Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna [W6-PP-NM-PED-P] semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika przedszkolna [W6-PP-NM-PED-P]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 16:15 - 20:00
sala B1.12
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 29
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Aleksandra Minczanowska
Literatura:

Bielicki E., Ciosek M.(red.), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna wyzwaniem dla nauczycieli i wychowawców nowego wieku, Toruń 2012.

Filipiak E.: Z Wygotskim i Brunerem w tle: Słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz 2011.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2012.

Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu, wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2011.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011.

Karwowska-Struczyk M.: Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań. Warszawa 2012.

Karwowska – Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje, Warszawa 2011.

Kasakowa B., Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym. Wybrane problemy teoretyczne i praktyczne, Katowice 2007.

Kwiatowska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej Warszawa 1985.

Klim-Klimaszewska A.: Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Warszawa 2010.

Kasacova B., Edukacja dzieci w wieku przedszkolny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.

Laska E. J. (red.), Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci, Rzeszów 2007.

Lubowiecka J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa, 2000.

Ogrodzka – Mazur E., Szuścik U., Gajdzica A. (red.), Edukacja małego dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, Kraków 2010.

Ogrodzka – Mazur E., Szuścik U., Zalewska – Bujak M. (red.), Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce, Kraków 2010.

Ogrodzka – Mazur E., Szuścik U., Czudek – Ślęczka S., Wąsiński A.(red.), Edukacja małego dziecka. Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia, Kraków 2010.

Parczewska T. (red.), Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji małego dziecka, Lublin 2010.

Waloszek D. (red.): Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków 2010.

Waloszek D. (red.): Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie. Kraków 2009.

Watoła A.: Przedszkole – przestrzeń rozwoju dziecka. Dąbrowa Górnicza 2010.

Zwiernik J.: Alternatywa w edukacji przedszkolnej : studium teoretyczno-empiryczne. Wrocław 1996.

Zyzik E.(red.), Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej, Kielce 2009.

Zakres tematów:

1. Sylwetki wybranych postaci – ich koncepcje, fakty z działalności edukacyjnej oraz poglądy na wychowanie przedszkolne.

2. Ważne daty w rozwoju pedagogiki przedszkolnej.

3. Programy wychowania przedszkolnego w ujęciu historycznym (analiza programów i ich porównanie, proszę również przejrzeć i porównać z najnowszą podstawę programową dla edukacji przedszkolnej: https://podstawaprogramowa.pl/Przedszkole ).

4. Wewnętrzne i zewnętrzne determinanty adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego.

5. Zabawa – jako podstawowa forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym w teorii i praktyce.

6. Zaburzenia w rozwoju występujące u dzieci w wieku przedszkolnym.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych, wykład,

Metody i kryteria oceniania:

1. Kolokwium

2. Prezentacja multimedialna:

Przedstawienie referatu (w postaci prezentacji PowerPoint lub w formie pisemnej) dotyczącego problematyki realizowanej podczas ćwiczeń. Student zobowiązany jest do:

• odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanych treści (ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach);

• przygotowania dossier towarzyszącego prezentacji (pozostaje do wglądu prowadzącego zajęcia jako element oceny).

Weryfikacja obejmuje jednocześnie umiejętność i zasadność wykorzystania specjalistycznego języka opisu w referowaniu w/w treści oraz umiejętność wykorzystania różnych źródeł do konstruowania wypowiedzi z wykorzystaniem audio/ video/ cyfrowych.

Uwagi:

PPW sem.1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)