Edukacja międzykulturowa [W3-PE-S2-1]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Edukacja międzykulturowa [W3-PE-S2-1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 203 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 31 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 31 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Edyta Widawska | ||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/modules/91433/ | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Informacje wspólne dla wszystkich grup: Najnowsze artykuły z czasopism naukowych, tygodników oraz dzienników dotyczące przedmiotowej problematyki. Lalak D. (red.): Dom i ojczyzna. Dylematy wielokulturowości. Warszawa 2008. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice 2000. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Grabowska B. (red.): Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości. Cieszyn – Warszawa – Kraków 2005. Lewowicki T., Urban J. (red.): Edukacja międzykulturowa na pograniczach w pierwszych latach rozszerzonej Unii Europejskiej – teoria i praktyka. Katowice 2007. Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007. Benedict R.: Wzory kultury. Warszawa 2002. Burszta W.J., Kuligowski W.: Sequel. Dalsze przygody kultury w globalnym świecie. Warszawa 2005. Brzezińska A. W., Hulewska A., Słomska J. (red.): Edukacja regionalna. Warszawa 2006. Grudzińska A., Kubin K. (red.): Szkoła wielokulturowa – organizacja pracy i metody nauczania. Wybór tekstów. Warszawa 2010. Harris M.: Krowy, świnie, wojny i czarownice. Katowice 2007. Mikulska A.: Wolność sumienia i wyznania. Raport z monitoringu. Warszawa 2002. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Poczucie tożsamości i stosunek młodzieży do wybranych kwestii społecznych – studium z pogranicza polsko-czeskiego. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2009. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.) Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości – studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego. Toruń 2008. Klimowicz A. (red.): Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa 2004. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Urban J. (red.): Społeczne uwarunkowania edukacji międzykulturowej. Tom 1. Konteksty teoretyczne. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2009. Nikitorowicz J.: Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok 2001. Ogrodzka-Mazur E: Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice 2007. Zaniewska T. (red.): Edukacja międzykulturowa jako wyzwanie XXI wieku. Białystok 2005. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Informacje wspólne dla wszystkich grup: 1. Edukacja wielokulturowa, edukacja międzykulturowa, edukacja regionalna – cele, zadania, przedmiot, zakresy pojęć. 2. Praktyczne aplikacje edukacji międzykulturowej – analiza celów i treści kształcenia programów edukacyjnych. 3. Edukacja międzykulturowa: dylematy i powinności nauczyciela. 4. Nauczyciel – animator procesu kreowania tożsamości kulturowej. 5. Projektowanie sytuacji edukacyjnych ukierunkowanych na edukację międzykulturową, uwzględniającą podejście równościowe. 6. Prezentacja studenckich propozycji realizacji projektów edukacji międzykulturowej. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Informacje wspólne dla wszystkich grup: metody problemowe i ćwiczeniowo-praktyczne. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Informacje wspólne dla wszystkich grup: Ocena autorskiego projektu edukacyjnego składającego się z trzech elementów (max. 6 stron znormalizowanego tekstu): 1. element - wstęp teoretyczny + bibliografia (jeśli chodzi o bibliografię - netografia jest równoprawna) - max. 2 strony; 2. element - scenariusz - max. 3 strony, 3. element - refleksja pedagogiczna - max. 1 strona. Wszystkie dodatkowe materiały (np. karty pracy, prezentacja multimedialna, fragment filmu, etc.) stanowią załączniki do pracy. Ocena prezentacji wybranego fragmentu scenariusza. Ocena aktywności własnej na zajęciach oraz frekwencji. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
MPR2 Link do strony kursu: https://el.us.edu.pl/wns/course/view.php?id=2091 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.