsk 2016. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Impuls. Kraków 2013. |
Zakres tematów: |
1. Funkcje podstawowe i ich znaczenie w procesie uczenia się. Opracowanie kwestionariusza diagnozy funkcjonalnej dziecka w wieku przedszkolnym lub ucznia w młodszym wieku szkolnym. 2. Opracowanie wywiadu (diagnostycznego) z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka/ucznia. 3. Technika projekcyjna - analiza rysunku rodziny wg A. Frydrychowicz. Opracowanie analizy rysunków rodziny dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym wieku szkolnym. 4. Opracowanie arkusza obserwacji i oceny zachowań społeczno-emocjonalnych dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym wieku szkolnym. 5. Badanie socjometryczne – ocena relacji rówieśniczych oraz analiza socjogramów kołowych grupowych i indywidualnych. 6. Diagnoza umiejętności czytania (technika czytania, czytanie ze zrozumieniem) uczniów klas I-III. 7. Diagnoza umiejętności pisania uczniów klas I-III. 8. Skala ryzyka dysleksji wg M. Bogdanowicz – wykreślanie profilu wyników szczegółowych SRD oraz ich analiza. 9. Ocena słownika dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym wieku szkolnym. 10. Diagnoza dziecka 3-, 4- i 5-letniego – konstruowanie arkusza do oceny sprawności ruchowej, percepcji wzrokowej i słuchowej, aktywności językowej, umiejętności społecznych oraz czynności samoobsługowych. 11. Konstruowanie opinii o funkcjonowaniu dziecka w wieku przedszkolnym lub młodszym wieku szkolnym dla poradni psychologiczno-pedagogicznej. 12. Opracowanie arkusza do badania gotowości szkolnej dziecka 6-letniego. 13. Opracowanie arkusza do oceny gotowości matematycznej ucznia klasy I z uwzględnieniem wybranych obszarów (dziecięcego lliczenia, rozumowania operacyjnego na poziomie konkretnym oraz zdolności do odrywania się od konkretów i posługiwania się reprezentacjami symbolicznymi). |
Metody dydaktyczne: |
- metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe) - metody zdalnego nauczania (Teams, platforma Moodle) |
Metody i kryteria oceniania: |
- opracowanie materiałów metodycznych - opracowanie poszczególnych zagadnień (zadań) związanych z problematyką ćwiczeń - kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.