Celem wykładu jest prezentacja transcendentalnych koncepcji umysłu Kanta i Husserla w różnych aspektach: historiozoficznym, metodologicznym, epistemologicznym i terapeutycznym. Wspomniane koncepcje są rozpatrywane w aspekcie tzw. trudnego problemu świadomości oraz kwestii odnośnie do wartości opisów pierwszoosobowych, sporu naturalizmu z antynaturalizmem oraz sporów o status umysłu między dualistycznymi i monistycznymi stanowiskami.
1. Platońskie inspiracje transcendentalnych koncepcji umysłu.
2. Inspiracje Kartezjańskie: antynaturalistyczne, dualistyczne i racjonalistyczne aspekty koncepcji umysłu Kartezjusza.
3. Transcendentalna koncepcja umysłu Kanta:
a) terapia umysłu jako cel filozofii krytycznej,
b) teoria władz umysłu,
c) antynaturalistyczne aspekty koncepcji Ja transcendentalnego.
4. Transcendentalna koncepcja umysłu Husserla:
a) spór naturalizm-transcendentalizm jako spór rozstrzygający o losie filozofii,
b) redukcja fenomenologiczna i redukcja ejdetyczna jako filary metody fenomenologicznej,
c) pojęcie czystej świadomości i jego problematyczność,
d) kryzys nauk jako konsekwencja naturalizacji świadomości.
5. Hermeneutyczne implikacje transcendentalnych koncepcji umysłu.
6. Transcendentalna koncepcja umysłu w kontekście współczesnych sporów o status umysłu.
|