Metodyka wychowania przedszkolnego (sem.2) [W3-PE-MJS-PPiW-MWPS2]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka wychowania przedszkolnego (sem.2) [W3-PE-MJS-PPiW-MWPS2] |
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi czwartek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 108 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi czwartek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 108 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Hewilia Hetmańczyk |
Literatura: |
1. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu. Warszawa 1999. 2. Majchrzak I., Wprowadzenie dziecka w świat pisma. Warszawa 1995. 3. Gordon T., Wychowanie bez porażek w praktyce. Warszawa 2000. 4. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli i placówek integracyjnych. Warszawa 1997. 5. Flemming I., Gry i zabawy na wycieczkę szkolną. Kielce 1998. 6. Konowrocki M., Wakacyjna przygoda: materiały dla wychowawców. Warszawa 2002. 7. Legumi M., Radosna wycieczka. Kielce 2008. 8. Arndt M., Przyroda przeżywana i obserwowana z dziećmi. Warszawa 1988. 9. Kutyłowska G., Ekologia w przedszkolu - program edukacji ekologicznej ze scenariuszami zajęć. Warszawa 1997. 10. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków 1999. 11. Karmann S., Rodzice i dzieci jako odkrywcy. Proste eksperymenty. Kielce 2008. 12. Kazberuk J., Stymulowanie rozwoju technicznych postaw twórczych. Białystok 1992. 13. Żebrowska A., „Bezpieczna droga do przedszkola” - konkurs o ruchu drogowym. „Wiadomości Przedszkolaka” 2003, nr 8. 14. Czerwińska-Klemke E., red., Rodzice w przedszkolu: organizacja spotkań, wskazówki do prowadzenia rozmów, scenariusze zabaw i uroczystości, Warszawa 2012. 15. Krzywoń D. Hetmańczyk H., Kraina Kreatywności – warsztat twórczego pedagoga pracy z dziećmi. Sosnowiec 2019. 16. Lewis G., Jak wychowywać utalentowane dziecko. Poznań 1998. 17. Bogdanowicz Z., Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. Warszawa 1990. 18. Chauvel D., Michel V., Gry i zabawy w przedszkolu: rozwijanie spostrzegawczości, kreatywności i inteligencji. Warszawa 1999. 19. Lenartowska J., Przedszkolaki bawią się i śpiewają: książka metodyczna dla nauczycielek przedszkoli. Wyd. 2. Warszawa 1990. |
Zakres tematów: |
1. Zabawa w czytanie Glena Domana – na czym polega, jak wyglądają zajęcia. 2. Metoda wprowadzenia w świat pisma Ireny Majchrzak – na czym polega, jak wyglądają zajęcia tą metodą. 3. Metoda Dobrego Startu – przykładowe zajęcia tą metodą. 4. Zabawy organizacyjno-porządkowe pomagające w utrzymaniu ładu i dyscypliny w przedszkolu. 5. Przykładowe zajęcia z zakresu edukacji matematycznej metodą E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Opracowanie ćwiczeń z wykorzystaniem aplikacji do tworzenia gier i quizów. 6. Miejsca szczególnie polecane na wycieczkę z dziećmi w wieku przedszkolnym. Opracowanie i prezentacja scenariusza wycieczki przedszkolnej. 7. Przykładowe zajęcia dla 3 i 4-latków z zakresu edukacji przyrodniczej. 8. Przykładowe zajęcia dla 5 i 6-latków z zakresu edukacji przyrodniczej. 9. Przykładowe zajęcia techniczno-konstrukcyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym – opracowanie i prezentacja scenariusza zajęć. 10. Gry i zabawy dydaktyczne związane z zagadnieniami edukacji komunikacyjno-drogowej - opracowanie i prezentacja scenariusza zajęć z wykorzystaniem aplikacji do tworzenia gier i quizów. 11. Zajęcia otwarte dla dzieci i rodziców – przykładowy scenariusz zajęć. 12. Uroczystości przedszkole i imprezy okolicznościowe z udziałem rodziców – przykładowy scenariusz zajęć. 13. Twórcza ekspresja muzyczno-ruchowa - opracowanie i prezentacja scenariusza zajęć. 14. Twórcza ekspresja plastyczna - opracowanie i prezentacja scenariusza zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt edukacyjny - oceniana będzie prezentacja oraz organizacja działań praktycznych podczas zajęć ćwiczeniowych - poprawność metodyczna i merytoryczna opracowanych scenariuszy zajęć przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym. Prezentacja referatu - oceniana będzie poprawność metodyczna i merytoryczna prezentowanego zagadnienia. |
Uwagi: |
https://informator.us.edu.pl/modules/97136/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.