Metodyka edukacji technicznej w przedszkolu i klasach I-III (sem.6) [W6-PP-SM-EDTECH.1]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka edukacji technicznej w przedszkolu i klasach I-III (sem.6) [W6-PP-SM-EDTECH.1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala B-1.3 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy | ||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/modules/97201/ | ||||||||||||||||||
Literatura: |
F. Drejer: Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra 2010, Wyd. Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze. J. A. Jelinek: Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III. Kraków 2018, CEBP. J. A. Jelinek: Edukacja techniczna małych dzieci. „Edukacja – Technika – Informatyka” 2019, nr 2/28. J. A. Jelinek: Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu. W: E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.): Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Wyd. Bliżej Przedszkola. K. Kraszewski: Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków 2001, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. E. Piwowarska, U. Ordon , J. Zentko: Zajęcia techniczne i edukacja plastyczna w opiniach nauczycieli wychowania przedszkolnego – wybrane zagadnienia. „Edukacja – Technika – Informatyka” 2018, nr 4/26. M. Skiba: Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" 2015, nr 37. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Cele i treści kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej zgodne z podstawą programową. 2. Wybór i analiza aktualnej literatury na podstawie dostępnych źródeł cyfrowych i tradycyjnych. 3. Opracowanie rozkładu materiału nauczania z zakresu przedmiotu edukacja techniczna. 5. Edukacja techniczna w przewodnikach metodycznych. Zajęcia z edukacji technicznej wynikające z programu nauczania, np. „Poznajemy alfabet” – wykonywanie dwustronnego alfabetu; „Bezpiecznie do szkoły” - wykonanie znaków drogowych i makiety ulicy; „Godzina – dużo czy mało?” - wykonanie zegara demonstracyjnego; „Sprzątanie świata” - wykonanie „Śmieciowego potwora” z surowców wtórnych; „Co nam dają drzewa?” - wykonanie makiety lasu. 6. Zajęcia techniczne wynikające z harmonogramu roku szkolnego. Święta i uroczystości w szkole, np. Święto Niepodległości, Boże Narodzenie, Dzień Babci i Dziadka, Wielkanoc, Dzień Mamy. 7. Zajęcia praktyczne - przygotowania materiałów i narzędzi niezbędnych do wykonania pracy technicznej oraz jej wykonanie i kierowanie jej wykonywaniem przez pozostałych studentów z grupy |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
• projekt, • zajęcia warsztatowe |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega przygotowania materiałów i narzędzi niezbędnych do wykonania pracy technicznej oraz jej wykonanie i kierowanie jej wykonywaniem przez pozostałych studentów z grupy. Ocenie podlega również scenariusz przygotowanych zajęć (opis projektu), który powinien uwzględniać: - temat zajęć, - grupę adresatów, - cel ogólny, - cele szczegółowe, - środki dydaktyczne, - formy pracy, - metody zajęć, - przebieg zajęć. Przy ocenie uwzględniona zostaje oryginalność projektu, oraz dostosowanie projektu do wybranej grupy wiekowej. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
VI sem PP ST. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.