Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania przedszkolnego (sem.2) [W3-PE-MJS-PPiW-MWPS2] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka wychowania przedszkolnego (sem.2) [W3-PE-MJS-PPiW-MWPS2]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 108
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi czwartek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 108
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Hewilia Hetmańczyk
Literatura:

1. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu. Warszawa 1999.

2. Majchrzak I., Wprowadzenie dziecka w świat pisma. Warszawa 1995.

3. Gordon T., Wychowanie bez porażek w praktyce. Warszawa 2000.

4. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli i placówek integracyjnych. Warszawa 1997.

5. Flemming I., Gry i zabawy na wycieczkę szkolną. Kielce 1998.

6. Konowrocki M., Wakacyjna przygoda: materiały dla wychowawców. Warszawa 2002.

7. Legumi M., Radosna wycieczka. Kielce 2008.

8. Arndt M., Przyroda przeżywana i obserwowana z dziećmi. Warszawa 1988.

9. Kutyłowska G., Ekologia w przedszkolu - program edukacji ekologicznej ze scenariuszami zajęć. Warszawa 1997.

10. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków 1999.

11. Karmann S., Rodzice i dzieci jako odkrywcy. Proste eksperymenty. Kielce 2008.

12. Kazberuk J., Stymulowanie rozwoju technicznych postaw twórczych. Białystok 1992.

13. Żebrowska A., „Bezpieczna droga do przedszkola” - konkurs o ruchu drogowym. „Wiadomości Przedszkolaka” 2003, nr 8.

14. Czerwińska-Klemke E., red., Rodzice w przedszkolu: organizacja spotkań, wskazówki do prowadzenia rozmów, scenariusze zabaw i uroczystości, Warszawa 2012.

15. Krzywoń D. Hetmańczyk H., Kraina Kreatywności – warsztat twórczego pedagoga pracy z dziećmi. Sosnowiec 2019.

16. Lewis G., Jak wychowywać utalentowane dziecko. Poznań 1998.

17. Bogdanowicz Z., Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. Warszawa 1990.

18. Chauvel D., Michel V., Gry i zabawy w przedszkolu: rozwijanie spostrzegawczości, kreatywności i inteligencji. Warszawa 1999.

19. Lenartowska J., Przedszkolaki bawią się i śpiewają: książka metodyczna dla nauczycielek przedszkoli. Wyd. 2. Warszawa 1990.

Zakres tematów:

1. Zabawa w czytanie Glena Domana – na czym polega, jak wyglądają zajęcia.

2. Metoda wprowadzenia w świat pisma Ireny Majchrzak – na czym polega, jak wyglądają zajęcia tą metodą.

3. Metoda Dobrego Startu – przykładowe zajęcia tą metodą.

4. Zabawy organizacyjno-porządkowe pomagające w utrzymaniu ładu i dyscypliny w przedszkolu.

5. Przykładowe zajęcia z zakresu edukacji matematycznej metodą E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Opracowanie ćwiczeń z wykorzystaniem aplikacji do tworzenia gier i quizów.

6. Miejsca szczególnie polecane na wycieczkę z dziećmi w wieku przedszkolnym. Opracowanie i prezentacja scenariusza wycieczki przedszkolnej.

7. Przykładowe zajęcia dla 3 i 4-latków z zakresu edukacji przyrodniczej.

8. Przykładowe zajęcia dla 5 i 6-latków z zakresu edukacji przyrodniczej.

9. Przykładowe zajęcia techniczno-konstrukcyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym – opracowanie i prezentacja scenariusza zajęć.

10. Gry i zabawy dydaktyczne związane z zagadnieniami edukacji komunikacyjno-drogowej - opracowanie i prezentacja scenariusza zajęć z wykorzystaniem aplikacji do tworzenia gier i quizów.

11. Zajęcia otwarte dla dzieci i rodziców – przykładowy scenariusz zajęć.

12. Uroczystości przedszkole i imprezy okolicznościowe z udziałem rodziców – przykładowy scenariusz zajęć.

13. Twórcza ekspresja muzyczno-ruchowa - opracowanie i prezentacja scenariusza zajęć.

14. Twórcza ekspresja plastyczna - opracowanie i prezentacja scenariusza zajęć.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Projekt edukacyjny - oceniana będzie prezentacja oraz organizacja działań praktycznych podczas zajęć ćwiczeniowych - poprawność metodyczna i merytoryczna opracowanych scenariuszy zajęć przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Prezentacja referatu - oceniana będzie poprawność metodyczna i merytoryczna prezentowanego zagadnienia.

Uwagi:

https://informator.us.edu.pl/modules/97136/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)