Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 3) [W6-PP-SM-MESPP.1]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 3) [W6-PP-SM-MESPP.1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Gabriela Piechaczek-Ogierman, Anna Studenska |
Strona domowa grupy: | http://www.us.edu.pl |
Literatura: |
Budniak A.: Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza Impuls". Budniak A.: Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych: poradnik metodyczny. Katowice 2009, "Deni-Press" Usługi Wydawnicze i Reklamowe. Domka L.: Kształtowanie postaw ekologicznych u dzieci działaniem na rzecz ekorozwoju. „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2004, nr 2-3, s. 54-93. Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L.: Dziecko w świecie przyrody. Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Chymuk M.: Rola wycieczki w nauczaniu przedmiotu środowisko społeczno-przyrodnicze. „Życie Szkoły“ 1990, nr 2. Łobożewicz R.: Wycieczki szkolne w klasach I-III. Warszawa 1991, PTTK. Paśko I.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Kraków 2001, WN Akademii Pedagogicznej. Katowice 2000, Uniwersytet Śląski. Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1998, Semper. Soida D., Kotynia T.: Edukacja środowiskowa w terenie. Pomysły i pomoce. Kraków 1995, ROEE. Soida D.: Bądź Mistrzem-Przyjacielem, czyli edukacja ekologiczna na wesoło. Kraków 1996, Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Krakowie. Świat wokół mnie. Wrażenia zmysłowe w zabawach dzieci. Wybór i oprac. W. Loscher, Kielce 2002. Wohlleben P.: Dotknij, poczuj, zobacz. Fenomen relacji człowieka z naturą. Kraków 2019, Otwarte. |
Zakres tematów: |
1. Postrzeganie, kształtowanie koncentracji i zmysłów ucznia w edukacji przyrodniczej. Poznawanie otoczenia za pomocą zmysłów. Doskonalenie percepcji i pobudzanie zmysłów – środowisko życia (społeczne i przyrodnicze) w stymulacji rozwoju, kreatywności i wyobraźni dziecka. 2. Nauczanie nawyków przyczyniających się do ochrony środowiska naturalnego. Przykłady metodycznych rozwiązań. 3. Zagadnienia ekologiczne – nauczanie postaw poszanowania drugiego człowieka i przyrody. Przykłady działań ekologicznych dzieci (w domu, w przedszkolu/szkole, w środowisku lokalnym). Metodyczne opracowanie propozycji studentów. 4-5. Łączenie edukacji przyrodniczej z edukacją językową, matematyczną, artystyczną. analiza zagadnienia na podstawie wybranych przez studentów tekstów i propozycji literatury oraz sztuki przyrodniczej. 6. Nauczanie podające w edukacji przyrodniczej, rola pytań. Sposoby wykorzystania i rozwijania naturalnej ciekawości poznawczej małego dziecka. 7. Pokaz w edukacji przyrodniczej, uczenie się umiejętności. Przykładowe rozwiązania metodyczne organizacji zajęć z wykorzystaniem pokazu. 8-9. Uczenie się przez naśladowanie w edukacji przyrodniczej – (dokarmianie ptaków, zasadzenie rośliny, prowadzenie hodowli). 10-11. Zajęcia terenowe, wycieczki. Zjawiska fenologiczne w przyrodzie żywej i nieożywionej a tematyka obserwacji i wycieczek. 12-13. Wdrażanie do myślenia naukowego- eksperymentowanie. Małe eksperymenty przyrodnicze (doświadczenie) – metodyczne opracowanie propozycji studentów. 14. Środki dydaktyczne w edukacji przyrodniczej. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego, metoda warsztatowa, zajęcia laboratoryjne dotyczące wybranych treści przyrodniczych i ich metodycznego opracowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną na podstawie: 1. oceny zaangażowania w dyskusję i aktywności na zajęciach, znajomości literatury tematu, umiejętności wyboru i oceny omawianych kwestii metodycznych. 2. przygotowanie projektu własnego – przygotowanie i prezentacja pracy na wybrany i ustalony z osobą prowadzącą zajęcia temat. Przygotowanie prac praktyczno-metodycznych poprzedzone jest konsultacjami z osobą prowadzącą ćwiczenia. Tematyka i forma prac indywidualnych/grupowych uwzględnia zainteresowania studentów. Poszczególne osoby/grupy osób prezentują swoje prace podczas zajęć. Po każdej prezentacji następuje jej omówienie ze wskazaniem walorów metodycznych, możliwości zastosowania i ewentualnych elementów wymagających dopracowania. Ocenie podlega: • wybór inspirujących, wartościowych merytorycznie i metodycznie treści z przykładami ich praktycznego zastosowania; • innowacyjne podejście do danego zagadnienia, pomysłowość, staranność, sposób praktycznej prezentacji przygotowanych materiałów podczas zajęć ćwiczeniowych. • sposób prezentacji materiału zebranego z użyciem środków multimedialnych i/lub innych środków dydaktycznych, w tym przejrzystość wywodu i poprawność językowa; • omówienie zagadnień metodycznych i przykładowego praktycznego zastosowania ich w grupie studentów; • merytoryczna i metodyczna jakość prezentowanych treści, umiejętności metodyczne studenta, samodzielna interpretacja podejmowanych problemów oraz aktywne uczestnictwo w dyskusji. • odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanych treści (ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach); • treści prezentacji multimedialnej pozostają do wglądu prowadzącego zajęcia jako element oceny. |
Uwagi: |
III sem. PP ST. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.