Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka zawodowa ciągła (sem.3) [W6-PP-SM-PZAW.1] semestr zimowy 2022/2023
Praktyka, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praktyka zawodowa ciągła (sem.3) [W6-PP-SM-PZAW.1]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Praktyka [PRAKT], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 34
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Aleksandra Minczanowska
Literatura:

1. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Wybrane programy wychowania przedszkolnego, przewodniki metodyczne, plany

2. Karbowniczek J., Leksykon pedagoga wczesnoszkolnego, Warszawa 2014.

3. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Kraków 2011.

4. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2010.

5. Obszary wychowania przedszkolnego, red A. Miller-Chwastek, Warszawa 2014.

6. Rożek L., Edukacja matematyczna w przedszkolu, Szczecin 2011.

7. Rożek L.: Edukacja przyrodnicza w przedszkolu z elementami ekologii, Szczecin 2010.

8. Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków 2010.

9. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa, 2009.

10. Zwiernik J., Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław 1996.

11. Czasopisma: "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce", "Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna".

Zakres tematów:

1. Poznanie specyfiki pracy przedszkola:

• statutu,

• obowiązków wszystkich pracowników przedszkola,

• planu pracy,

• programów edukacyjnych,

• rozkładu dnia,

• struktury przedszkola,

• pomieszczeń i ich funkcjonalności,

• przestrzeni wokół przedszkola i jej funkcjonalności.

2. Przeprowadzenie rozmowy z osobą z kierownictwa na temat głównych zadań, osiągnięć, potrzeb i problemów przedszkola.

3. Poznanie pracy nauczyciela przedszkola:

• analiza dokumentacji pracy nauczyciela przedszkola,

• włączenie się do wszystkich działań zleconych przez opiekuna praktyki w zakresie realizowanego programu edukacyjnego i innych form działań edukacyjnych na terenie placówki, mających na celu gruntowne poznanie specyfiki pracy w przedszkolu,

• występowanie w roli asystenta wspomagającego pracę nauczyciela w toku zajęć lub innych form prowadzenia zajęć z dziećmi,

• codzienne obserwowanie jak największej liczby zajęć edukacyjnych i wychowawczych w przedszkolu,

• wzięcie udziału w dokonywaniu diagnozy przedszkolnej,

• obserwacja ciągła co najmniej jednego dziecka ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi (wraz z jego diagnozą i propozycją planu indywidualnych zajęć oraz wynikami wywiadu z nauczycielem i rodzicem),

• w przypadku gotowości praktykanta do przeprowadzenia całodniowych zajęć edukacyjnych opiekun w placówce decyduje o liczbie ich przeprowadzenia.

Metody dydaktyczne:

Obserwacja, analiza dokumentacji, rozmowa, wywiad, asystowanie, prowadzenie dziennika praktyk, analiza zajęć, konstruowanie scenariuszy zajęć, prowadzenie zajęć, przygotowanie raportu z praktyk.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena przygotowania zawodowego studenta w zakresie specjalności nauczycielskiej jest dokonana przez opiekuna praktyki w placówce, z zastosowaniem skali ocen: 5; 4,5; 4; 3,5; 3; 2. Student przedkłada ten dokument opiekunowi akademickiemu praktyki zawodowej.

Przygotowując się do zaliczenia praktyki, student dokonuje samooceny.

Podstawą do wystawienia końcowej oceny z praktyki zawodowej muszą być oceny z wszystkich rodzajów działań praktykanta, którą jest średnia arytmetyczna.

Ostateczną ocenę wpisuje się zgodnie z zasadą:

do 3,25 – dostateczny; 3,26 – 3,75 – dostateczny plus; 3,76 – 4,25 – dobry; 4,26 – 4,60 – dobry plus; 4,61 – 5,00 – bardzo dobry

KRYTERIA OCENIANIA

1. Przygotowanie merytoryczne do zajęć edukacyjnych.

2. Posiadanie wiedzy o możliwościach dzieci w wieku przedszkolnym.

3. Posiadanie wiedzy o potrzebach poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym.

4. Znajomość dokumentacji pracy wychowawcy klasy oraz poszczególnych dokumentów pracy przedszkola (określonych w regulaminie praktyki).

5. Umiejętność zaplanowania zajęć edukacyjnych w grupach przedszkolnych – opracowywania scenariuszy/konspektów zajęć edukacyjnych.

6. Samodzielność w zaplanowaniu i zorganizowaniu zajęć edukacyjnych w dla dzieci w wieku przedszkolnym.

7. Respektowanie uwag i wskazówek opiekuna praktykanta.

8. Pomysłowość w organizowaniu zajęć edukacyjnych.

9. Umiejętność zastosowania tradycyjnych i nowatorskich metod i strategii pracy na zajęciach edukacyjnych z dziećmi w przedszkolu.

10. Dobór właściwych środków edukacyjnych na cele zaplanowanych zajęć edukacyjnych w przedszkolu.

11. Umiejętność zastosowania na zajęciach edukacyjnych technologii informacyjnej.

12. Umiejętność realizowania zajęć edukacyjnych w zakresie cyklów tematycznych.

13. Umiejętność podejmowania bieżącej kontroli i oceny zadań podejmowanych przez dzieci w wieku przedszkolnym.

14. Umiejętność wykorzystania rezultatów bieżącej kontroli w celu modyfikacji zaplanowanych zajęć edukacyjnych.

15. Umiejętność wspierania samodzielności dzieci w działaniach edukacyjnych.

16. Umiejętność podejmowania końcowej kontroli i oceny rezultatów pracy dzieci.

17. Umiejętność dokonywania samooceny zajęć edukacyjnych realizowanych z dziećmi .

18. Wykorzystanie literatury przedmiotu.

19. Umiejętność rozwiązywania problemów wychowawczych w czasie zajęć z dziećmi.

20. Kultura osobista praktykanta.

21. Stosunek praktykanta do dzieci.

22. Zaangażowanie i zainteresowanie pracą pedagogiczną.

23. Sumienność i rzetelność w realizacji zadań podczas praktyki w przedszkolu.

Uwagi:

III sem PP ST.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)