Warsztat fakultatywny SOIZ-6: Rozwiązywanie konfliktów w relacjach społecznych [W3-SO-OZ-N1-RKWRS]
semestr letni 2022/2023
Laboratorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Warsztat fakultatywny SOIZ-6: Rozwiązywanie konfliktów w relacjach społecznych [W3-SO-OZ-N1-RKWRS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:40 - 11:10
sala 235 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Maciej Sosnowski |
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/modules/71526/ |
Literatura: |
1. Aronson, E., (1995) Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa 2. Chełpa S., Witkowski T., (1999) Psychologia konfliktów, Oficyna Wydawnicza Unus, Wałbrzych. 1. Bargiel-Matusiewicz, K., (2010) Negocjacje i mediacje. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 2. Borecka – Biernat, D., Wajszczak, K., Walęcka – Matyja, K., (2019) Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Wybrane problem. Difin. Warszawa. 3. Borecka – Biernat, D., Cywińska, M., (2019) Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej i pedagogiczno – psychologicznej. Wybrane kwestie. Difin. Warszawa. 4. Bobrowicz, M., (2008) Mediacja. Jestem za. Wolters Kluwer business, Warszawa. 5. Bunio-Mroczek, P., (2016) Rodzaje mediacji i ich rola w pracy socjalnej. Zeszyty Pracy Socjalnej, nr 21/2016; 6. Deutsch, M., Coleman, P.T., (2005) Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka. Wydawnictwo UJ, Kraków. 7. Doherty, N., Guyler, M., (2010) Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy. Wolters Kluwer, Warszawa. 8. Fritchie, R., (1999) Konflikty w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Petit. Warszawa. 9. Goffman, E., (2000) Człowiek w teatrze życia codziennego, PIW, Warszawa. 1. Gut, J., Haman, W., (1993) Docenić konflikt, Kontrakt, Warszawa. 2. Grethe, N., (2012) Mediacje, sztuka rozwiązywania konfliktów, Wydawnictwo FISO. Gdańsk. 3. Gmurzyńska, E., Morek, R., (2010) Mediacje. Teoria i praktyka. Wolters Kluwer Polska. Warszawa 4. Gójska, A., (2014) Mediacje rodzinne. UW, Warszawa. 5. Kazimierczak, M., Kazimierczak, J., (2015) Mediacja rodzinna. Praktyczny poradnik. Difin. Warszawa. 6. Kozak, M., (2008) Kłótnia i co dalej? Ćwiczenia pomocne w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. Fundacja „Partners” Polska. Warszawa. 7. Liebermann, D., (2004) Sztuka rozwiązywania konfliktów. Jak porozumieć się w każdej sytuacji. GWP, Gdańsk. 8. Moore, W., Ch., (2012) Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Wolters Kluwer, Warszawa. 9. Mazowiecka, L. (2010) Mediacje dla każdego. Wolters Kluwer Polska, Warszawa. 10. Milewski, R., (2006) Skarb mediatora. Fundacja „Partners” Polska. Warszawa. 11. Plucińska, M., (2014) (red.) Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM. Poznań. 12. Rogers B., (1995) Jak rozwiązywać swoje problemy, Książka i Wiedza, Warszawa. 13. Rosenberg, M., (2008) Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy, Wydawnictwo: Santorski & CO, Warszawa. 14. Sztumski, J., (1987) Konflikt społeczny. Uniwersytet Śląski. Katowice. 15. Tański, M., Boch, R., (2008) Tata na zawsze. Poradnik dla ojców po rozstaniu. Fundacja „Partners” Polska. Warszawa. 16. Willmot, W.,W., Hocker, J.,L., (2011) Konflikty między ludźmi. PWN. Warszawa. |
Zakres tematów: |
1. Konflikt – zagadnienia teoretyczne (źródła, rodzaje i cechy konfliktów). 2. Współpraca i rywalizacja. 3. Fazy rozwoju konfliktu. 4. Konflikty w organizacjach. 5. Strategie radzenia sobie z konfliktem. 6. Pseudorozwiązania konfliktów. 7. Interwencja w konflikt – metody rozwiązywania sporów przez osoby neutralne. 8. Definiowanie kwestii w rozwiązywaniu konfliktów. 9. Modele ludzkich zachowań. 10. Dialog i porozumienie społeczne. 11. Techniki wspomagające efektywne zarządzanie konfliktami i ich rozwiązywanie. |
Metody dydaktyczne: |
laboratorium – debaty, ćwiczenia w grupach, symulacje sesji mediacyjnych, drama, negocjacje w parach, ćwiczenia w “akwarium”. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu są: 1. obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione, każda następna wymaga zaliczenia materiału), 2. aktywne uczestnictwo w zajęciach – 1 plus / jeden warsztat 3. twórcze realizowanie zajęć warsztatowych – 1 plus / jeden warsztat 4. przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej na wskazany temat. Ocenie podlegają: - poziom wypracowanych treści (merytoryczność) – 2 plusy - kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań – 1 plus - kultura współpracy zespołowej – 1 plus Punktacja: 5 plusów: BDB 4 plusy: DB+ 3 plusy: DB 2 plusy: DST+ Ocena jest przyznawana poszczególnym osobom. Może być także przyznawana zespołowi – wszyscy jego członkowie otrzymują taką samą ocenę. W wyjątkowych przypadkach, gdy wyraźny jest udział i praca pojedynczych osób, otrzymują ocenę wyższą od reszty zespołu. |
Uwagi: |
6 semestr, Socjologia SOIZ (niestacjonarne I stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.