Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka (zajęcia terenowe) [W6-PP-NM-PLAC-WSPAR]
semestr zimowy 2022/2023
Praktyka,
grupa nr 2
Przedmiot: | Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka (zajęcia terenowe) [W6-PP-NM-PLAC-WSPAR] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Praktyka [PRAKT], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 16:15 - 17:45
sala B-1.14 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Maria Misik |
Literatura: |
1. Andrzejewska J., Bilewicz-Kuźnia B. (red.): Oblicza edukacji przedszkolnej i szkolnej. Wyd. UMCS, Lublin 2020. 2. Badora S., Dom dziecka, w: Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. Brągiel J., Badora S., Opole 2005. 3. Bogdanowicz M.: W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka. Gdańsk 2000. 4. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. WSiP, Warszawa 2000. 5. Jędrzejowska E.: Twórczość plastyczna dzieci w wieku przedszkolnym. Wybrane aspekty. Wyd. Uniwersytet Opolski, Opole 2014. 6. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny: zagadnienia podstawowe, Kraków 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Brudnik E., Moszczyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003. 2. Zacłona Z. (red.): Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Nowy Sącz 2010. |
Zakres tematów: |
1. Spotkanie organizacyjne. Omówienie podstawowych założeń podyktowanych realizowanym programem przedmiotowym. 2. Zapoznanie z placówkami, w których realizowany będzie praktyczny wymiar przedmiotu. 3. Zajęcia terenowe w wybranych placówkach (zapoznanie z dokumentacją, organizacją pracy placówek, obserwacja zajęć, angażowanie się w aktywne funkcjonowanie placówki za zgodą przedstawicieli placówki). 4. Podsumowanie zajęć praktycznych - omówienie obserwowanych zajęć, zdanie raportu z przebiegu zajęć praktycznych oraz zgromadzonej dokumentacji. |
Metody dydaktyczne: |
1. Metoda asymilacji wiedzy (prezentacja treści teoretycznych niezbędnych jako podbudowa wymiaru praktycznego zajęć). 2. Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy: przedstawienie merytorycznych wniosków nasuwających się po odbytych zajęciach praktycznych w placówkach pedagogicznych. 3. Obserwacja. 4. Sporządzanie raportu z praktyk zgodnie z formalnymi wytycznymi. 5. Pogadanka. 6. Dyskusja. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywna praca zespołowa oraz indywidualna studenta/studentki. Wykazywanie się zaangażowaniem w takcie pobytu w placówce. 2. Sporządzenie formularza prehospitacyjnego. Sporządzenie formularza posthospitacyjnego. Sporządzenie podsumowującego raportu z praktyki (wypowiedź pisemna na temat własnych przemyśleń dotyczących pracy placówek; wykazanie się znajomością funkcjonowania oraz organizacji pracy placówek) . 3. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. 5. Praca własna studenta: przygotowanie się do praktyki (wynotowanie pytań, wątpliwości, sugestii, wykonanie zadań podyktowanych przez pracowników placówki oraz opiekuna praktyki). 4. Frekwencja (możliwa 1 nieobecność). |
Uwagi: |
mgr Maria Misik maria.misik@us.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.