Praktyka zawodowa ciągła (sem.3) [W6-PP-SM-PZAW.1]
semestr zimowy 2022/2023
Praktyka,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyka zawodowa ciągła (sem.3) [W6-PP-SM-PZAW.1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Praktyka [PRAKT], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 34 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Aleksandra Minczanowska |
Literatura: |
1. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Wybrane programy wychowania przedszkolnego, przewodniki metodyczne, plany 2. Karbowniczek J., Leksykon pedagoga wczesnoszkolnego, Warszawa 2014. 3. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Kraków 2011. 4. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2010. 5. Obszary wychowania przedszkolnego, red A. Miller-Chwastek, Warszawa 2014. 6. Rożek L., Edukacja matematyczna w przedszkolu, Szczecin 2011. 7. Rożek L.: Edukacja przyrodnicza w przedszkolu z elementami ekologii, Szczecin 2010. 8. Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków 2010. 9. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa, 2009. 10. Zwiernik J., Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław 1996. 11. Czasopisma: "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce", "Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna". |
Zakres tematów: |
1. Poznanie specyfiki pracy przedszkola: • statutu, • obowiązków wszystkich pracowników przedszkola, • planu pracy, • programów edukacyjnych, • rozkładu dnia, • struktury przedszkola, • pomieszczeń i ich funkcjonalności, • przestrzeni wokół przedszkola i jej funkcjonalności. 2. Przeprowadzenie rozmowy z osobą z kierownictwa na temat głównych zadań, osiągnięć, potrzeb i problemów przedszkola. 3. Poznanie pracy nauczyciela przedszkola: • analiza dokumentacji pracy nauczyciela przedszkola, • włączenie się do wszystkich działań zleconych przez opiekuna praktyki w zakresie realizowanego programu edukacyjnego i innych form działań edukacyjnych na terenie placówki, mających na celu gruntowne poznanie specyfiki pracy w przedszkolu, • występowanie w roli asystenta wspomagającego pracę nauczyciela w toku zajęć lub innych form prowadzenia zajęć z dziećmi, • codzienne obserwowanie jak największej liczby zajęć edukacyjnych i wychowawczych w przedszkolu, • wzięcie udziału w dokonywaniu diagnozy przedszkolnej, • obserwacja ciągła co najmniej jednego dziecka ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi (wraz z jego diagnozą i propozycją planu indywidualnych zajęć oraz wynikami wywiadu z nauczycielem i rodzicem), • w przypadku gotowości praktykanta do przeprowadzenia całodniowych zajęć edukacyjnych opiekun w placówce decyduje o liczbie ich przeprowadzenia. |
Metody dydaktyczne: |
Obserwacja, analiza dokumentacji, rozmowa, wywiad, asystowanie, prowadzenie dziennika praktyk, analiza zajęć, konstruowanie scenariuszy zajęć, prowadzenie zajęć, przygotowanie raportu z praktyk. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena przygotowania zawodowego studenta w zakresie specjalności nauczycielskiej jest dokonana przez opiekuna praktyki w placówce, z zastosowaniem skali ocen: 5; 4,5; 4; 3,5; 3; 2. Student przedkłada ten dokument opiekunowi akademickiemu praktyki zawodowej. Przygotowując się do zaliczenia praktyki, student dokonuje samooceny. Podstawą do wystawienia końcowej oceny z praktyki zawodowej muszą być oceny z wszystkich rodzajów działań praktykanta, którą jest średnia arytmetyczna. Ostateczną ocenę wpisuje się zgodnie z zasadą: do 3,25 – dostateczny; 3,26 – 3,75 – dostateczny plus; 3,76 – 4,25 – dobry; 4,26 – 4,60 – dobry plus; 4,61 – 5,00 – bardzo dobry KRYTERIA OCENIANIA 1. Przygotowanie merytoryczne do zajęć edukacyjnych. 2. Posiadanie wiedzy o możliwościach dzieci w wieku przedszkolnym. 3. Posiadanie wiedzy o potrzebach poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym. 4. Znajomość dokumentacji pracy wychowawcy klasy oraz poszczególnych dokumentów pracy przedszkola (określonych w regulaminie praktyki). 5. Umiejętność zaplanowania zajęć edukacyjnych w grupach przedszkolnych – opracowywania scenariuszy/konspektów zajęć edukacyjnych. 6. Samodzielność w zaplanowaniu i zorganizowaniu zajęć edukacyjnych w dla dzieci w wieku przedszkolnym. 7. Respektowanie uwag i wskazówek opiekuna praktykanta. 8. Pomysłowość w organizowaniu zajęć edukacyjnych. 9. Umiejętność zastosowania tradycyjnych i nowatorskich metod i strategii pracy na zajęciach edukacyjnych z dziećmi w przedszkolu. 10. Dobór właściwych środków edukacyjnych na cele zaplanowanych zajęć edukacyjnych w przedszkolu. 11. Umiejętność zastosowania na zajęciach edukacyjnych technologii informacyjnej. 12. Umiejętność realizowania zajęć edukacyjnych w zakresie cyklów tematycznych. 13. Umiejętność podejmowania bieżącej kontroli i oceny zadań podejmowanych przez dzieci w wieku przedszkolnym. 14. Umiejętność wykorzystania rezultatów bieżącej kontroli w celu modyfikacji zaplanowanych zajęć edukacyjnych. 15. Umiejętność wspierania samodzielności dzieci w działaniach edukacyjnych. 16. Umiejętność podejmowania końcowej kontroli i oceny rezultatów pracy dzieci. 17. Umiejętność dokonywania samooceny zajęć edukacyjnych realizowanych z dziećmi . 18. Wykorzystanie literatury przedmiotu. 19. Umiejętność rozwiązywania problemów wychowawczych w czasie zajęć z dziećmi. 20. Kultura osobista praktykanta. 21. Stosunek praktykanta do dzieci. 22. Zaangażowanie i zainteresowanie pracą pedagogiczną. 23. Sumienność i rzetelność w realizacji zadań podczas praktyki w przedszkolu. |
Uwagi: |
III sem PP ST. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.