Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja międzykulturowa [W3-PE-S2-1] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Edukacja międzykulturowa [W3-PE-S2-1]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 203
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 31
Limit miejsc: 31
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Edyta Widawska
Strona domowa grupy: https://informator.us.edu.pl/modules/91433/
Literatura:

Informacje wspólne dla wszystkich grup:

Najnowsze artykuły z czasopism naukowych, tygodników oraz dzienników dotyczące przedmiotowej problematyki.

Lalak D. (red.): Dom i ojczyzna. Dylematy wielokulturowości. Warszawa 2008.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice 2000.

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Grabowska B. (red.): Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości. Cieszyn – Warszawa – Kraków 2005.

Lewowicki T., Urban J. (red.): Edukacja międzykulturowa na pograniczach w pierwszych latach rozszerzonej Unii Europejskiej – teoria i praktyka. Katowice 2007.

Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007.

Benedict R.: Wzory kultury. Warszawa 2002.

Burszta W.J., Kuligowski W.: Sequel. Dalsze przygody kultury w globalnym świecie. Warszawa 2005.

Brzezińska A. W., Hulewska A., Słomska J. (red.): Edukacja regionalna. Warszawa 2006.

Grudzińska A., Kubin K. (red.): Szkoła wielokulturowa – organizacja pracy i metody nauczania. Wybór tekstów. Warszawa 2010.

Harris M.: Krowy, świnie, wojny i czarownice. Katowice 2007.

Mikulska A.: Wolność sumienia i wyznania. Raport z monitoringu. Warszawa 2002.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Poczucie tożsamości i stosunek młodzieży do wybranych kwestii społecznych – studium z pogranicza polsko-czeskiego. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2009.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.) Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości – studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego. Toruń 2008.

Klimowicz A. (red.): Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa 2004.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Urban J. (red.): Społeczne uwarunkowania edukacji międzykulturowej. Tom 1. Konteksty teoretyczne. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2009.

Nikitorowicz J.: Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok 2001.

Ogrodzka-Mazur E: Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice 2007.

Zaniewska T. (red.): Edukacja międzykulturowa jako wyzwanie XXI wieku. Białystok 2005.

Zakres tematów:

Informacje wspólne dla wszystkich grup:

1. Edukacja wielokulturowa, edukacja międzykulturowa, edukacja regionalna – cele, zadania, przedmiot, zakresy pojęć.

2. Praktyczne aplikacje edukacji międzykulturowej – analiza celów i treści kształcenia programów edukacyjnych.

3. Edukacja międzykulturowa: dylematy i powinności nauczyciela.

4. Nauczyciel – animator procesu kreowania tożsamości kulturowej.

5. Projektowanie sytuacji edukacyjnych ukierunkowanych na edukację międzykulturową, uwzględniającą podejście równościowe.

6. Prezentacja studenckich propozycji realizacji projektów edukacji międzykulturowej.

Metody dydaktyczne:

Informacje wspólne dla wszystkich grup: metody problemowe i ćwiczeniowo-praktyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Informacje wspólne dla wszystkich grup:

Ocena autorskiego projektu edukacyjnego składającego się z trzech elementów (max. 6 stron znormalizowanego tekstu):

1. element - wstęp teoretyczny + bibliografia (jeśli chodzi o bibliografię - netografia jest równoprawna) - max. 2 strony;

2. element - scenariusz - max. 3 strony,

3. element - refleksja pedagogiczna - max. 1 strona.

Wszystkie dodatkowe materiały (np. karty pracy, prezentacja multimedialna, fragment filmu, etc.) stanowią załączniki do pracy.

Ocena prezentacji wybranego fragmentu scenariusza.

Ocena aktywności własnej na zajęciach oraz frekwencji.

Uwagi:

MPR2

Link do strony kursu: https://el.us.edu.pl/wns/course/view.php?id=2091

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)