Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 3) [W6-PP-SM-MESPP.1] semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 3) [W6-PP-SM-MESPP.1]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 15:45 - 16:30
sala B1.2
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Gabriela Piechaczek-Ogierman, Anna Studenska
Strona domowa grupy: http://www.us.edu.pl
Literatura:

Budniak A.: Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza Impuls".

Budniak A.: Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych: poradnik metodyczny. Katowice 2009, "Deni-Press" Usługi Wydawnicze i Reklamowe.

Domka L.: Kształtowanie postaw ekologicznych u dzieci działaniem na rzecz ekorozwoju. „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2004,

nr 2-3, s. 54-93.

Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L.: Dziecko w świecie przyrody. Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Chymuk M.: Rola wycieczki w nauczaniu przedmiotu środowisko społeczno-przyrodnicze. „Życie Szkoły“ 1990, nr 2.

Łobożewicz R.: Wycieczki szkolne w klasach I-III. Warszawa 1991, PTTK.

Paśko I.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Kraków 2001, WN Akademii Pedagogicznej.

Katowice 2000, Uniwersytet Śląski.

Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1998, Semper.

Soida D., Kotynia T.: Edukacja środowiskowa w terenie. Pomysły i pomoce. Kraków 1995, ROEE.

Soida D.: Bądź Mistrzem-Przyjacielem, czyli edukacja ekologiczna na wesoło. Kraków 1996, Ośrodek Edukacji Ekologicznej w

Krakowie.

Świat wokół mnie. Wrażenia zmysłowe w zabawach dzieci. Wybór i oprac. W. Loscher, Kielce 2002.

Wohlleben P.: Dotknij, poczuj, zobacz. Fenomen relacji człowieka z naturą. Kraków 2019, Otwarte.

Zakres tematów:

1. Postrzeganie, kształtowanie koncentracji i zmysłów ucznia w edukacji przyrodniczej. Poznawanie otoczenia za pomocą zmysłów. Doskonalenie percepcji i pobudzanie zmysłów – środowisko życia (społeczne i przyrodnicze) w stymulacji rozwoju, kreatywności i wyobraźni dziecka.

2. Nauczanie nawyków przyczyniających się do ochrony środowiska naturalnego. Przykłady metodycznych rozwiązań.

3. Zagadnienia ekologiczne – nauczanie postaw poszanowania drugiego człowieka i przyrody. Przykłady działań ekologicznych dzieci (w domu, w przedszkolu/szkole, w środowisku lokalnym). Metodyczne opracowanie propozycji studentów.

4-5. Łączenie edukacji przyrodniczej z edukacją językową, matematyczną, artystyczną. analiza zagadnienia na podstawie wybranych przez studentów tekstów i propozycji literatury oraz sztuki przyrodniczej.

6. Nauczanie podające w edukacji przyrodniczej, rola pytań. Sposoby wykorzystania i rozwijania naturalnej ciekawości poznawczej małego dziecka.

7. Pokaz w edukacji przyrodniczej, uczenie się umiejętności. Przykładowe rozwiązania metodyczne organizacji zajęć z wykorzystaniem pokazu.

8-9. Uczenie się przez naśladowanie w edukacji przyrodniczej – (dokarmianie ptaków, zasadzenie rośliny, prowadzenie hodowli).

10-11. Zajęcia terenowe, wycieczki. Zjawiska fenologiczne w przyrodzie żywej i nieożywionej a tematyka obserwacji i wycieczek.

12-13. Wdrażanie do myślenia naukowego- eksperymentowanie. Małe eksperymenty przyrodnicze (doświadczenie) – metodyczne opracowanie propozycji studentów.

14. Środki dydaktyczne w edukacji przyrodniczej.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego, metoda warsztatowa, zajęcia laboratoryjne dotyczące wybranych treści przyrodniczych i ich metodycznego opracowania.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną na podstawie:

1. oceny zaangażowania w dyskusję i aktywności na zajęciach, znajomości literatury tematu, umiejętności wyboru i oceny omawianych kwestii metodycznych.

2. przygotowanie projektu własnego – przygotowanie i prezentacja pracy na wybrany i ustalony z osobą prowadzącą zajęcia temat.

Przygotowanie prac praktyczno-metodycznych poprzedzone jest konsultacjami z osobą prowadzącą ćwiczenia. Tematyka i forma prac indywidualnych/grupowych uwzględnia zainteresowania studentów. Poszczególne osoby/grupy osób prezentują swoje prace podczas zajęć. Po każdej prezentacji następuje jej omówienie ze wskazaniem walorów metodycznych, możliwości zastosowania i ewentualnych elementów wymagających dopracowania.

Ocenie podlega:

• wybór inspirujących, wartościowych merytorycznie i metodycznie treści z przykładami ich praktycznego zastosowania;

• innowacyjne podejście do danego zagadnienia, pomysłowość, staranność, sposób praktycznej prezentacji przygotowanych materiałów podczas zajęć ćwiczeniowych.

• sposób prezentacji materiału zebranego z użyciem środków multimedialnych i/lub innych środków dydaktycznych, w tym przejrzystość wywodu i poprawność językowa;

• omówienie zagadnień metodycznych i przykładowego praktycznego zastosowania ich w grupie studentów;

• merytoryczna i metodyczna jakość prezentowanych treści, umiejętności metodyczne studenta, samodzielna interpretacja podejmowanych

problemów oraz aktywne uczestnictwo w dyskusji.

• odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanych treści (ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach);

• treści prezentacji multimedialnej pozostają do wglądu prowadzącego

zajęcia jako element oceny.

Uwagi:

III sem. PP ST.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)