Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza środowiska społecznego [W3-PE-OP4-S2-1] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnoza środowiska społecznego [W3-PE-OP4-S2-1]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga środa (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 6
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 28
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Dagmara Dobosz
Literatura:

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Wysocka E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno – metodologiczne diagnozy, Wyd. Żak, Warszawa 2007;

Babbie E., Metody badań społecznych. Warszawa 2002

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa 2001

Palka S. (red.) Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.

M.Łobocki : Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000

A.Barr, S.Hashangen; Jak osiągnąć lepszy rozwój społeczności. Podręcznik do planowania i ewaluacji MODEL ABCD http://www.osl.org.pl/wp-content/uploads/2013/11/ABCD_Leap_www.pdf

H. Becker, Triki badawcze w socjologii, PWN 2021

A. Góral i in, Badania w działaniu. Książka dla kształcących się w naukach społecznych, Wyd UJ 2019

M. Guziuk- Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice (podręcznik akademicki), Warszawa 2011.

K. Stemplewska- Żakowicz, Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP 2009.

Marynowicz-Hetka E., Dziecko w rodzinie problemowej. Pomoc w rozwoju. W-wa 1987

Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, pod red. M.Deptuły, Bydgoszcz 2006

Jarosz E., Nowak A., Dzieci ofiary przemocy w rodzinie. Raport Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2012

Zakres tematów:

1-2. Wprowadzenie terminologiczne: diagnoza środowiska społecznego, cel, istota, ujęcia diagnostyczne, zasady. Podstawowe techniki diagnostyczne.

3. Metody badania środowiska wychowawczego - pedagogiczna monografia instytucji, analiza SWOT, monografia terenowa, badania partycypacyjne. Badania z wykorzystaniem Internetu.

4. Diagnoza środowiska rodzinnego: ogólne ujęcia i zasady oraz strategie metodologiczne. Diagnoza zasobów rodziny. Ocena jakości środowiska rodzinnego. Problemy diagnozy wybranych zjawisk patologicznych w rodzinie.

5. Diagnoza środowiska wychowawczego - szkoła diagnozowana jako środowisko i instytucja, diagnoza klimatu instytucji, diagnoza wybranych problemów w szkole.

6. Diagnoza środowiska rówieśniczego.

Metody dydaktyczne:

podająca, praca indywidualna, praca w grupach

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach, ocena z pracy pisemnej- przygotowania projektu diagnozy, dodatkowo brana pod uwagę będzie aktywność

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)