Diagnoza środowiska społecznego [W3-PE-OP4-S2-1]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza środowiska społecznego [W3-PE-OP4-S2-1] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga środa (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 6 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Dagmara Dobosz | ||||||||||||||||
Literatura: |
Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 Wysocka E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno – metodologiczne diagnozy, Wyd. Żak, Warszawa 2007; Babbie E., Metody badań społecznych. Warszawa 2002 Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa 2001 Palka S. (red.) Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010. M.Łobocki : Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000 A.Barr, S.Hashangen; Jak osiągnąć lepszy rozwój społeczności. Podręcznik do planowania i ewaluacji MODEL ABCD http://www.osl.org.pl/wp-content/uploads/2013/11/ABCD_Leap_www.pdf H. Becker, Triki badawcze w socjologii, PWN 2021 A. Góral i in, Badania w działaniu. Książka dla kształcących się w naukach społecznych, Wyd UJ 2019 M. Guziuk- Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice (podręcznik akademicki), Warszawa 2011. K. Stemplewska- Żakowicz, Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP 2009. Marynowicz-Hetka E., Dziecko w rodzinie problemowej. Pomoc w rozwoju. W-wa 1987 Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, pod red. M.Deptuły, Bydgoszcz 2006 Jarosz E., Nowak A., Dzieci ofiary przemocy w rodzinie. Raport Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2012 |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1-2. Wprowadzenie terminologiczne: diagnoza środowiska społecznego, cel, istota, ujęcia diagnostyczne, zasady. Podstawowe techniki diagnostyczne. 3. Metody badania środowiska wychowawczego - pedagogiczna monografia instytucji, analiza SWOT, monografia terenowa, badania partycypacyjne. Badania z wykorzystaniem Internetu. 4. Diagnoza środowiska rodzinnego: ogólne ujęcia i zasady oraz strategie metodologiczne. Diagnoza zasobów rodziny. Ocena jakości środowiska rodzinnego. Problemy diagnozy wybranych zjawisk patologicznych w rodzinie. 5. Diagnoza środowiska wychowawczego - szkoła diagnozowana jako środowisko i instytucja, diagnoza klimatu instytucji, diagnoza wybranych problemów w szkole. 6. Diagnoza środowiska rówieśniczego. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
podająca, praca indywidualna, praca w grupach |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach, ocena z pracy pisemnej- przygotowania projektu diagnozy, dodatkowo brana pod uwagę będzie aktywność |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.